/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bremse klodserne hyler
Fra : Bragesvej
Vist : 1182 gange
50 point
Dato : 22-10-04 13:55

Jeg har fået skiftet klodser og skiver foran på min opel astra (95), jeg har ca kørt 1000km i den efter skiftet, jeg har kørt dem forsigt til.

Nu er den begyndt at hyle ved et let træd på bremsen, bremser jeg hårdt er der intet?

Min ven og mekaniker siger der ikke er noget at gøre ved det, han kalder det fragmenter i klodserne der får den til at hyle, måske går det væk måske ikke, siger han, han siger også det oplever han tit.

Hvad siger i ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-10-04 14:31

Volvo har en hyletone som standard i deres bremser.

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 22-10-04 14:47

Jeg har også oplevet det efter montering af nye klodser, som skal køres til ca. 1000 km., man anbefaler en let rensning efter 1000 km , men mange gør det ikke og springer let over det. med det resultat at de hurtigt hyler.
En klog mekaniker viste mig en ide, med at skrabe let på kanterne af klodserne hele vejen rundt, kun på den side som belægningen er på, og som vender ind mod skiven , samtidig er der en rille i klodsen som opsamler bremsestøv, den skrabes ren og kanterne kradses let, derved undgås bremsestøvet sætter sig som hårder klumper, og får dem til at hyle.

For mig er det lykkedes flere gange.. så prøve det...
MVH
NISS45

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 22-10-04 15:44

Som din mekaniker siger, er det meget normalt, og i de allerfleste tilfælde forsvinder hylelyden igen.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 22-10-04 23:43

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-10-04 23:45

hej niss45, du har mere end ret. Faktisk bør man tage klodserne ud og rense både dem og de "rum" de bevæger sig i med jævne mellemrum, for at klodserne ikke skal gro fast. Tilstået, jeg får heller ikke gjort det så tit, som jeg burde.

H-J

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 23-10-04 14:15

Mig bekendt groer klodser ikke fast hvis du køre i bilen vær dag

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 24-10-04 23:41

Jo det sker uheldigvis hyppigt, især hvis man kun sjældent bremser hårdt. Bremseklodser bevæger sig ikke nær så meget som bremsebakker, og de er monteret meget mere snævert.

H-J