/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Hvad er det børn ved som de voksne har g~
Fra : rpje
Vist : 615 gange
200 point
Dato : 23-10-04 15:39

Der er en ting der i større grad med tiden har undre mig.
Man kan købe mange forskellige typer legetøj til ungerne i dag.
Noget er meget avanceret og noget er knap så avanceret, Noget er dyrt og andet er ekstremt dyrt, og til sidste ender det altid med at poderne hygger sig med persillehakker, æggedeler, tomme papkasser samt tøjklemmer. Altså det der undre mig er. Hvorfor køber vi alt det dyre L… til ungerne når de ikke gider det.
Er det de samme mekanismer der spiller ind når vi køber et luksuskøkken og bagefter lever af færdigretter .

Jeg forlanger så absolut ikke et seriøst svar, bare det er brugbart.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-10-04 15:43

Tjah!! Man kan jo lade være med at glo på reklamer og se livsstilsprogrammer! Børn er endnu mere ofre for reklamer, så de vil jo naturligvis have de sidste nye dyre plasticdimser!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-10-04 15:53

De voksne har, i deres iver for at komme frem i verden og skabe et godt liv for sig selv og deres børn, glemt deres egen barndom. De kan ikke huske at leg = fantasi. De husker kun at de IKKE fik en masse materielle ting, og dem synes de at de manglede. Børn der LEVER i barndommens fantasiverden kan få en hel dag til at gå med forskellige pine i skoven, men de voksne der laver Skov-børnehaver, har en tendens til at plastre den til med TING. Disse bliver sjældent brugt. Altså svaret er kort og godt FANTASI.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-10-04 15:54

pine = pinde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-10-04 16:42

Citat:"farfar - du får ønskesedlen så snart kataloget er kommet".

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 23-10-04 17:44

Jeg husker en episode med mit første barnebarn, da han blev 3 år. Jeg havde købt en fin stor traktor med diverse redskaber, og fået den pakket pænt ind.

Han satte sig på gulvet og pakkede op, hvorefter han satte traktoren til side, og gav sig til at lege med papkassen. I sin tid med børnene og senere med børnebørn, observerede jeg tit, at det bedste jeg kunne give dem, var tid sammen med mig. Tid hvor vi kunne foretage os noget sammen. Om det var med dyrt legetøj, eller luge ukrudt i haven var ikke så væsentlig.
Bare vi var sammen om noget. Det bedste var når jeg gik med på ungernes "skøre" idéer, og især når det lykkedes.

Jeg har f.eks. ikke været let, at lokke på fisketur; men børnebørnene forstod den kunst, og fik mig faktisk til at holde af det.

Det dyre legetøj er kun noget værd, såfremt det er noget man kan lege med sammen med voksne.

Jeg har aldrig haft råd til at deltage i kapløbet mellem bedsteforældrene, om at give de største og dyreste gaver, så derfor har jeg forsøgt at kompensere ved at give lidt mere af mig selv. Med et ganske tilfredsstillende resultat.

Rudolf
Glad Bedstefar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-04 17:48

Det er måske af samme grund som når farmand ikke kan nøjes med mindre end et 38'' widescreen TV

Eller en lystyacht i stedet for en hjemmebygget tømmerflåde.

Det skyldes "behov" der er opbygget af fremskridt, teknologi, reklame, mode, magelighed, snobberi, udvikling, industri,
nytænkning, penge o.s.v.......

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 23-10-04 18:00

Der er rigtige mange gode indlæg men jeg vil lige krydre den lidt.
Tilægs spørgsmål: Kan det tænkes at køb af dyre gaver også er en måde at vise andre at man ”elsker” sine Børn ?.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 23-10-04 18:10

Citat
Tilægs spørgsmål: Kan det tænkes at køb af dyre gaver også er en måde at vise andre at man ”elsker” sine Børn ?.

Ja det er i høj grad et spil for galleriet.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-10-04 18:14

Hvornår er børn, børn ?
Hvornår bliver børn, voksne ?
Trods en "moden" alder er jeg stadig et stort legebarn .. Look: www.ryaasejladsen.dk
/PG

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-10-04 18:26

Peter

Det KAN da tænkes, men jeg tror nu mest at det er sig selv, forældrene forsøger at overbevise om at DE elsker deres børn, på trods af den alt for korte TID de bruger på dem.

Som en bedstefar skrev tidligere, er det tid og ikke ting der er vigtige for børnene. Tid og fantasi. Derfor er det ofte ikke forældrene men "De voksne" (Bedsteforældre), der er bedst til børn. De er nemlig ikke så kede af at vise deres "barnlighed". M.v.h Arne J.

Kommentar
Fra : calista

Dato : 23-10-04 19:18

Jeg tror, forældre mange gange kompenserer, den ofte, alt for korte tid de har med deres poser, ved at give dem MATERIELLE ting.

Kommentar
Fra : mango

Dato : 23-10-04 22:44

voksne er bare børn der er blevet sindsyge!!!!!!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-10-04 23:26

Forældre skulle købe noget mere LEGO!!!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 24-10-04 00:15

Ja, man kan da huske fra sin egen barndom, at et par pinde og søm, så kunne det blive til alt.
Jeg tror det både er daginstitutioner, skoler og ikke mindst forældrernes skyld, at børn har mistet deres fantasi. Et tog SKAL ligne et tog, her duer et par pinde ikke til noget. Vi er blevet alt for ensrettet og dermed mistet vores kreativitet, her mener jeg at problemet ligger.
Lego, ja, det ville være en god ting, hvis det altså kun er selve klodserne, og ikke færdiglavet biler ol.

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 200 point
Dato : 24-10-04 01:56

Hvem siger at børnene har mistet deres fantasi? Men får de lov til at bruge den de har?. Hyler de voksne ikke op hvis lille Peter får fat i hammeren og vil til at bygge sig en bil. Det er for farligt, du kan slå dig og far har ikke tid lige nu. Leg du hellere med den fine bil du fik i sidste uge.

Eller: Far har sagt du ikke må kravle op i det træ! Du falder bare ned og slår dig. Og far (eller mor) har ikke tid til at passe på dig.
De fleste børneværelser i dag er fyldte med dyre legesager, som ungerne ikke gider lege med, fordi det ikke kræver fantasi. Undtagelsen er computeren, som ofte bliver nævnt som en af de store farer for børns udvikling: Men også her er der i høj grad brug for voksen medvirken, hvis udviklingen skal blive positiv og fornuftig. Men på børnenes stade.

Godkendelse af svar
Fra : rpje

Dato : 24-10-04 13:19

Tak for svaret Rfou.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 24-10-04 14:57

Tak for at jeg fik lejlighed til komme med disse betragtninger - Det er ting der ligger mig meget på sinde.

Rudolf