/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
adsl og netværk
Fra : wolffi
Vist : 538 gange
50 point
Dato : 25-07-02 14:03

Jeg har problemer med at få 2 computere til at køre i netværk efter at jeg har installeret ADSL/Bredbånd fra Teledanmark (dynamiske ip adresser 2 stk).
2 PC'ere (win98se) 1 hub (8-port with internal switch)

Det er muligt at pinge ud af huset, muligt at pinge de 2 PC'ere indbyrdes, men.... de to pc'ere kan ikke se hinanden eller sig selv under Andre Computere.....

Internet virker også, så hvis der er nogle der har et godt forslag til hvad jeg stiller op, så bliver jeg glad !!!

hilsen
Wolffi

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-07-02 14:08

prøv at sætte dem som medlem af samme gruppe så kan de se hinanden. Løste det problemet ??

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-07-02 14:11

Hej Wolffi,

har du installeret NetBeui og evt. også IPX protokollerne?

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Gennie

Modtaget 60 point
Dato : 25-07-02 15:09

Hvis du skal have det til at fungere ordentligt (deling af filer og printere) er løsningen at anskaffe dig en router med firewall. Så kører du med faste IP-adresser på lokalnettet og er sikret mod angreb udefra.
Der er andre løsninger, men det bliver noget fu, og vil give problemer hver gang du får en ny IP tildelt udefra.

Mvh
Gennie

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 25-07-02 16:35

Hej,

Zonker: Begge pc'ere er i samme workgroup....
Strarup: Begge protokoller er installerede....
Gennie: Kender godt løsningen med en router, bruger den selv hjemme - det problematiske netværk befinder sig hos en ven - og han har ikke lyst til at investere i en router, men måske bliver han nødt til det :=(

hilsen
Wolffi

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-07-02 20:54

Geenie det er ikke korrekt, når du skriver, at man bare skal anskaffe sig en router for at få faste ip-adresser på sit LAN. Faktisk er det mere almindeligt at bruge DHCP og det har jo intet med faste ip-adresser at gøre ?

Wolffi det kommer aldrig til at fungere på den måde i forsøger at sætte det op. Eneste metode når i sætte en router op, er at bruge den ene maskine som gateway/router.
Du forbinder simpelt den ene maskine med den anden rent fysisk via et netværkskabel, i den maskine som så sidder på modemet, skal der være 2 netkort, det ene til LAN og det andet til ADSL.
Herefter sætter du den maskine med ADSL forbindelsen på op som server :

ip : 192.168.0.1

clienten :

ip : 192.168.0.1
gateway : 192.168.0.1
dns : 192.168.0.1

Du skal lige have installeret software så denene maskine kan fungere som router. wingate er noget af det bedste som findes til dette formål.

Alternativt kan du lave internetdeling og bruge denne løsning for at komme på nettet, men husk under alle omstændigheder en firewall på begge maskiner.

Men i allersidste ende må jeg give Geenie ret mht. til en router...

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 25-07-02 22:48

Til zonker...

Hvorfor skriver du at Geenie ikke har ret, hans metode er bedre end den du kommer med, hvorfor lave en af sine egne computere til at fungere som router, så skal den jo være tændt for at andre computere kan komme på internettet..???

Det kan godt være at det er en billig måde at gøre det på, men der er ikke nogen sikkerhed med denne løsning... Derfor en router (koster ca 1500kr), den fungere så som gateway, router og firewall, kan også fungere som DHCP server, det vil sige at den (routeren) deler ip-adresse ud til computere i netværket... De computere der så skal koblets til netwærket skal bare sættes til at selv finde ip-instillinger, det virker...

Dog skal routeren konfigures, men det skal en computer der fungere som router også...

Hvis du selv vil lave en router (en computer med to netkort) så køb en gammel pentium 133 (eller der omkring), og smid LINUX på den...

TL

Kommentar
Fra : Gennie

Dato : 26-07-02 12:38

Zonker, det jeg siger er IKKE at routeren skaffer de faste IP'er. Jeg siger at det vil køre fint hvis man kører med faste IP'er på lokal nettet. For at få det køre ud ad huset skal man så bruge en router (som skal have indbygget firewall, for at det ikke skal blive alt for let at hacke). Ved at maskinerne har faste IP'er er man ude over alle problemer med at maskinerne ikke kan finde hinanden.
Jeg sagde også at der ER andre løsninger, men de er noget fu(sk manglede i første indlæg) og kræver nok en nørd at få til at køre. Hvis en sådan havde problemet var spørgsmålet nok ikke dukket op her.
Denne løsning er den der er let at få til at køre, og samtidigt er det en sikker løsning.

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 26-07-02 15:28

Manden beder jo om et tip og da jeg i sidste indlæg brugte en del på at forklare havd der skulle til og hvo rman kunne købe det og beskrev en hardware baseret router, som den bedste løsning anså man dette som et dårligt tip, da man mente at det var for dyrt og hellere ville have den anden computer til at fungere som server/firewall/gateway. Men løsningen er som jeg neskriver hvis man ikke vil ofre ekstra på at få det op og køre eller har du fuldstændig ret hvis man gider at ofre en msule ressourcer på at det skal fungere ordentligt er løsningne kun en hardware baseret router

Kommentar
Fra : mas7829

Dato : 07-08-02 18:08

Hejsa

Hvis du har denne Ericsson HM220dp moden fra TDC skulle du kunne anvende denne som DCHP server prøv at
skrive 192.168.254.254 dette er dette modems IP adresse. hvor du skulle kunne opsætte denne som dette ...virker
da hos mig ..med fast IP

Michael

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 07-08-02 18:37

Hej,

Det udstyr der er leveret fra TDC er et xpresslink (Siemens) plus et Siemens skillefilter.

hilse
wolffi

Kommentar
Fra : TariLiex

Dato : 07-08-02 21:16

kan du ikke acceptere et svar......?