/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Christiansens from Thisted
Fra : svendgiversen
Vist : 445 gange
250 point
Dato : 22-10-04 16:53

I det globale firma hvor jeg arbejder, søger en kollega om hjælp til at finde sine aner fra Thisted.
Her er de foreløbige sparsomme oplysninger fra Mark Peterson (som jeg troede var af svensk afstamning)
modtaget fra hans søster, der er den i familien der primært interesserer sig for slægten:
"
Here is what my sister sent me, in her words. I have to admit, some of
this is confusing. I've added some of my own notes in brackets: [ ] .
"Our ancestors in Denmark have the last name of Christiansen. Annie Marie
Christiansen Larsen Peterson is Grandpa Einar's [my father's father]
mother, and her mother was Marie Christiansen, I believe both were born in
Thistad, Denmark. I can get the dates to you. I believe that Annie was
born out of wedlock [her parents weren't married], and Marie came to the
US, lived in Hitchcock [a small town in South Dakota, my home state], and
then married Lars Larsen. Lars and Marie had Louis, and then Marie died in
a prairie fire in 1901. I think Annie went back to Denmark for a while
then, but also helped a lot in raising Louis. (I believe that's why
Grandpa's middle name is Louis , and Grant's! [Grant is my son; we gave him
the same middle name as his great grandfather] ) That's all I know.
"
OG NU ER DET IGEN MINE ORD
Jeg håber at kunne få lidt mere konkret viden fra søsteren,
men måske er der allerede muligheder for at finde et par Christiansen i Thy?
hilsen Svend

Kommentar
Fra : syrena

Dato : 22-10-04 17:09

Har du været inde og søge på folketællinger i Thisted Amt?

http://ddd.dda.dk/asp/dddform.asp

MVH Syrena

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-10-04 17:13
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-04 17:27

Lidt af begge dele,
uden positive resultater:

Der er vist kun folketællinger på nettet fra 1787 og 1801?
og Marie dør i 1901, ikke særlig gammel??

Og hvordan søger man i Family Search på så almindelige navne?
uden indskrænkninger i tid??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-04 18:32

>some of this is confusing

Ja mon ikke, jeg har forgæves forsøgt at resumere, og gætte lidt,
er dette mere klart?
"
Født i Thisted? ca 1830?? Marie Christiansen, får Annie med ukendt far ???
Født i Thisted? ca 1860?? Annie Marie Christiansen Larsen Peterson , uægte barn??

Begge emigrerede år?? Til Hitchcock i South Dakota

Marie gifter sig med Lars Larsen, i Hitchcock? År??
Sønne Lois fødes ca 1870? i Hitchcock?
Annie rejser vist tilbage til Danmark, men returnerer igen
og passer Louis efter at Marie er brændt ihjel 1901.

Ca 1900 fødes Grandpa Einar Louis
Ca 1930 fødes Marks far
I 1950erne fødes Mark Peterson og hans søster
Ca 1980 fødes Grant Louis junior,

De gættede årstal ud fra normal generations alder?
Er det nogenlunde, bedre forståeligt??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 22-10-04 18:43

En mulighed,
du kan søge på FS. og Thisted amt, samtidig er der udvandre arkivet, ellis island osv.
Senta
Ane Marie Pedersen
Female
Event(s):
Birth: 09 MAY 1860 Vestervig, Thisted, Denmark
Christening:
Death:
Burial:
Parents:
Father: Christen Pedersen Family
Mother: Ane Kirstine Christensen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-04 19:51

hvorfor nu Ane Marie Pedersen,
når en af vore få informationer fra Danmark er, at de her hed Christiansen?

Men rigtigt, det er usandsynligt at Marie
(mor til danske, uægte, Annie i Thisted og Louis Larsen i Hitchcock)
kun hed Marie.
Som i Katholske lande havde næsten alle Marie på den tid dobbelt navne.
(Ane Marie, Inger Marie etc.).

