/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hus/Villa hvad er forskellen
Fra : Bragesvej
Vist : 10528 gange
20 point
Dato : 22-10-04 14:14

Hvad er forskellen på disse betegnelser, andet en ordet.

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 22-10-04 14:24

Villa er med have og uden at andre ligger klods op ad den.

hus - er en bolig faktisk alt fra et kolonihave hus til en patriciavilla, altså en massebetegnelse.

det var min 25 øre....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 22-10-04 14:49

Der er ikke den store forskel.
En villa kan også defineres som et parcelhus, altså et hus opført på sit eget matrikel/grund.

Tidligere var begrebet villa kendt for noget lidt mere "pompøst" end et hus, og evt. tegnet af en anerkendt arkitekt.

mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-10-04 16:42

En villa er et hus.
Men et hus er ingen villa................for den er meget større.

Vrøvl - villa hører til snobbe-sproget.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-10-04 16:57

Mon der er nogen klar afgrænsning?
Den mindste er en "Knaldhytte" Derefter kommer hus, villa og nu så jeg udtrykket patriciavilla. Hvad i himmelens navn er så det?? Hvad betyder ordet Patricia, jeg har da vist aldrig mødt en patricia?
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-04 17:16

En patriciervilla, har noget at gøre med den stil huset er bygget i.
Det er et to-etageshus hvor "ydermurene" på førstesalen består af "lodret" stående tagsten, hvis du forstår den forklaring.
mvh doova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-10-04 17:17

En patriciavilla ligger typisk på frederiksberg (Kbh.) og er en kæmpe kolos med højt til loftet på alle etager (3-4)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-10-04 17:19

Nåe ja Dova - det er sådan det er med patriciavilla.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 22-10-04 17:21

Citat
fra Lademanns
patricier [pactrisjdr] (latin): medlem af den gamle romerske fødselsadel, som efterhånden måtte afgive flere og flere forrettigheder til plebejerne (de ikke-adelige). Ordet anvendes også om medlemmer af de tyske middelalderstænders velhavende købmandsslægter, der ofte havde stor politisk magt.

Efter Patriciervilla kommer så Palæ og derefter Slot. Det er huse allesammen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-04 17:21

Ja, og som regel skal bygningen være med sort tegl , hvide mure og sprossede vinduer før det kan kaldes en "ægte" patriciervilla.
mvh dova

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-10-04 17:30

Hov hov - sorte blanke tegl.....................

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-10-04 17:47

Ja jeg ser det tydeligt nu!!

Jeg glemte jo både pålæ og kongeslot, i det sidste bor der da en konge, det var derfor jeg troede at der boede en patricia i en patriciavilla! Så den med romersk og tysk adel kommer nærmest til min forestilling. betydningen må være "skredet" en del siden da. Jeg tror da ikke den romerske adel boede i villaer med mansantage, eller hvad er det nu de hedder dem Dova taler om+
mvh Valde.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-10-04 23:42

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-10-04 11:13

En mere

Mange huse er bygget af mursten Men Navnet "Muremestervilla" ?

Nej det er ikke et Hus bygget af en muremester