/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Afinstallering af styresystem
Fra : marcussen1
Vist : 633 gange
140 point
Dato : 21-10-04 19:52

Jeg har en bekendt, der har et forfærdelig rod på harddisken. Han bruger WIN 2000 Pro og spørger, om man kan afinstallere WIN 2000, uden at bl.a. hans adsl-forbindelse samt hans printer også forsvinder. Kan det lade sig gøre, han er nemlig meget gerne fri for at formatere hd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-10-04 20:00

De forsvinder ikke fysisk, men styresystemet er essintielt for at både adsl og printer virker! Så med andre ord vil han ikke kunne bruge hverken printer eller adsl uden et styresystem! Hvad er det der roder?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 22-10-04 13:45

Det er simpelthen således, at han har hverken foretaget diskoprydning eller diskfragmentering og for så vidt ikke noget som helst siden marts 2002.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 22-10-04 15:41

tedd....
det er naturligvis hans mening at installere WIN 2000 igen, og det han håber på er, at ved en nyinstallering vil problemerne måske være væk, men også at hans internetforbindelse og printerinstallation stadig er intakt.

Accepteret svar
Fra : ghosty

Modtaget 140 point
Dato : 22-10-04 15:55

Det letteste ville da klart være at formatere og geninstallere de nyeste drivere fra nettet. Hvis ikke der er foretaget nogensomhelst på den harddisk i 2½ år ville jeg nødig arbejde med den.
Er hans computer beskyttet mod snavs og er servicepacks opdateringerne på plads? M.h.t. adslforbindelsen, jamen med et netværkskort i maskinen etablerer den faktisk sig selv.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-10-04 15:56

Hvis det er en internetforbindelse med dynamisk ip er der ikke ret mange ben i at genoprette den! Han har vel sit username og password? Printeren burde heller ikke være det store problem! Enten at bruge den driver der fulgte med eller at downloade en ny fra nettet! Lyder osse som om han mangler nogle service packs til win2000 og andre sikkerhedsupdates! Så der kan ligge meget snavs på PC'en han ikke bare får væk via en simpel oprydning og defrag! En nyinstallation oveni den gamle vil sandsynligvis ikke fjerne de problemer der er!

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 22-10-04 16:39

Tedd> ja vi kunne næsten sætte fælles underskrift her. Den der med at installere OS oveni et eksisterende er altså absolut bandlyst hvis man vil undgå problemer.
Hvis ikke der vælges en nyformatering tror jeg det også ville være en god idè at bruge regsupreme til en gang oprydning.

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 23-10-04 14:37

Tak for svaret ghosty.

Kommentar
Fra : ghosty

Dato : 23-10-04 14:52

Selv tak marcussen. God weekend.