Og der er også usikkerheder i mit fødselsårs gæt:
Hvis Louis skal passes efter mor Maries død i 1901,
er hun jo født langt senere end 1830.

Jeg er født i 1943, Mark er ca 10 år yngre,
og hans oldemor er måske ca 1865 i stedet for ca 1830?

I stedet for 1953 1930 1900 1870 og 1830
den hurtigere 1955 1933 1910 1890 og 1865.

Nu bliver set spændende at se hvilke fødselsdatoer søsteren kan ryste op med??

Og også rigtigt udvandrer arkivet,
jeg har ikke kunnet finde nogen Christiansen der passer,
emigreret fra Thisted til USA i sidste halvdel af 1800 tallet?
Hvem kan??

Hvad med Hitchcock, det har jeg ikke prøvet endnu???
Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-04 22:14

Jeg synes de årstal I opererer i er forkerte, som Svend også selv er ved at være lidt inde på.

Marie Christiansen dør i en brand i 1901 og efterlader et lille barn (Louis) lyder det til.
Så ud fra det vil jeg ikke umiddelbart mene, at Marie Christiansen er født tidligere end i hvert fald 1870,
og at Annie (datteren) så måske er født omkring 1890.
Einar Louis omkring 1910
Og så mangler Marks mor eller far
Og Mark født omkring 1953

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-10-04 23:05

Ja, det er sikkert rigtigt,

Marie er yngre end mit første gæt, og nok også lidt yngre end mit andet.

Men der må jo være gået nogle år mellem at hun føder sit første uægte barn hjemme i Thisted,
og lille Louis i South Dakota; så dit "født omkring 1870 " er nok et godt bud.

Når jeg gætter er det selvfølgelig med håb om at vi finder hende i kirkebøger fra Thy?
(Jeg regner med at få hende eksakte fødsels dato fra Marks søster).
Han vil jo også kunne oplyse sine forældres navne og fødsel,
jeg forsøgte blot at komme hurtigere i gang med spørgsmålene.

Det er jo kun noget ved at gætte når der ikke er fuld viden,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-04 14:08

Her kan man se byen hvortil Marie emigrerede, også med kort:
http://hitchcocksd.htu.myareaguide.com/

Jeg har endnu ikke fundet den lokale slægtsforskningsforening der,
men der er flere links.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-04 15:00

Kan det være Marie og Lars Larsens søn ?

LOUIS LARSEN
Jan.12, 1899
Jan. 7, 1975

Giftet ind i denne norske familie ??
http://www.rootsweb.com/~sdspink/Hillestad_Cemetery.txt
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-10-04 16:16

fra fs.
senta

LEWIS E. LARSON
Male

Event(s):
Birth: 12 OCT 1882 Colton, Minnehaha, South Dakota

Christening:
Death: 09 FEB 1964

Burial:

Louis LARSEN
Birth Date:4 Mar 1881
Death Date:15 Mar 1971
Social Security Number: 503-62-1590
State or Territory Where Number Was Issued: South Dakota

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-04 18:06

Den sidste Louis (ikke Lewis)
kan godt være den rigtige.

Vi har så et tredie sandsynligt gæt på Marie nu født ca midt mellem 1830 og 1870?

Er der en Marie Christiansen født i Thisted ca 1850?
med et uægte barn Annie, nok født ca 1870, også i Thisted og omegn??
Emigrerer begge, nok omkring 1875???

