/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
formelhjælp.. 3 intervaller - 3 konstate~
Fra : baronen77
Vist : 553 gange
100 point
Dato : 21-10-04 14:33

Hej, jeg har et lille formel problem.

Jeg har en længde jeg indtaster i f.eks A1.
Og så har jeg brug for en korrektionsfaktor i f.eks. felt B1

Hvis A1 <= 160 så skal min korr. faktor B1 være 0,96
Hvis A1 <=400 OG >=200 skal korr. faktor B1 være 0,97
Hvis A1 <=1250 OG >=500 skal korr. faktor B1 være 0,98

Jeg har rodet med HVIS & OG funktioner, men jeg har ikke fået de tre udtryk samlet i en funktion.

Er der en som kan hjælpe?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 14:57

Ah regneark til måleskema under VENT ordningen. Jeg skal lige kigge hvad jeg har!

Kommentar
Fra : Moeltov

Dato : 21-10-04 15:01

Mit bud:

=HVIS(A1<= 160;0,96;HVIS(A1<=400;0,97;HVIS(A1<=1250;0,98)))

Ved godt den tager det med 161 - 199...Men det skal den måske ikke?'

Moeltov

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 15:02

Okay jeg har haft et lignende problem. Indtaster dem manuelt.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 15:27

Hvad med målene mellem 160 og 200 ??

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 15:29

Og dem større end 1250, og dem mellem 400 og 500 ?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 15:37

Det er fordi man holder sig til eurovent-mål

I dette tilfælde

ø80
ø100
ø125
ø160
ø200
ø250
ø315
ø400
ø500
ø630
ø800
ø1000
ø1250

mellemliggende dimensioner eksisterer ikke i eurovent, men produceres dog i praksis. Feks ø180,ø224,ø280,ø300.

Ventilationsrør større end ø1250 er ikke sjove at håndtere, der anvender man rektangulære kanaler.

Kommentar
Fra : baronen77

Dato : 21-10-04 15:46

Ohøj, det går jo hurtigt her..

Jeg kan se at 3773 har luret hvad det er jeg roder med

Den løsning Moeltov er kommet med virker fint, men ville gerne ha at intervallet mellem 160 og 200 ikke var med, men det går nok.
Jeg kunne godt tænke mig at vide princippet i opbygningen af den formel, men det må jeg vil læse mig til et sted.

Hvis ikke der kommer andre forslag, får Moeltov lidt point. Men foreløbig tak til alle for hurtig svar.

mvh.
Baronen

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 15:49

Jeg laver lige en makro til dig lidt senere på dagen.....

mvh Berpox

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 15:53

Klart baron. Der er jo fingeraftryk over det hele!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 15:54

Du kan få arkene til alt det andet ved mig Baron

Kommentar
Fra : Moeltov

Dato : 21-10-04 15:56

Hej 3773

Fingeraftryk???

Hvis de andre kan det andet, så vent med point...Jeg er ikke ude efter point, kun at hjælpe engang imellem

Moeltov

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:09

Når man ser nogle tal der skal medføre nogle andre tal, ja så ringer klokkerne Moeltov. Var lige inde og rode i mine egne papirer til indregulering og så jeg selv havde givet fortabt og derfor indtastede de nævnte korrektionsfaktorer manuelt.

..og som dig, pyt med poængerne. Er her for at hjælpe.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:14

Regnearket man bruger er en lidt træls affære, der slider en halvt op hvis man skal sidde og lave alt i hånden.

Kommentar
Fra : Moeltov

Dato : 21-10-04 16:16

Hmmm, okay. Glad for at hjælpe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:22

KVROD(L6)*M6/0,468842 gælder for ESL emhætter hvor L6 = måletryk og M6 = justering iht skala

KVROD(D6)*(E6+20)/2,943 gælder for KSU100 ventiler, hvor E6 er justering i mm (negativ tal hvis keglen er under kanten), D6 er måletryk i Pa

...sådan lige for at komme med lidt guldklumper

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:24

OPGANG   RUMNR   Emhætte   Måletryk   Justering   Målt m3/h   Måletryk   Justering   Målt m3/h
         lav Pa   skala   Grundvent   høj Pa   skala   Forceret

så er det nemt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:25

Helvedes, tabuleringerne duer ikke. Forstår du meningen Baron?

