/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Trægulv lud/olie
Fra : bhermann
Vist : 4855 gange
100 point
Dato : 22-10-04 21:44

Vores bøgeparket gulv blev for 7 år siden slebet ned, ludbehandlet og efterfølgende oliebehandlet. Vi har ikke på noget tidspunkt givet det olie men vasket det med probatsæbe ca. hver anden måned. Gulvet er begyndt at få nogle mørke misfarvninger rundt omkring (børn, fest, etc).

Hvordan får vi gulvet (60m^2) lækkert uden at skulle fjerne den øverste millimeter og give det hele turen igen?

Kommentar
Fra : Tinaerkeby

Dato : 22-10-04 21:52

Hej....
Der er kun een ting at gøre...ned på alle fire med brun sæbe og skurebørste. Det kan tage det værste.....
Mvh Tina

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-10-04 21:56

Oliebehandling er ikke en engangsforestilling lige som lak den skal vedligeholdes med efterbehandlinger og du kan jo prøve at rengøre gulvet i en gulvrens og se hvor meget af det mørke du får væk. Lokale pletter kan evt. slibes let.
http://www.flugger.dk/dk/goderaad/gulve/default.asp?id=239

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-04 23:19

Og NEEEEJJJJJ aldrig brun sæbe på trægulv...jeg bliver altså helt dårlig når jeg hører folk anbefale det...undskyld Tina..men det er altså en hård base du gør rent med når du bruger brun sæbe..den hører kun til på larkerede overflader, såsom ovne, grill og lign.
Som Bjarne skriver, findes der så mange fantastisk gode trærensemidler, de koster lidt, men de er pengene værd. Tag ned til et firma eller butik hvor de har forstand på det og søg råd...her får du, for mange "såkaldte gamle husråd" , synes når det gælder noget som er så smukt og dyrt som et trægulv, skal det gøres rigtigt fra starten.
Mange venlige hilsner
mango
Trip Trap trærens kan jeg anbefale..det virker bare.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-10-04 23:22

Nemlig!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-10-04 23:25
Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-10-04 23:31

Bjarne *LOL* du har set "Drengene fra Angora" *LOL*

Kommentar
Fra : mango

Dato : 22-10-04 23:31

ja nemli ja !

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-10-04 23:34

Næ!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 23-10-04 01:24

hmm nå..lød bare lige sådan *GG*

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-10-04 01:55

Vedligeholdelse og rengøring Vedligeholdelse af ludbehandlede gulve foregår ved jævnlig vask med sæbespåner opløst i vand. Vasken tilfører gulvet ny sæbe som ligger en beskyttende hinde mod snavs, samtidig med at den gamle sæbe fjernes. Der findes specielle ludsæber til vedligeholdelse af forskellige gulve. Find den type som passer til dit gulv.Hvis man vælger at få oliebehandlet sit ludede gulv skal det have olie og polering 1-2 gange om året. Brug aldrig sulfo, ammoniakbaseret rengøringsmiddel eller brun sæbe til rengøring. Det vil opløse sæben, og brun sæbe giver en brun misfarvning. Vedligeholdelse af gulve med lud og olie skal have olie ca. 3-6 gange om året. Du kan finde olieplejeprodukterne hos din lokale farvehandler eller i et byggemarked.Det skal bemærkes at nogen påpeger at de hvidolierede gulve kan være vanskeligere at vedligeholde.

Fra denne side http://dahls.dk/dahls.dk/www/gulvafslib/ludbeh.htm

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Tinaerkeby

Dato : 23-10-04 22:39

Undskyld... så må jeg hellere trække det i mig igen....
BRUG ALDRIG BRUN SÆBE PÅ TRÆGULVE!

Godkendelse af svar
Fra : bhermann

Dato : 07-11-04 14:33

Tak for svaret mango.