Min kollega Mark Peterson har fået min private E-mail,
men svarer tilsyneladende alligevel ikke før på mandag,
eller er det søsteren, der lader vente på sig med oplysninger?
Svend

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 250 point
Dato : 23-10-04 18:16

Du må søge på FS. og Thisted, og DDA folketællinger.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-04 18:42

senta' s bud
"
Louis LARSEN
Birth Date: 4 Mar 1881
Death Date: 15 Mar 1971
Social Security Number: 503-62-1590
State or Territory Where Number Was Issued: South Dakota

Death Residence Localities
ZIP Code: 57022
Localities: Dell Rapids, Minnehaha, South Dakota
"

Mit bud,
"
Louis LARSEN
Birth Date: 12 Jan 1899
Death Date: Jan 1975
Social Security Number: 503-36-4884
State or Territory Where Number Was Issued: South Dakota

Death Residence Localities
ZIP Code: 57348
Localities: Bonilla, Beadle, South Dakota
Hitchcock, Beadle, South Dakota
"
Bemærk hvor de døde, og mon ikke min kandidat så er den rigtige?

Dette fører igen tilbage til en lidt yngre sandsynlig Marie:

Er der en Marie Christiansen født i Thisted ca 1865?
med et uægte barn Annie, nok født ca 1885, også i Thisted og omegn??
Emigrerer begge, nok omkring 1890???

>Du må søge på FS. og Thisted, og DDA folketællinger.
Hvordan søger jeg på Thisted????
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 23-10-04 18:49

Fs.International Genealogical Index og vælg , Danmark , Thisted.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-04 20:05

Som giver Marie'r fra 1851, 1856 og 1862

Er de ikke lidt for gamle til at være mor til Louis?
"
Marie CHRISTIANSEN Household
Female

--------------------------------------------------------------------------------

Other Information:
Birth Year <1851>
Birthplace DEN
Age 29
Occupation Keeping House
Marital Status M <Married>
Race W <White>
Head of Household Hans CHRISTIANSEN
Relation Wife
Father's Birthplace DEN
Mother's Birthplace DEN

M2

Marie Kirstine CHRISTENSEN
Sex: F

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 01 Jul 1856 Place: <Thisted, Thisted, Denmark>
Christening: 24 Aug 1856 Place: Thisted, Thisted, Denmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Andreas CHRISTENSEN
Mother: Caroline Marie ANDERSEN

M3
Marie CHRESTENSEN (AFN: LG9D-Z5) Pedigree
Sex: F Family

--------------------------------------------------------------------------------

Event(s):
Birth: 28 Apr 1862
, Agger, Thisted, Danmark
Christening: 2 May 1862
, Agger, Thisted, Danmark

--------------------------------------------------------------------------------

Parents:
Father: Christen JACOBSEN (AFN: LG9G-MP) Family
Mother: Ane (Houlberg) LAURSDATTER (AFN: LG9G-Q7)
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-10-04 22:38

Bemærk de to sidste Marie fra FS ovenfor hedder Christensen ikke Christiansen,

men mon ikke vi med Marie så langt væk nordpå som i Thy,
er ved at være tilbage til tiden hvor efternavnet kom fra faderens fornavn,
(navneskiftet bevaret i praksis, trods diverse henstillinger)
Man kan så kun hedde Christiansen hvis ens far hed Christian

Her er den sidste Marie fra Thisted der opfylder denne betingelse,
(og alligevel hos mormonerne hedder Christensen).
Mormonerne kendte og overholdt jo ikke denne praksis?
(i USA havde man længe/måske altid haft tradition for at bevare efternavnet).

"
CHRISTENSEN, Marie   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   31 Dec 1853
   Christening Date:   2 Jan 1854   Recorded in:   Thisted, Thisted, Denmark
         Collection:   Thisted; Den Danske Folkekirke
   Father:   Jens Christian CHRISTENSEN
   Mother:   Sophie Kirstine BRANDT
Source:   FHL Film 53201   Dates:   1854 - 1871
"

Da Marie i USA hed Christiansen
er hun så lidt ældre og har en far Christian?
eller er hun lidt yngre og har overtaget faderens efternavn Christiansen??
noget at tænke over, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-10-04 18:26

Indtil du får flere oplysninger om Marie Christiansen er det kun gætterier hvem forældrene er.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-10-04 19:33

>...flere oplysninger om Marie Christiansen er det kun gætterier hvem forældrene er...