Til i andre, undskyld vi taler "russisk"

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 17:32

1) Åbn Excel
2) Aktiver "Visual Basic" værktøjslinien og klik på knappen "Design tilstand" og knappen "Kontrolelementer"
3) Træk en kommandoknap ind på excel arket
4) Dobbeltklik på den og indsæt følgende kode i vinduet der dukker op:

Kode
Private Sub CommandButton1_Click()
Range("A1").Select
Dim maal As Double
maal = Range("A1").Value
Select Case maal
Case 0 To 160
Range("B1").Value = 0.96
Case 200 To 400
Range("B1").Value = 0.97
Case 500 To 1250
Range("B1").Value = 0.98
Case Else
Range("B1").Value = "Ikke Gyldig"
End Select
End Sub

5) Afslut Visual Basic Editor-vinduet
6) Sluk for kontrolelementer, design tilstand og de-aktiver visual basic værktøjslinien.
7) Indtast et tal i A1 og tryk på knappen.

Så virker det bare!

Mvh Berpox

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-04 17:57

Jeg vil skrive det på nedenstående måde. Det er det samme, som berpox laver i visual basic. Dog har jeg tilføjet, at den skal skrive "Indtast", hvis der ikke er indtaset noget.

=HVIS(A1="";"Indtast";HVIS(OG(A1>=80;A1<=160);0,96;HVIS(OG(A1>=200;A1<=400);0,97;HVIS(OG(A1>=500;A1<=1250);0,98;"Ikke gyldig"))))

Venlig hilsen
Simon

PS: Der kan jo stadig indtastes en masse ugyldige værdier (eksempelvis 90 eller 110)!!!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 18:43

Nå ja - så ændrer vi da bare linien "Case 0 to 160" til "Case 80 to 160"

Fodelen ved at bruge visual basic er, at man ikke kommer til at slette sin formel ved et uheld når man tosser rundt i sit regneark

Ydermere, så er det jo nemt at tilføje yderligere en "Case" hvis man nu har helt specifikke størrelser med specifikke korrektionsfaktorer..... Det bliver hulens langt i en almindelig formellinie i en celle.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 19:54

Du kan også få "Rolls Royce" koden....
Der angvise KUN en korrektionsfaktor for GYLDIGE diametre (den liste du angav)

Du skal blot kopiere denne kode ind istedet for den tidligere angivne:

Kode
Option Base 1

Private Sub CommandButton1_Click()
Range("A1").Select
Dim maal As Double
Dim n As Integer
Dim limits(13) As Integer
Dim message As String
n = 13

limits(1) = 80
limits(2) = 100
limits(3) = 125
limits(4) = 160
limits(5) = 200
limits(6) = 250
limits(7) = 315
limits(8) = 400
limits(9) = 500
limits(10) = 630
limits(11) = 800
limits(12) = 1000
limits(13) = 1250
maal = Range("A1").Value

message = "IKKE GYLDIG"

For i = 1 To n
If maal = limits(i) Then

Select Case maal
Case 80 To 160
message = 0.96
Case 200 To 400
message = 0.97
Case 500 To 1250
message = 0.98
End Select

End If

Next

Range("B1").Value = message

End Sub

mvh Berpox

Kommentar
Fra : baronen77

Dato : 22-10-04 13:11

Jeg er tryk-imponeret!!

Excel kan jo pisset, det er bare et spørgsmål om at kunne bruge det.

Jeg prøvede på at skive i går aftes, men jeg kunne ikke komme på www.kandu.dk. Jeg kan ikke rigtig beslutte mig for om jeg bruger Sion's løsning eller Berpox's. De virker bege fint, og jeg mener der både er fordele og ulemper ved Berpox's kode. Fordelen er helt klart at man ikke kommer til at ødelægge det af bagefter, men ulemper er at knappen skal betjenes, og i regnearket er der ved daglig brug nok at gøre i forvejen.

Til 3773, jeg tro godt jeg kan følge dig langt hen af vejen, men tror ikke helt jeg kan bruge det, da det er store industri anlæg jeg er igang med. Jeg kan også genkende dine formel, men jeg anvender så vidt muligt varmetrådsanemometer, så jeg bruge ikke "måletryk". Men tak for input.

Jeg kaster lige lidt point i løbet af weekenden når jeg får tid til at lave regnearket færdigt.

Mange tak for al hjælp

Baronen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-04 13:52

Hva' hulen bruger du varmetråd til i industriinstallationer? Trykmålinger er mere pålidelige! Varmetråden en udmærket ting, men en korrekt pitot-rørs måling, eller bedre indbyggede målekors eller blænder, eller måske Iris blænder er da at foretrække. (min private opfattelse, rimelig understøttet af VENT-folkene).

