/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Er det Benzinpumpen og skal den skiftes?
Fra : preps
Vist : 1163 gange
40 point
Dato : 20-10-04 20:19

Jeg har et problem med en 9.9 hk. Johnson fra 1976. Når den har gået i
tomgang et par minutter dør den, og ved at pumpe et par gange og lidt choker
kører den igen. et par minutter efter sker det samme igen. Hvis jeg lige
inden den går ud pumper lidt så bliver den kørende.

Jeg konkluderer derfor at den ikke kan suge benzinen til karburatoren selv.
Alle slanger er efterset for utætheder.

Der hvor benzinslangen er fastgjort ved den lille "blok" (ca. 4x4 cm) med
gummimembraner i, sidder der også et lille metalfilter. er denne "blok" en
vacuumpumpe til benzin? Kan det være disse membraner som skal skiftes. Jeg
har efterset dem for revner og sprækker, der er intet at se.

Nogle forslag?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-04 01:25

Så vidt jeg husker er det en lille membranpumpe der ikke kan suge før du har pumpet tryk med "bolden" og hvis slangen eller en af tilbageløbsventilerne er utæt vil det virke som du beskriver. Problemet gemmer sig sandsynligvis i slangen med "bolden", men sådan en gammel svend kan jo have mange nykker og det e rjo nok ingen skade til med en ny.
Prøv at kigge på side 155 i kataloget: http://www.marineworld.dk/

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-10-04 07:51

Hej prps. I somm fik jeg samme problem med en 6 HK Johnson fra 1979. Ud over de 3 HK er der kun den forskel på din og min motor, at min har elektronisk tænding.
Jeg troede først, at det kunne være skidt i karburatoren, men den var som ny indvendig. Så det måtte være benzinpumpen. Alle sagde til mig, at den skulle skiftes, man kunne ikke selv skille den ad, men min logik sigermig, at den da var samlet af mennesker.
Efter adskildelsen viste det sig, at stort set samtlige membraner var porøse og ved at knipse på dem revnede de yderligere. Jeg fik af vide forskellige steder, at man ikke kunne få stumper, men skulle købe en ny pumpr = 650 kr.

Jeg fik imidlertid fat i en flink dame hos Ove Floor, Toldbodgade 94, 8900 Randers, Tlf.: 8642 6455, www.ovefloor.dk % dage efter kunne jeg hente et nyt paknings- og membransæt. formelst 128 kr. Der var en meget tyk instruktion med om, hvordan man skulle udskifte og samlem. Man skulle blot være opmærksom på en lille fjeder, om hvordan den skulle sidde i forhold til, hvor benzinstudsen gik ind i pumpen.

Hel og lykke. Hej fra alka

Kommentar
Fra : preps

Dato : 21-10-04 08:00

BjarneD: Det kan ikke være pumpebolden, da jeg normalt bruger tanken til en anden motor uden problemer.

alka: Jeg syntes ikke umiddelbart at membranerne ser defekte ud, men det kan jo ofte være svært at se. Nu er det et par dage siden at jeg havde det skilt ad, men såvidt jeg husker var der ikke nogen lille fjeder i huset. Må vist hellere lige få det skilt ad igen.

Tak for svarene.

/Martin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-04 11:15

Det er jo en fin måde, at udelukke bold og tank.
Da vi jo alle ved hvor surt og ikke mindst farligt det kan være, at ligge med motorstop ude på vandet, bør du nok gå i gang med at udskifte membranerne og rense karburatoren.
Jeg kan også stærkt anbefale http://www.ovefloor.dk/ når du skal bruge dele, hvor Lillian og Kenneth har hjulpet mig mange gange og jeg har da også købt min båd der.

Kommentar
Fra : preps

Dato : 21-10-04 13:45

Nu har jeg haft skilt den ad igen og jeg kan se den har været samlet forkert tidligere. Den er nu samlet korrekt og jeg har prøvet at starte den op. Den kørte uden nogle problemer i 10 minnutter hvorefter jeg selv slukkede den. Dejligt.

Mange tak for hjælpen i 2, jeg vil helt sikkert gemme linket til Ove Floor

Mvh
Martin

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-04 14:06

Det er jo dejligt.