Helt enig senta,

og det var kun et tilfælde at ikke dit, men mit bud på Louis Larsen,
døde i "Hitchcock, Beadle, South Dakota".
Du har naturligvis set mit supplerende Naveskifte spørgsmål fra Thy under lokalhistorie.

Og jeg har kun indirekte kontakt med spørgeren Mark Peterson.
via min kollega, også Svend, men fra Thy.

Her er Marks anmodning, ikke til mig men til Svend Thomsen:
"
Hello Svend,
When I was in Nordborg, I mentioned to you that I thought I had some
ancestry in Denmark, in the Northwest part of the country, but I didn't
know any details. I have since talked to my sister (who is the unofficial
"historian" in our family), and have found out more information. I'll
share this with you since you mentioned that you come from that part of the
country.
"
Så kommer det afsnit, som jeg kopierede, herefter:
"
Are you familiar with Thistad?
How far is Thistad from Sonderborg?
(Maybe I'll think about driving up there for the weekend the next time I'm
in Denmark.)
"
Først i morgen, for vort vedkommende aften, er Mark Peterson igen på arbejde,
og først herefter kan vi forvente svar: Anmodning om support? Og nye oplysninger??

Kun for at forcere udviklingen,i denne weekend med regnvejr, startede jeg spørgsmålet
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 24-10-04 19:50

Naveskifte spørgsmål fra Thy under lokalhistorie
Jeg har set det , % kommentar , begrundelsen er der helt op til 1890 stadig var folk der gav børnene deres fars fornavn til efternavn + deres efternavn.
feks. Christiansdatter Jensen osv.
Derudover er der kirkebøgerne og folketællingerne on-line du selvfølgelig har fået Password til din i videre søgning i Thisted amt.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-04 15:06

kan det være Marie
"
Navn: Christiansen, Marie Stilling: Ugift
Alder: 23 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 361000 Forevisningsdato: 5/15/1889
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Thisted Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8990C0710
"
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-04 15:09

i teorien ja, hvad med datteren ??
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-04 15:36

Der 2x Christiansen, Marie i 1889 + 1894
Senta
2 post(er) fundet
Navn: Christiansen, Marie Stilling: Ugift
Alder: 23 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 361000 Forevisningsdato: 5/15/1889
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Thisted Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I8990C0710

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Christiansen, Marie Stilling: Tyende (m/k land)
Alder: 28 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 112600 Forevisningsdato: 4/4/1894
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Skjoldborg Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Skjoldborg, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9294C3411

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-10-04 15:59

Er du sikker på de navne du har fået opgivet er rigtige, her er mor og datter kan det evt. være dem
senta
Navn: Christiansen, Jakobine Stilling: Syerske
Alder: 25 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 503000 Forevisningsdato: 7/4/1891
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Snedsted Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Elsted, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192C0309

--------------------------------------------------------------------------------
Navn: Christiansen, Stine Stilling: Datter
Alder: 03 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 503000 Forevisningsdato: 7/4/1891
Fødested: ? Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: Snedsted Sidste oph. amt: Thisted
Sidste oph.sted: Elsted, Thisted Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I9192C0310

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-04 17:16

Marie må være rigtigt, men sikkert med et fornavn mere foran?
Men dateren Annie hedder vist ikke Christiansen? og nok heller ikke Annie??
og så bliver det jo svært.

