/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lampe der lyser uden strøm?
Fra : tukols
Vist : 3770 gange
150 point
Dato : 21-10-04 00:38

Hej.

Har en energisparelampe, der efter der er slukket for strømmen, står og "blinker" . Har nu snakket med en som har et lysstofrør som "lyser" svagt om natten også "uden strøm". Er der nogen her der kan give en forklaring?

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : Trinethk

Dato : 21-10-04 01:10

altså lysstofrør lyser jo pga en special gasart. Plus den er tænder på en bestem måde, blinktænder hedder det hvist :S Sådan en er opladet, så selvom man slukker på kontakten, er der stadig strøm på pga de opladet baterier.
Lysstof er meget besparende, fordi det tænder på den måde som den gør. Så det vil man sikert også gerne havde en El-spare pære til at gøre, så mon ikke det er lavet lidt efter samme prænsip ?
hvis man lægger mærke til det, så lyser en el-spare pære ikke så kraftigt lige med det samme, det gør et lysstofrør heller ikke.

Så hvis den lyser svagt om natten er det nok fordi der er noget galt med bateriet i opladerren til tænd og sluk. På en sådan måde at den ikke kan lukke alt strøm inden i. (det sivger ud, fordi lampenj/bateriet er for gammelt)

Det er nok forklaret lidt rodet, sorry

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 21-10-04 01:56

Allerførst må jeg lige korrigere Trinethk: Der er IKKE noget batteri et normalt lysstofrør, men derimod en spole og en glimtænder.

Hverken spolen eller glimtænderen kan "holde på strømmen" i en udstrækning, at lysstofrøret fortsætter med at lyse, så dette skyldes en anden årsag.

Der kan være flere muligheder, men lad mig nævne et par stykker:

A. Kontakten slukker ikke i fase-ledningen, men i nul-ledningen. En svag afledning i armaturet medfører, at der (efter at der er slukket for strømmen) går en svag strøm fra faseledningen gennem lysstofrøret og videre til stel => vil kunne medføre, at lysstofrøret står og "blinker" svagt.

B. Kontakten slukker ikke i fase-ledningen, men i nul-ledningen. En kapacitiv kobling ét-eller-andet sted i armaturet mod stel og jord medfører, at der fortsat går en svag strøm efter at der er slukket => vil kunne medføre, at lysstofrøret står og blinker.

C. Der befinder sig et højfrekvent felt i nærheden af lysstofrøret => vil kunne medføre, at lysstofrøret står og blinker, selv om der er slukket for det.

. . . . . . og så er der faktisk et par andre, mere "langhårede" årsager, som jeg ikke skal komme ind på, men effekten vil være den samme. Selv tror jeg mest på mulighed "B".

Endeligt skal du være opmærksom på, at den flouriserende belægning indvendig i lysstofrøret godt kan stå og småblinke af sig selv umiddelbart efter at lysstofrøret er slukket. Dette opleves hyppigt med eksempelvis en fjernsynsskærm, der står i i mærkt rum, men i fjernsynet er der en kondensator, som virker som batteri en periode efter at fjernsynet er slukket, så det er helt naturligt. I begge tilfælde vil dette dog ophøre efter et stykke tid.

Håber, at du kan bruge svaret

Mvh
H

Kommentar
Fra : jcd

Dato : 21-10-04 10:05

Hej!

En lille tilføjelse.

Det kan også være nul-lederen der er afbrudt et eller andet sted i hele installationen, men titi vil der være flere apperater der gør mystiske ting.
I værste fald, hvis det er nullen der er afbrudt et eller andet sted kan fjernsyn og pcere og diverse brugsgenstande "brænde af". Jeg ville nok kontakte en elmand.

MVH
JCD

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-04 10:37

Hvis installationens nul er afbrudt, så skaber hele huset sig fjollet i stil med et tryk på afbryderen ét sted brænder en lampe af et helt andet sted. Fosforescensmidlet inden i det lille lysstofrør i "sparelampen" har en vis, synlig efterglød ligesom et nyslukket TV-apparat. Det er vel ikke den, du ser!? Når du skriver energisparelampe, hvad mener du så? Er det en almindelig lampe med en sparepære i og almindelig afbryder med tydeligt klik, eller snakker vi om en halogenspot med bevægelsesføler?

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 21-10-04 11:29

For mit vedkommende drejer det sig om en sparepære. Med alm. afbryder. Ingen halogen, ingen bevægelsesføler. Der sker ingen andre "mystiske" ting i huset med andre installationer. Vi har haft sparepærer før i den samme lampe, men det optrådte først da vi skiftede den ud med denne her.

M.h.t lysstofrøret, så var det et konstant svagt lys.

Hilsen tukols

Accepteret svar
Fra : ForeverLivingProduct

Modtaget 150 point
Dato : 21-10-04 13:50

Jeg vender lige tilbage efter de supplerende oplysninger. Det er OVERVEJENDE SANDSYNLIGT, at "problemet" løser sig selv,hvis du vender stikket i stikkontakten. Noget tyder nemlig på, at lampens indbyggede afbryder sidder i 0-lederen. Hvis du vender stikket, vil den komme til at sidde i faseledningen.

. . . . . . mn som jeg (og pbp_et) nævner det, så kan der hyppigt være en smule "efterflimmer" i en kort periode efter at lampen er slukket. Hvis det bliver ved i timevis, hælder jeg med de p.t. foreliggende oplysninger mest til, at der kan være tale om HF-indstråling. Har I ét-eller-andet som udsender radiobølger i nærheden af lampen????

Mvh
H

Godkendelse af svar
Fra : tukols

Dato : 22-10-04 18:16

Tak for svaret ForeverLivingProduct.

Kommentar
Fra : kurtmoeller

Dato : 26-03-20 19:35

Oplevede i 60’ erne, at huse nær Skivesenderen, havde problemer med at slukke lysstofrør i garager mv på grund af det kraftige HF-niveau i området.