/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nye bjælker i etageadskillelse
Fra : FinnFix1
Vist : 4815 gange
120 point
Dato : 20-10-04 20:57

Jeg skal til at lægge nyt gulv i vores stue.
Der er fuld kælder under. Da huset er meget gammelt (150 år) og jeg ved at flere bjælker er defekte/rådne, vil jeg lægge etnyt bjælkelag, derefter gulvspånplader og til sidst gulvbelægning i form af 17 mm ask lamelpalnke fra wiking.

Spørgsmålet er nu, hvilken dimension skal de nye bjælker have. Og hvor tæt skal de ligge. Spændet fra væg til væg er ca. 4.5 meter
Lægges de fast i beton og hvor stor skal anlægfladen være?
De eksisterende bjælker er ca. 9 cm bredde og 20 cm høje. De ligger med 1 m. afstand.

Jeg håber der er en som kan hjælpe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-10-04 22:44

Få lavet en ingeniør beregning for intet er mere ærgerligt end at lave noget der ikke er godt nok. De eksisterende bjælker har alt for stor afstand til nutidens krav. Det er jo ikke kun et spørgsmål om bæreevne på bjælkerne, men også det spænd der bliver for gulvplader/planker.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 120 point
Dato : 21-10-04 17:41

2 x 8 tommer spærtræ er fint ( også kaldet 45 x 200 mm reglar ) og kravet i dag er 60 cm fra midt til midt af bjælkerne
du må ikke støbe dem fast , da de kan arbejde lidt , især i starten
klods dem op så de ligger rigtigt , er der nogle der er skæve , må du rette dem op med strimler af masonit og murepap , så gulvet bliver helt lige

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 22-10-04 19:12

Hvorfor dog bruge penge på gulvspånplader, når du nu ønsker at lægge trægulv. Drop spånpladerne og gå lidt op i dimension på gulvbrædderne f. eks 22 mm. (Det er ok når bjælkerne ligger pr. 600 mm., men her kan/skal du bruge leverandørens anvisninger til bjælkeafstanden)
Dimension på bjælkerne får du ikke af mig, da jeg er ansat i et firma der lever af beregninger.
Når du går i gang så tænk også på at lave en god lydisolering og hvis din kælder ikke er opvarmet, så også en varmeisolering.

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 23-10-04 21:18

hej....
Bredker er inde på dt rigtige....men med et spærtræ på 45x200 mm ville man måske opnå noget svaj...måske en 45x245 mm spærtræ ville afstive det lidt mere....45x245 mm er en svensk livret....bestil det fra sverige, meget billigere...

BDG

Kommentar
Fra : traeterrasser

Dato : 28-11-04 07:52

Den nemmeste løsning er at du bare udskifter de bjælker der er defekte og der efter lægger et nyt massivt gulv med en tykkelse på 30 mm. www.traeterrasser.dk

Godkendelse af svar
Fra : FinnFix1

Dato : 29-11-04 08:05

Tak for svaret bredker.