Og vi må nok vente med at få nye oplysninger til Mark mødes med sin søster i weekenden, se vedlagte:
(som svar på det om Louis, som jeg sendte; til en langt yngre Mark, don' t tell him my first estimate)
Svend
"
I'll try to confirm some of this when I'm with my sister next weekend, but it sure looks like it is correct. Bonilla and Hitchcock are towns in Beadle county of South Dakota, and we do have some family history in this area (in fact, I was born in the town of Huron, which is also in Beadle county of South Dakota, and my parents still live there.
(The death date of 1975 could certainly be correct; I don't remember ever meeting my great grandfather, but I was only 4-1/2 years old in Jan 1975.)
I think my sister will be very excited about this information! Thanks, Svend!
Mark Peterson Team Leader, Applications Engineering
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-10-04 18:19

Da Mark er 15 år yngre er her et nyt alders estimat:

1866 Christiansen, Marie (Alder 23 pr 5/15/1889)
1876?? Annie og 1899 Louis LARSEN (Birth Date: 12 Jan 1899. Death Date: Jan 1975)
1922 Ejnar Louis
1945 Marks far
1970 Mark Peterson

Det hænger vist nogenlunde sammen,
(i modsætning til den sidste ovenfor> den hurtige 1955 1933 1910 1890 og 1865)
nu må vi afvente søsterens bekræftelse?

Men hvorfra Peterson? Det må jeg spørge om??
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-04 19:22

Ingen nye oplysninger, se nedenfor:
bortset fra at de mødes i weekenden og vi nu også får hjælp fra Mark' s farmor,
(der nok er over 80 efter vort seneste estimat?)
Svend
"
Hi Svend,
I'll talk to my sister this weekend and try to get more answers. We'll also be in the town where my grandmother still lives, and we might try to talk to her about this.
Thanks! Mark Peterson
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 08:34

Så er der endelig lidt nyt fra Mark Peterson
"
My sister and I did spend some time talking this weekend about our ancestors, and we also talked to my 89 year old grandmother. I was surprised at how little my grandmother knows about our ancestors (apparently her family didn't talk about it much).

We did clarify a few questions, though; here is some more feedback from my sister:

Annie Marie Christiansen Larsen Peterson's birthday is March 20, 1883 or 1884 and according to the information I have, she was born in Denmark. She came to South Dakota as a young girl, grew up on a farm by Hitchcock, SD, married Louis Peterson (born in Bergen, Norway on August 25, 1870) on Sept 2, 1902. She died in Los Angeles, CA on July 6, 1960 and is buried in Spink county, SD near Frankfurt. I hope this information helps Svend. I have been compiling some information for y'all, and I'll mail it soon. It's nothing extravagant, but it will halp you put names and faces together. I think that's why I can keep it straight, because I feel as if I almost know some of these people. I'm sorry I confused you this weekend. I'll make a family tree, too.

Unfortunately, I forgot to ask my sister if it was okay to give you her personal e-mail (sorry!) this weekend. I did sent her an e-mail asking this again this morning, but she hasn't answered my question yet. For now, I'll just have to feed you the information through my e-mail. Sorry if this seems strange; it's just that we are a little careful about giving our e-mail addresses to people we don't know personally (I've told her you are a nice guy, though!).

Thank you, Svend.
Mark Peterson
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 08:51

>Annie Marie Christiansen Larsen Peterson's birthday is March 20, 1883 or 1884

altså væsentligt yngre jeg gættede på; hvem finder hende født i Thisted og omegn?

og hendes norske ægtemand:
>Louis Peterson (born in Bergen, Norway on August 25, 1870) on Sept 2, 1902.

Bedre end tidligere fejlagtige oplysninger:
>>Marie came to the US, lived in Hitchcock [a small town in South Dakota, my home state], and
>>then married Lars Larsen. Lars and Marie had Louis, and then Marie died in a prairie fire in 1901.
Mon ikke vi nu også kan finde Marks norske rødder??

Mark har kun E-mail på sit arbejde i Ames, Iowa
(I den amerikanske del af vort firma Sauer-Danfoss hvor jeg arbejder i den danske i Nordborg).
Jeg håber at kunne få søsterens E-mail for bedre og hurtigere kontakt.
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 09:28

Nu rabler det!!!

Er det datteren, det uægte barn, der er født i 1883-84?
og nedstammer Mark så fra hende og ikke fra hendes lillebror??

