/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Skære en gipsplade over
Fra : stig54
Vist : 3457 gange
50 point
Dato : 20-10-04 20:27

Hvordan er det nu lige man skærer en 13 mm gipsplade over, er det ikke noget med en hobbykniv på forsiden og så knække og skære rent?????

Kommentar
Fra : oscarfisk

Dato : 20-10-04 20:31

Det er helt korrekt.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 20-10-04 20:34

Jo, lige præcis. Rids lidt ad gangen (mange gange) med hobby-kniven (efter en lang lineal aller en liste) Du behøver ikke trykke så hårdt. Når du har kørt i det samme spor nogle gange (ca. 5 mm eller sådan) så knækker du. Det er bedst, hvis du kan lave knækket med en lige kant som underlag.

Held og lykke (eller knæk og bræk...)

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 60 point
Dato : 20-10-04 21:37

Hej Stig.
Det er helt rigtigt - du ridser med hobbykniven på forsiden og derefter knækker du pladen over en skarp kant (bordkant eller lignende) for så til sidst at skære igennem papirlaget på bagsiden med hobbykniven, det er let at gøre hvis du holder pladen knækket imens, så er det bare at skære inde i hjørnet.
Jo dybere du skærer på forsiden, jo mindre renskæring bliver der til sidst.
Held og lykke med det mvh Benny

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 21-10-04 07:10

hvis du har en rasp, er det hurtigt lige at raspe bruddet pænt efter du har knækket pladen. husk dog på det støver noget.

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 21-10-04 07:14

Tak for svaret bennymanden.