/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Guld i leddene
Fra : Axelise
Vist : 3033 gange
100 point
Dato : 20-10-04 23:38

Min hund på 6½ år er svært plaget af gigt og står nu for at få lagt guld ind i mange af leddene: Begge skuldre, begge albuer, et led i den ene pote, 3 led nederst i rygsøjlen samt i hofterne. Er der nogen af jer der har erfaringer med, at sådan en operation har gavnet jeres hund?

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 110 point
Dato : 21-10-04 00:08

Vores gamle hund fik en guldkur p.g.a. hofteledsdysplasi da hun var 4 år gammel. Hun havde på det tidspunkt fået en del ondt og havde besvær med at rejse sig, haltede når hun gik o.s.v. Der gik ikke ret lang tid efter, hun havde fået guldkuren, så hoppede og sprang hun igen, så det var en fryd. Og det holdt resten af hendes korte liv. Hun blev kun 8 år, så blev hun aflivet p.g.a. kræft.

Guldkuren virker på 75% af de hunde, den bliver lagt i, siger dyrlægen. Men jeg har ikke hørt om nogen endnu, hvor det ikke har haft spor virkning. Og vores blev som sagt som "ny" igen.

Hvad race er din hund, siden den kan have så meget gigt i så ung en alder?? Er den en meget stor hund?

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-04 00:38

Kuren blev også i mange år brugt på mennesker, men jeg mener ikke den er så almindelig mere efter der er kommet nye behandlingsmuligheder af ledegigtpatienter.
Der er for øvrigt to forskellige kure, en hvor der lægges guldstykker ind i ledene, og en hvor det er en opløsning af guldsalte der bruges.
Men på www.hunde-info.dk/page28.shtml kan du læse mere om kuren til hunde. Jeg ved så ikke om der står noget om eventuelle bivirkninger, men det må din dyrlæge også vide noget om.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-10-04 00:44

Jeg fik ikke noget at vide om bivirkninger inden vores fik det, og vores dyrlæge er ellers omhyggelig med at fortælle det hele. (Ken Lindeblad på Fakse Dyrehospital).
Vores hund havde ingen bivirkninger overhovedet.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-10-04 07:34

Dova>Det er rent vrøvl. Guldkuren blev i mange år her i landet kun brugt på hunde. Det er ca. 15 år siden man startede på det. Enkelte læger har for få år siden taget ideen op og bruger den idag på mennesker. Det er meget få som udfører implanteringen på mennesker. Jeg har heller andrig hørt om bivirkninger, tilgengæld har jeg hørt om mange hunde som har fået et bedre liv.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 21-10-04 07:40

Dova> Arh, nu læste jeg lige dit indlæg igen. Du har simpelhen ikke forstået hvad guldkur er (Du må læse dine egne link lidt bedre )

Når vi taler guldkur idag er det akupunktur, ikke et eller andet fluidum, som du nævner. Man implantere små guldstykker i leddene, som virker smeretelindrende.

Kommentar
Fra : itgrafen

Dato : 21-10-04 09:03

hej axelise

Chicko, min dejlige golden han fik lagt guld ind for ca 7 mrd siden. Og vi var kommet så langt ud med hans albueledsdysplasi, så det var et spørgsmål om, om benet skulle gøres stift eller om der skulle prøves mere først.
Han fik 18 små guldklumper lagt ind i venstre albueled (og blev samtidig steriliseret - ikke kastereret) Operationen tog alti i alt 35 minutter og det tog ham ca. 8 minutter at vågne op efter narkosen. og efter 10 min stod han på 4 let vaklende ben. Han gik selv ud til bilen efter 20 minutter. Dagen efter gik han allerede næsten normalt på alle 4 ben og det blev han ved med de næste 3 uger. Så var det som om, guldet havde forskubbet sig, eller - jeg ved ikke? men den gode virkning fortog en smule. Jeg skiftede så foder til begge mine hunde og begyndte at fodre med Magnusson www.cultus.dk og giver samtidigt et tilskud af artrocare + og han går i dag næsten haltfri. Han kan dog halte lidt efter en 2-3 timers intens skovtur eller hundeskov. Min egen opfattelse af guldakupunktur er at det er en fantastisk ting, virkninge er exeptionel, men jeg er ikke sikker på at det kan stå alene. Hvis jeg nu var dig axelise, ville jeg nok også prøve med guld og samtidig sørge for at hunden ikke vejer mere end den må, at den får ledstyrkende tilskud. artorcare + condruitin og et foder der passer til din hund. (Magnusson er min egen favorit og ligger efter min mening på toppen af en liste over godt hundefoder - kan også købes i en økologisk udgave) Chicko fik lagt guldet ind hos dyrlægen i Nr Sundby - men skulle jeg vælge i dag ville jeg tage til Silkeborg hvor de er absolotte eksperter i guldimplant akupunktur. http://www.virklunddyreklinik.dk/

Held og lykke og god bedring til din hund axelise
vh
dorthe, nica og chicko og nica´s 7 små hvalpe
de kan forresten ses på http://www.kiebitzs.dk under hvalpe - veronica og amigo

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-10-04 10:46

qfha
Inden du går helt i selvsving over hvor klog du er, synes jeg lige du skal læse mit indlæg igen.