Er Louis ikke Lars og Maries søn??? Men datteren Annie Marie' s norske mand????

Jeg kan føst spørge Mark, der har travlt og rejser meget, på mandag;
og så har vi 7 timers tidsforskel. Havde jeg bare søsterens E-mail.

Hvem kan udrede essensen af de modstridende oplysninger,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-04 12:32

Det må jo være datteren Annie Marie der gifter sig 1902,
moderen Marie er jo død, brændt ihjel, i 1801.

Her er et forsøg på en oversigt
Svend
"
Født i Thisted? ca 1866?? Marie Christiansen, får Annie med ukendt far ???
Født i Thisted? March 20, 1883 or 1884 Annie Marie Christiansen Larsen Peterson , uægte barn??

Begge emigrerede, måske 1889? Til Hitchcock i South Dakota

Marie gifter sig med Lars Larsen, i Hitchcock? År??
Sønnen Louis fødes 1899? i Hitchcock?

Annie rejser vist tilbage til Danmark, men returnerer igen
og passer Louis efter at Marie er brændt ihjel 1901.

Hun gifter sig så Sept. 2, 1902. med Louis Peterson fra Bergen,
(der nu eftersøges under Peterson fra Bergen)
Hun dør i Los Angeles, CA on July 6, 1960 og begraves i Spink county, South Dakota

Ca. 1925 fødes Grandpa Einar; søn af Annie ikke af Louis, men med far norske Louis
Ca. 1950 fødes Marks far
I 1970erne fødes Mark Peterson og hans søster
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-04 19:50

Vi har fået nye oplysninger fra Iowa, USA om Mark Peterson s familie,
her er de første som jeg placerer under det indledende Peterson spørgsmål,
nu forbeholdt familiens amerikanske rødder.

Nogle vil huske at vi for overskuelighedens skyld har uddraget 2 delsystemer:
Et for de danske rødder i Thy, og et for de norske i Bergen,
(jeg vil i morgen forsøge at uddrage de delinformationer der kan henføres hertil).

Foreløbigt: Mark nedstammer fra det uægte barn fra Thisted, ikke fra US broderen Louis.
og der er flere afvigelser mellem hvad vi gættede på
og hvornår de første Christensen/Peterson' s reelt er født i Thy?
(Mark har, ud over sin søster, nu kontaktet flere Peterson kusiner).

Der er 3-4 mails mere, og der er også oplysninger fundet på dansk som ingen kan læse,
men det kan vi jo sikkert her i kandu??

Der er lagt op til en større søgning, i Thy, Bergen og USA.
måske kan nogle ellerede nu bidrage med nye oplysninger???
hilsen, gentaget fra November, Svend
"

Hi Svend,

Here is some more information from the wife of my father's cousin.

Some clarification: Einar and Olga are my father's parents (Olga is still
alive; she's the one my sister and I talked with this fall). Einar,
Harold, Tony and Louise were siblings.

Mark Peterson
Team Leader, Applications Engineering
Sauer-Danfoss, Inc.
p: 515-239-6529

