/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Hjemmesidebegynder
Fra : anders_bak
Vist : 414 gange
100 point
Dato : 23-10-04 14:51

I forbindelse med jobsøgning skal jeg have oprettet en hjemmeside, men har ingen ide om hvordan man gør sådan noget.
Jeg er absolut ikke begynder inden for pcområdet, men har aldrig arbejdet med netværk eller hjemmesider.
Hvilke (gratis) programmer kan i anbefale til at lave en hjemmeside med, gerne med skabelober. Og hvordan bærer man sig egentlig ad med at få den på nettet bagefter ?. Er det rigtigt forstået at man køber sig til plads på en ftp server hos en eller anden udbyder, og så bare oploader en fil?

Har været ude og kigge efter et af de famøse "lær selv" hyæfter, men de handler allesammen om et bestemt program, og når man ikke kender fordele og ulemper ved de forskellige programmer er det jo lidt svært at bestemme sig.

Håber i kan give mig lidt take off hjælp

Kommentar
Fra : xick

Dato : 23-10-04 15:02

Du skal nok starte med at lære det grundlæggende for alle hjemmesider: HTML -det kan evt læres her: www.html.dk eller www.w3schools.com

Og ja, det er rigtigt at du enten finder en gratis udbyder eller køber dig ind et sted. Skal du have eget domæne vil jeg også foreslå at købe et webhotel. Webhoteller er ganske billige idag, se fx: www.surftown.dk , www.b-one.net , www.web10.dk ..

HTML-editorer er der nok af:

TSW WebCoder: http://www.tsw.dk/redirect.php?mode=software&id=18 -det er en udmærket gratis editor.

Ellers er Macromedia Dreamweaver bestemt hver at investere i

Kommentar
Fra : xick

Dato : 23-10-04 15:03

hovsa... hver = værd .. det gik lidt stærkt

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 23-10-04 15:04

Hejsa.
Der findes forholdsvis brugervenlige og nemme programmer til at lave en hjemmeside med, dog er disse ikke gratis.
Da jeg går udfra at du kun ønsker en simpelside, kan du som et nemt alternativ brug Word. Lav dit CV (eller andet) og vælg "gem som webside".
Hvis du ønsker at mere kompleksside, synes jeg du bør anskaffe et af de omtalte lær-selv bøger som f.eks. HTML for begyndere - så kan du hurtigt komme igang. HTML kan godt skrives i NotePad.

Når siden er lavet, er det rigtig at den selvfølgelig skal lægges på nettet. Du kan få gratis webhosting mange steder.
Se f.eks. http://www.1go.dk/webhotel

Da dit spørgsmål er meget bredt vil jeg ikke gå i ydereligere detajler nu, men du er velkommen til at komme med spørgsmål. :)

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 110 point
Dato : 23-10-04 15:14

Der findes mange forskellige programmer til at lave hjemmesider med. Microsoft har mulighederne i flere af deres programmer, både i word, publisher og frontpage. - Problemet med disse programmer er, at de ikke altid lever op til den standard W3C som er en betingelse for at alle typer browsere kan se siderne som de er tiltænkt.
MS programmerne har da også den skavank, at de putter alt for meget ligegyldigt ind i kildeteksten, som ikke har nogen betydning.
Selv bruger jeg STONE's WebWriter, som er et dansk program, og som kan registreres gratis. Se ind på http://stoneware.dk/ hvor han viser hele sin interlekt. Ellers gå direkte til http://www.webwriter.dk/ hvor programmet kan downloades.

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 23-10-04 15:22

Severino: Du har ganske ret, dog er det jo helt uden betydning hvis brugeren her kun skal lave en lille og simpel hjemmeside som f.eks. kun indeholder hans CV.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-10-04 15:27

> anders_bak
Du skal overveje idéen ? Hvis dit C/V ligger på en hjemmeside, kan "hele verden" kigge med .. men får du en personalechef til at klikke ind på dit C/V .. næppe !
Brug tiden på at målrette den enkelte ansøgning, og læs HVORDAN et "fortællende" C/V skal / kan opbygges, og send så din ansøgning som Word-dokumenter .. det er noget personalechefen kan forstå !

Igennem tiderne har jeg vel ansat 20-25 personer .. og der er ingen "nem" eller "fancy" måde at ramme hjertet på. En ansøgning skal være spændende (og uden foto .. medmindre det klart er krævet), og få "mig" til at sige: "Ham .. Anders Bak .. vil jeg tale med". Alle bliver ansat, fordi de matcher en opstillet ønske-profil, og fordi det er "hele" personer .. hvem vil ansætte et "13-tal" i alle dicipliner .. ingen !

.. og hvem vil ansætte en person med den "forkerte" dåbsattest .. ingen ! Men det var vel ejheller dit spørgsmål. Go´vind !
/PG

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-10-04 15:35

Her kan du finde gode råd på begynder niv.

http://www.hjemmesideskolen.dk/forside.asp

Så foreslår jeg Frontpage at lave selve siden i.

Når du så en skal oploade, altså så man kan se den på nettet, er webhottelet B-one ganske OK...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-10-04 15:51

Du kan i din situation gøre det meget nemmere. Hvis du kan skrive i word, kan du også lave en hjemmeside, idet du blot kan gemmer det du har lavet i word som html.

Herefter skal den lægges ud på nettet. Dertil skal du have en host. Det kan være din internetudbyder, en gratis reklameside eller et billigt webhotel, det kan fåes ned til 1 kr om dagen, For at føre det derover skal du have en ftp. Den kan du få gratis ved at downloade fra http://tucows.com

Husk at kalde den første side index.

God fornøjelse.

qfha

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-10-04 15:53

Forresten:
På mange webhoteller kan du oploader din side via deres side, ellers er der CuteFTP.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-10-04 16:12

Ja ja Calleman, men med tiden bliver man nok bidt af en gal hjemmeside, så griber det om sig.

Det er næsten som da man fik sin første "putter", den fyldte ikke så meget (i begyndelsen).
Men med tiden udbyggede man den, og for slet ikke at tale om den lekture der voksede i reolen, som kom til at fylde væsentligt mere end putteren.

Jo jo, ting har det med at udvikle sig!

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 23-10-04 16:17

severino: Jamen det har du da endnu engang ret i - Jeg tvivler dog på at brugeren her (ta' det ikke personligt) bliver grundlæggeren af et nyt verdensomspændende webfirma. :)

qfha: Er der ekko herinde??

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-10-04 16:18

Til Taliskoko!
Hvis han vil bruge Stone's Webwriter, som kan erhverves gratis, så har den indbygget FTP funktion.
Men man kan også uploade sine ting via Internet Explore, når bare man har fået tildelt en hjemmeside med adgangskode og Password, så det kræver ikke den helt store installation, når man har værktøjet liggende i forvejen.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 23-10-04 16:32

Severino:
I know... Men er tro mod FP

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-10-04 16:47

Godt Taliskoko!
Folk der er tro og stabile, er en god ting, men en mangelvare i dagligdagen!

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 04-11-04 12:23

Tak for svaret severino.