/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
trope finker
Fra : tronddk
Vist : 1238 gange
40 point
Dato : 21-10-04 18:22

hva er en trope finke jeg vel sige det er dem der ligner kanirifulge men mindre men spurte ved en dyrehandler hva en trope finke koste så sage han fra 45 kr pr par til 200 kr stykket kommer and på hva for en art hva mener han med art er der da mer en art der hedder trope finke ?

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 21-10-04 19:39

laver lige spg om hva hedder de finker der har samme fave næb som en karinariefulge for vel gerne have nogle fler arter i mit fulge bur ( der er kun 2 par kanrie fulge ) så kunne godt tænke mig nogle finker der liner ligt kaniriefulge (til avl)

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 40 point
Dato : 21-10-04 20:07

Der er ingen fugl der hedder trope finker.

Du kan se forskellige tropiske finker her:

http://home1.stofanet.dk/dt/Finker/finkegalleri.htm

http://www.kanariefugl.dk/portal/images.asp

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-04 13:01

Det er ikke en god ide, at have andre fuglearter sammen med kanariefugle.

Det bedste du kan gøre hvis du vil have flere fugle sammen med, er at finde kanariefugle i andre farvevarianter.
Der findes rigtig mange forskellige.

mvh dova

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-10-04 14:16

ved jeg godt der er fler faver har hvid,gul og rødagtig men dem jeg har er der kun en af dem der vel yngle og det er en hun og de 2 andre hanner slåsser (skræpper af hinanden)om den anden hun den der ikke gider yngler den smider bare befrugte æg ned i bunden og den anden hun bygger selv reden og lægger bare på æg der ikke er befrugte hva kan jeg gøre for at få de en af de to hanner til at blive intreseret i den hun der vel yngle

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-10-04 14:16

ved jeg godt der er fler faver har hvid,gul og rødagtig men dem jeg har er der kun en af dem der vel yngle og det er en hun og de 2 andre hanner slåsser (skræpper af hinanden)om den anden hun den der ikke gider yngler den smider bare befrugte æg ned i bunden og den anden hun bygger selv reden og lægger bare på æg der ikke er befrugte hva kan jeg gøre for at få de en af de to hanner til at blive intreseret i den hun der vel yngle

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-10-04 15:16

Hej tronddk!
Der er temmelig mange arter der kan gå sammen med kanarier, men der er stor forskel i prisen alt efter art.
Nu ved jeg ikke hvor stort et bur du har, for pladsen bestemmer hvor mange du kan have der i, og nogle bliver mere aggresive hvis pladsen er trang.
Som Franksp siger er der ikke noget der hedder trope finker, det hedder derimod pragt finker, og mit råd til dig vil være at gå på biblioteket og låne bogen "Pragtfinker"
og sætte dig grundigt ind i de arter der kan gå sammen med kanarier.
Det problem du har med dine 2 par, kunne jo tyde på at buret er for lille.
Held og lykke
mvh
dabj

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 22-10-04 17:54

buret er 50cm i dybten og 120cm i længten og 150cm i højden har fåget af vide at det er nog til at få 3 par fulge til yngel eller fler

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 22-10-04 18:03

Ok--lyder fornuftigt nok.
Med hensyn til dine problemer, kunne du prøve at sætte den ene han over i et andet bur i en 14 dages tid, så falder mere ro over det store.
Du må ikke anskaffe flere fugle før der er ro i buret.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-10-04 22:01

Kære dova

Undskyld, men en kaniefugl hører til slægten egentlige finker (Politikens bog om stuefugle - side 239)
Det var bare det jeg ville sige.
God Week-end kære dova og til jer andre.

Jeg indrømmer, at hvis jeg ville have kanariefugle, ville jeg ikke selv blande dem med andre fugle overhovedet.

mkh
Frank

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-04 23:09

Grunden til, at jeg ikke ville sætte finker , zebrafinker m.m. sammen med kanariefugle er, at de ofte er for agressive over for kanariefuglene og kan finde på at bide benene i stykker på dem. Det er heller ikke alle arter af finkerne der er egnet til at være i bur sammen.
Men der skal da nok være nogen arter der kunne gå sammen med uden problemer.
Men det er rigtigt som dabj skriver, at det ikke vil være en god ide med flere fugle sålænge dem du har ikke kan komme til rette.
Muligvis kan du blive nødt til at komme af med den ene han. Det lyder rigtigt at fjerne den en tid, men så vil problemet nok bare blive endnu større når du vil lukke den tilbage, for nogen kanariehanner er meget territoriale og vil ikke acceptere flere hanner i samme bur.
mvh dova

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 23-10-04 14:18

med det er den hvide han der ikke kan li den anden han den gule prøver at ungå den er det så den hvide jeg skal prøve at sætte i et andet bur ? eller afskaffe den

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 23-10-04 14:21

og købe en ny han hvis jeg skal afskaffe den

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 26-10-04 17:19

haloo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-10-04 00:03

haloo, følte du dig helt forladt.
Hvis det er den hvide fugl der er agressiv og du regner med at vil have flere, er det nok den der er bedst at tage væk. For det tyder på, at det er fordi den har svært ved at acceptere andre hanner.
Nu er det aldrig let at sige hvordan de vil reagere, men måske var løsningen at komme af med den hvide og så få fat i en anden han og se om den kan komme til rette med den gule. Du kan også vælge at nøjes med en han og to hunner, det kan sagtens fungere, og så vil det være ligemeget hvilken af hannerne du tager væk.
mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : tronddk

Dato : 01-11-04 17:57

Tak for svaret Franksp.