Har selv rodet mest med "de store", men har tidligere haft en del folk på "lokumsanlæg" og lavede derfor afket til dem dengang.

PS Var i NL og kigge på et af mine gamle anlæg i sidste uge. Ø800 irisblænder er altså godt nok store!!!!!!!!!! I øvrigt ville fabrikken dernede ikke høre tale om rekt kanaler (undtaget i lydd.), så skidtet er lavet i ø1250 i ekstra pladedimension, for at overholde LUKA normen (ligner tyskernes). Så skal jeg hilse og sige montørerne hader dig, når de har været i krig med sådan et par længder med tilhørende bøjninger.

Hvor exelerer du henne Baron?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-04 14:02

Husk endelig at fortælle hvilken af løsningerne du brugte og hvod'den! Så får jeg da lige rettet mine egne til ved den lejlighed!!!!!Nasse nasse nasse på andres tråde!!!

Iøvrigt dages praj til dig Baron, http://www.zcs.ch kan du købe et beregningsprogram der duer til beregning af lufttilstande. Vi har lige fået det - det duer.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 22-10-04 14:38

Der er endnu en ren excel-løsning... Jeg synes faktisk det er den bedste, da man nemt kan rette i den.

Lav en liste (her i området E11:F23)
ø   faktor
80   0,96
100   0,96
125   0,96
160   0,96
200   0,97
250   0,97
315   0,97
400   0,97
500   0,98
630   0,98
800   0,98
1000   0,98
1250   0,98

Indtast rørstørrelse i A1.

Indsæt følgende formel hvor du vil:
{=HVIS(SUM(HVIS(A1=E11:E23;F11:F23))=0;"Ugyldig rørstørrelse";SUM(HVIS(A1=E11:E23;F11:F23)))}

Tuborg-klammerne er vigtige, da de betyder at formlen kan arbejde med områder (her E11:F23). Du laver dem ved at afslutte din formelindtastning med CTRL+SHIFT+ENTER i stedet for enter.

Venlig hilsen
Simon

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-04 14:54

Hvis du bruger Simons forslag, Baron, bør du nok udvide med de mellemlæggende "bastard-dimensioner", eller hva'?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-10-04 00:03

Endnu en fordel ved at bruge makro+knap er, at alle informationer der IKKE umiddelbart skal kunne ændres, ligge skjult i koden, og ikke optager plads i excel-arket.

Du kan også nemt udvide makroen til at smide flere oplysninger ind i arket der relaterer til den givne rørdimension, og eventuelle andre input-værdier.

Man kan en hulens masse med formler i Excel - men ligeså snart der er "specielle" betingelser, (HVIS, OG, LOPSLAG, VOPSLAG, OMRÅDE, >, < , og kombinationer af disse, så mistes overblikket hurtigt i en celle.

Ved makro-programmering er det let at lave en struktureret beregning der på baggrund af input, beregner output uden at alle betingelserne er synlige i arket i det daglige.

Jeg håber du både kan og vil bruge koden/eksemplet, enten i dette tilfælde, eller i andre henseender. Det er slet ikke så svært at udbygge koden.

Sion's forslag er også meget fint, og jeg ville muligvis selv bruge noget lignende hvis jeg hurtigt skulle banke et regneark sammen der viste/beregnde noget lignende. Men når nu du tilsyneladende vil bruge det som et dagligt værktøj, så ville jeg vælge at tage skridtet fuldt ud og programmere mig frem til løsningen.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : baronen77

Dato : 25-10-04 10:56

Hej igen!

Så har jeg fået lavet det meste af regnearket færdigt. Jeg har brugt sions formel version, da den passer bedst indtil videre. Men jeg kan godt give Berpox ret i at overblikket ryger en tur med lange formler. Så derfor er jeg begyndt at lege med at lave en kode til regnearket, men der er mange funktioner, så det tager lidt tid før jeg for lavet et ark, hvor jeg kan tryke på én knap som så regner det hele ud, men det er lidt svært at danse med, men ting tar den tid ting tar.
Derfor får Sion point'ene, men også en stor tak til Berpox, for indsparket til programmering.

Jeg har planer om at starte en ny tråd, for jeg har lige et pkt. tilbage jeg ikke kan finde ud af.

Mvh.
Baronen

Godkendelse af svar
Fra : baronen77

Dato : 25-10-04 10:58

Tak for svaret sion.