/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Beskatning ved salg af fritidsgrund
Fra : EazyOne
Vist : 9433 gange
200 point
Dato : 20-10-04 18:23

Hej alle.
Er der nogen der ved hvordan man bliver beskattet hvis man sælger en tom sommerhusgrund?.
Jeg har haft grunden i over 15år, og det er således ikke en hurtig gevinst den blev købt for i sin tid.(hvis det da ville ha ændret noget!?)
Jeg syntes ligeledes også at have hørt at havde den været bebygget, ville evt. beskatning have være væsentlig lavere, hvis overhovedet nogen!?.

På forhånd tak
EZ1

Accepteret svar
Fra : penelope

Modtaget 210 point
Dato : 20-10-04 18:47

Hej!
Begge udsagn er rigtige.
Du skal betale ejendomsavance skat ved salg af en ubebygget grund, uanset hvor længe du har haft den. Du skal faktisk betale mere jo længere du har haft den -- fordi den er steget mere i forhold til købsprisen.
Hvis grunden er bebygget og du kan dokumentere en vis privat anvendelse af den, i et års tid eller mere skal du ikke betale noget.
Gå ned på biblioteket og lån Skatten, der står det hele forklaret på en let tilgængelig måde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-04 18:49

Du vil blive beskattet her er et eksempel

14.05.02 "Beskatning af overskud af salg af sommerhusgrund??"

Jeg har haft en sommerhusgrund fra nov. 98 til apr. 02. Grunden blev købt med det klare formål at vi skulle bygge et sommerhus.Købssum: 298.000 kr.Imidlertid opgav vi at bygge selv, da vi synes, det blev for dyrt grundens beliggenhed taget i betragtning.Salgssum: 420.000 kr.Nu kigger vi efter et ældre sommerhus i stedet, og forventer at købe i løbet af forår/sommer.Skal dette overskud beskattes?Hvis ja, hvad kan der så trækkes fra af udgifter i forb.med køb (lån) og salg?Venlig hilsenGitte

Svar:
Til GitteTak for din henvendelse.I forbindelse med afståelse af en (sommerhus)grund skal der betales avanceskat, efter reglerne i Ejendomsavancebeskatningsloven. Efter loven er det alene AVANCEN som skal beskattes og der er forskellige muligheder for at reducere avancen i skattemæssig henseende. Jeg vil anbefale Jer, i første omgang, at rette henvendelse tilskatteforvaltningen, med henblik på om de vil beregne skatten for Jer - ellers må I rette henvendelse til en revisor.Havde I opført et sommerhus på grunden og havde I benyttet sommerhuset til "private formål", som det hedder i loven, ville avancen have været skattefri.Med venlig hilsenDanske BOLIGadvokater

Fra denne side http://www.boligportal.dk/boligadvokater.php?guideId=1&guidePageId=4&brevkasseId=9

Hvis der havde et sommerhus på grunden, som i selv havde beboet, skulle der ikke betales skat af fortjenesten.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-04 19:13

Du kan på denne side læse mere om ejendomsavancebeskatningsloven

http://www.retssal.dk/lovsamling.php3?alfa=E&link=444

Godkendelse af svar
Fra : EazyOne

Dato : 23-10-04 14:20

Tak for svaret penelope.

Det er som altid svært at finde ud af hvem der skal have PTS.ne, da ANS også havde en god besvarelse, og var hurtig på aftrækkeren.
Men "Skatten" gav mig ideen til bare at ringe til lokal skatte-myndighed, og der fik jeg den præcise beløbsstørrelse.
Tak for svarene begge.

/EazyOne