We went to the cemeterys today and took pictures of the tombstones.
Here's what we know:
Marie wife of Hans Larsen Born May 16, 1897; died April 29, 1902 was
the mother of Annie Peterson who was Harold, Tony, Einar and Louise's
mother. She came to the US from Denmark as Marie Christensen with her
illigetimate daughter, Annie and married Hans Larsen in the US. Louis and
Marie had 3 kids--Ellen Larsen who died in a prairie fire at the age of 8
months on May 27, 1895. The 2nd child--Ellen Christine Larsen was born May
16, 1897 and died April 29, 1902. The 3rd child was Louis Larsen born on
January 12, 1899 and died January 7, 1975. As you can see he was only a
baby of about 2 when his mother Marie died so he was basically raised by
his half sister, Annie until she married Louis Peterson. Hans Larsen was
born in 1850 and died in 1939. All these people are buried in the
Hillstead cemetery out by Oscar's farm. I used to take Louie there every
year to help him take care of the graves and he's the one that gave me the
information on the Ellens and grandma Peterson.
We went to Frankfort where we found Annie and Louis Peterson's graves.
Annie was born in 1884 in Denmark and died in 1960 in California where she
lived with Con and Louise Fehlman. Louis was born in 1870 in Norway and
died in 1937. I know nothing more about him except that in some of our
stuff there are letters with Peterson spelled Pederson instead of as it is
now.
The last 2 grave stones are for Oscar's parents Harold and Isabel
Peterson. They are buried in the Altoona cemetery near Hitchcock.
A tidbit of information gleaned from one of our family gatherings was
that when grandma Annie Peterson died she was brought back from Californaia
on the train and was put off in Mankato. Tony, Harold and Einar were to
meet the train in Huron but she wasn't there.
For some reason there were bad feelings amongst the Einar, Harold,
Tony and Louise families so our branch of the family had little contact
with everyone until later . I suspect that it may have been the wives but
don't know that for sure. Perhaps Olga could answer that question. We
used to visit Einar in his shop and had some good visits with him there but
just didn't think about asking him all the questions about his parents that
we have now.
Hope some of this info might be helpful in your search and when and if
I find more stuff I will forward it on.. Keep in touch.
Janice and Oscar Peterson
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-04 20:02

Hurtig videregivet uden censur/comments,
inden de danske piger spiller håndbold, Svend
"
My sister and 2nd cousin are getting very excited about what is being
discovered, and they are finding out more and more details.

Mark Peterson
Team Leader, Applications Engineering
Sauer-Danfoss, Inc.
p: 515-239-6529

Mark, this is from Janice. Please forward this name to Svend. Our Great
Grandmother's name may be Ane Mari Kristensen, who was born March 20, 1883
or 1884 in Thisted, Denmark. She immigrated to the US as a young girl with
her mother...Mari Kristensen who was born May 12, 1860. Try that name with
Svend and see if that helps. Julie

Date: Tue, 23 Nov 2004 19:57:40 -0600 > >Hi > You have me digging!!! I
found a Danish Bible with some words on the fly leaf as well as Ane Mari
Kristensen. I wanted to forward the whole page to you but right now I can't
get the printer to print or scan from the computer. It's like something is
unplugged but I've checked that. Too bad I'm so computer illiterate. When
it works I love it. I can only assume that the Bible may have been grandma
Annie Peterson's bible but I don't know any Danish. I also found a postcard
that says To Harrold From Marie and the address is Mr. Harrold Pederson at
Hitchcock, S. I have a little card like they used to use in the old days
with some Danish writing on it and a letter from Harold to his mother when
he was in Seattle. I will scan them to you whenever I get this printer
thing worked out. It will be interesting to see if your Friend in Denmark
will be able to find much out about Annie since we don't know who her
father was or the circumstances of her birth. >Janice >
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-04 20:55

>We went to Frankfort where we found Annie and Louis Peterson's graves.

Ikke det Frankfurt vi kender, men en US kopi i South Dakota,
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-12-04 22:10

Så var det den rigtige Louis vi fandt:
Svend
"
The 3rd child was Louis Larsen born on
January 12, 1899 and died January 7, 1975. As you can see he was only a
"
Mit bud, helt fra 23 Okt:
"
Louis LARSEN
Birth Date: 12 Jan 1899
Death Date: Jan 1975
Social Security Number: 503-36-4884
State or Territory Where Number Was Issued: South Dakota

Death Residence Localities
ZIP Code: 57348
Localities: Bonilla, Beadle, South Dakota
Hitchcock, Beadle, South Dakota
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 16-12-04 10:37

Søg på FS. og Thisted samtidig kan du søge på DDA. efter Marie og forældre .
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 13:05

Tak for svaret senta.