"Der er i øvrigt 2 former for guldkur o.s.v........."
Og det der idag populært kaldes guldkuren er den der hedder guldimplantering og den med injektionsteknikken med en flydende guldsalt-opløsning er den oprindelige guldkur.
Og din snak med, at det først blev brugt på hunde og først for få år siden på mennesker, kan du også godt glemme.
Min mor blev behandlet for ledegigt med guldkur tilbage i 1971, hvor kuren havde været kendt i nogen få år.
dova

Axelise, sorry med dette sidespring

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-10-04 11:59

Axel (min hund) er en amerikansk bulldog og vejer 49 kg, så han er en tung hund, men ikke for tyk. Så det er klart at jeg er meget opmærksom på hans vægt, når nu leddene er så svage. Jeg har i mange år gået højt op i hans kost, da han aldrig har været meget spisende og også tidligere har lidt af hudallergi; dette er dog et overstået kapitel efter jeg har skiftet hans kost ud med mere "ren" mad. Han får 300 g rå lammeben hver dag (holder hans tænder helt rene og fine) samt et tørfoder uden tilsætningsstoffer, som jeg får tilsendt fra Jylland, blandet op med en anelse fisk eller madrest. Derudover får han Vitalanimin, som er godt for hans led, og Glucosamin med msm, som jeg her på Kandu blev rådet til. Og så får han på nuværende tidspunkt højeste dosis Rimadyl for at kunne holde smerterne ud, men det kan jeg forhåbentlig trappe ned på, når han har fået lagt guld ind. Planen er, at dyrlægen lægger guld ind i de gigtplagede led med en kanyle, derefter har han anbefalet mig, at der desuden bliver lagt guld ind i et par akupunkturpunkter. Jeg har stor tillid til denne dyrlæge, som arbejder alternativt, da han har kunnet hjælpe Axel mange gange, når min almindelige dyrlæge (som ellers også er meget dygtig) ikke har kunnet hjælpe ham. Axel har tit fået akupunktur med meget godt resultat, så det bliver spændende dette her. Det glæder mig at høre, at der er så gode resultater med guldbehandling af gigtplagede dyr, - jeg har været dybt ulykkelig ved tanken om, at det mest kærlige ville være at få Axel aflivet indenfor en nær fremtid, hvis smerterne tager til.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 21-10-04 12:02

Nå ja, - og så "tvinger" jeg ham ud at gå et par gange om dagen, da han skal styrke sin muskulatur ved at motionere, - jeg hjælper ham ikke ved at skåne ham for gåture. Så jeg kører ud af København hver dag for at give ham mindst én attraktiv tur uden snor i en skov, hvor han rigtig kan strække ud og nyde duftene. Simpelthen for at motivere ham mest muligt til at bevæge sig.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-10-04 19:08

Jeg går udfra du allerede har givet ham glukosamin, ellers bør du bestemt gøre det.

Godkendelse af svar
Fra : Axelise

Dato : 23-10-04 13:50

Tak for svaret Jernladyen.
Jeg vælger at tro på og holde mig til din oplevelse af en guldbehandling og håber det bedste for Axel, som skal opereres på torsdag.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-10-04 17:43

Held og lykke med det Axelise.
Jeg håber, det hjælper lige så meget på din hund, som det gjorde på vores. Men pas på, hvilken dyrlæge du får til det. Det skal være en dygtig en. Hvis guldet ligger forkert, virker det ikke. Hvis du har tid og mulighed for det, skulle du få det gjort ved Ken Lindeblad på Fakse Dyrehospital. Han er ekspert i hund og kat, og er meget dygtig. Det var også ham, der gjorde det på vores. Han er ærlig og reel.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 23-10-04 21:26

Tak skal du have, men den dyrlæge, som skal gøre det, har jeg konsulteret i 5 år, og han er meget erfaren i at lægge guld ind; har gjort det på 2 af sine egne hunde også. Han har tilbudt mig at gøre det for blot 4000 kr, hvor han normalt ville tage 10-12000 kr for alt det, der skal gøres. Jeg tror at han synes det er synd for Axel - og måske også synd for min økonomi. Jeg har stor tillid til ham, - alt hvad han har gjort for Axel med akupunktur og anden alternativ behandling har haft stor og positiv effekt.
Mange hilsner Malene

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 23-10-04 22:31

Hej Axelise.
Nå, det er godt. Ja, det er en dyr affære at gå til dyrlæge. Gad vide, om de ikke har valgt navnet "dyrlæge" fordi der kan være to udlægninger på det??
Hvis du har din hund sygeforsikret, betaler den for det.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 24-10-04 10:32

Jeg belv smidt ud af forsikringsselskabet, da Axel var bare 1½ år.....da havde han allerede fejlet så mange mærkelige ting, at forsikringsselskabet aldrig ville kunne tjene det ind på ham i kontingent, som de havde givet mig tilbage. Og så blev jeg smidt ud - og så opsagde jeg selvfølgelig samtlige forsikringer iøvrigt i dét forsikringsselskab. Og efterfølgende har jeg ikke kunnet tegne nogen sygeforsikring på min hund. Skrapt, men de har desværre lov til det.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 24-10-04 16:47

Det er godt nok strengt. Forsikringsselskaberne tror efterhånden, de er nogle små konger, de skiderikker.
Hilsen Jette