/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
billede med copyright?
Fra : ting27
Vist : 492 gange
100 point
Dato : 20-10-04 16:56

Hej. Jeg vil høre noget om reglerne for copyright efter jeg har fået trusler af en QXL bruger om at jeg bruger samme billede som ham.
Det gør jeg også, men billedet er IKKE mærket copyright da jeg kopierede det.
Hvordan kan jeg vide om han taler sandt? Kan det tjekkes nogen steder?

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-10-04 16:59

Da det ikke er dit billede (du er ikke ophavsmand) så skal du indhente tilladelse fra ejermanden for at benytte det pågældende billede.

Hvis ophavsmanden til billedet er QXL-brugeren, så har du bare værs'go' at fjerne billedet.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 20-10-04 17:00

Du må kun bruge billeder "offentligt" hvis du selv er ophavsmand eller har kontakten ophavsmanden og fået skriftlig tilladelse. Så hvis din "ven" selv har taget billedet må du nok slette det...

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 20-10-04 17:00

Arh, jeg var for langsom :0)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-04 17:01

Nu er det ikke altid der står om et billede er beskyttet.
Nogen gange står der bare, at man skal være opmærksom på at billedet muligvis er beskyttet af ophavsretten.

Det er især på Billedsøgning man får denne besked.
mvh dova

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-10-04 17:03

Hov glemte lige denne: http://www.kum.dk/sw5905.asp

mvh Berpox

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-04 17:05

Du kan læse en masse om reglerne på
http://turbomusen.homepage.dk/copyright.htm
mvh dova

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 20-10-04 17:07

Hvis du henter et stykke musik fra nettet vil der sjældent stå, at det er beskyttet og du kan blive straffet for at høre det... Reglerne gælder dog alligevel! Normalt er der bare ikke så meget fokus på stjålne billeder som musik. Med mindre det self er "Skriget"...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-10-04 17:30

http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp
Her kan du læse om ophavsretten.
Man må altså ikke tage et billede på nettet og bruge til eget formål.
Ulovligt så det basker.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 20-10-04 17:50

tak .
Jeg har givet ham sin vilje efter han begyndte at give trusler om at aflægge mig et besøg som med sine venner.
Nogen der ved hvordan jeg kan give gengæld. Syg gengæld!. Jeg vil ikke finde mig et sådan et idiot!

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-10-04 18:08

Jamen hvis du er blevet truet - så har DU jo en sag. Så er det jo blot en politianmeldelse for trusler om...???
Det er da en fin gengældelsesaktion - og fuldt lovlig!

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 20-10-04 20:22

nå jo, men hvis han nu HAR en copyright på billedet bliver der jo et problem da jeg har benyttet det uden tilladelse. Dog fjernet med det samme, men alligevel.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-10-04 21:01

Kære ting27!

Uanset om han ER ophavsmand, eller IKKE ophavsmand, så må du ikke trues med ubehagelige besøg.

Og uanset hvad, så må du IKKE benytte hans billeder hvor de er offentligt tilgængelige. Hvis han ER ophavsmand, så har han også "copyright" pr. automatik. Og det er ikke nødvendigt at gøre opmærksom på det. Derimod skal det angives hvis "materialet frit må benyttes" dér hvor du fandt billedet.

Sådan er det bare.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-10-04 21:03

- iøvrigt - så bliver der jo ikke noget problem. Du brød loven om ophavsret, blev gjort opmærksom på det, og har efterfølgende fjernet billedet. Der er ingen sag for din modpart.

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-10-04 00:20

Kære ting27 - hvis du fik svar på dit spørgsmål, er du så sød at lukke det?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-10-04 00:20

Kære ting27 - hvis du fik svar på dit spørgsmål, er du så sød at lukke det?

mvh Berpox

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 23-10-04 00:31

Jeg går så udfra, at hvis jeg finder et billede via google, kan jeg bare sige at jeg har rettighederne. Ændre i det og lidt af hvert. Det er sq da en mærkelig verden.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-04 02:50

Ja, så længe du ikke krænker den oprindelige ophavsmands rettigheder.

http://www.kum.dk/sw5905.asp
eller
www.retsinfo.dk søg på: "Bekendtgørelse af lov om ophavsret"

Et par af de vigtige derfra:
Citat
§ 3. Ophavsmanden har krav på at blive navngivet i overensstemmelse med, hvad god skik kræver, såvel på eksemplarer af værket som når dette gøres tilgængeligt for almenheden.

Stk. 2. Værket må ikke ændres eller gøres tilgængeligt for almenheden på en måde eller i en sammenhæng, der er krænkende for ophavsmandens litterære eller kunstneriske anseelse eller egenart.

Stk. 3. Sin ret efter denne paragraf kan ophavsmanden ikke frafalde, medmindre det gælder en efter art og omfang afgrænset brug af værket.

og
Citat
§ 4. Den, som oversætter, omarbejder eller på anden måde bearbejder et værk, herunder overfører det til en anden litteratur‑ eller kunstart, har ophavsret til værket i denne skikkelse, men kan ikke råde over det på en måde, som strider mod ophavsretten til det oprindelige værk.

Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk.

samt
Citat
§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edb‑programmer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

Stk. 4. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) litterære værker, såfremt den fremmede medhjælp medvirker i erhvervsøjemed,

4) værker af brugskunst eller

5) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk gengivelse.

Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke brugeren ret til ved eksemplarfremstilling af musikværker og filmværker at anvende teknisk udstyr, der er stillet til rådighed for almenheden på biblioteker, i forretningslokaler eller på andre offentligt tilgængelige steder. Det samme gælder for litterære værker, såfremt det tekniske udstyr er stillet til rådighed i erhvervsøjemed.

Så kan vi vist ikke koge mere suppe på dén

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : ting27

Dato : 23-10-04 14:12

Tak for svaret berpox.