/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
METRO Varmepunpe
Fra : johnnyp
Vist : 4279 gange
100 point
Dato : 20-10-04 13:41

Jeg har købt et hus, hvor der er installeret en METRO varmepumpe til brugsvand. Nu går mit spørgsmål på om der skulle være en der kender til denne for for varmepumpe, da der er flere ting der undrer mig, bla. at vandtemperaturen ikke er særlig høj. Den kører stort set hele tiden. Varmepumpen er fra ca. 1980.
Jeg har pt. ikke model nr. men skulle få det i løbet af få dage.

mvh
Johnnyp

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-04 14:05

Et eller andet forekommer mig, at jeg har haft en sådan stående, uden dog at være sikker. Hvis det er sådan en som jeg tror var de skam ikke så ringe, meeeeen....

24 år gammel, så er den ved at være noget gammel, for ikke at sige veltjent. Man kan antagelig tro at den har fået en ny kompressor eller to under vejs.

Hvis det er en R12 maskine (der skal være et klistermærke der angiver kølemidlet), skal du ikke reparere på den overhovedet.

At vandet ikke bliver så varmt, hænger sammen med at man indenfor varmepumper har nogle maskimale tryk, man arbejder indenfor, hvilket medfører at du kun kan få vandtemperaturen op på ca 50°. Prøver du at køre højere, ryger virkningsgraden (og du overstiger de tilladelige tryk).

At den kører hele tiden, kan være almindelig slitage, hvorfor den har sværere ved at opbygge tilstrækkelig tryk. Det kan også være dårlig isolering og en masse andre ting.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 20-10-04 14:09

Hej 3773

Med hensyn til vandtemperaturen så vil jeg tro at den er omkring 35 - 40 °.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-04 17:20

Den kunne lyde træt. Hvis huskes rigtigt har den et printkort og bruger enten PTC eller NTC følere. Det er ikke utænkeligt at du kan have en fejl der. Men igen, med den alder ville jeg ikke lave meget på den. Er den med gammeldags termostater, kunne man forestille sig at lidt justering ville hjælpe. Det kan også være mangel på kølemiddel (hvilket ville være kedeligt, hvis det er en R12 maskine, idet du skal være heldig for at finde nogen der har noget).

Hvad varmer du ellers med?

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 21-10-04 10:44

Hej 3773

Jeg bruger den kun til brugsvand, den øvrige opvarmning af huset foregår med brændeovn med system til de øvrige rum, derudover er der el varme.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 21-10-04 11:00

Jeg ville IKKE rode ret meget med sådan en gammel dreng. Min anbefaling tror jeg vil være enten en Nilan VGU250 brugsvandsvarmepumpe. Pris i 2001 kr 16963 excl moms. Sådan en lever af udsugningsluft fra toiletter og køkken (jeg går ud fra der er et kanalsystem, eller ryger det oveni. En Vanvex185 fra Genvex koster 18025,-.

Billigste vil være udskiftning til en simpel elvandvarmer.

Hvis du piller VP'en ned og får et kølefirma til at give den en totaloverhaling, dvs konvertering til R134a, ny kompressor udskiftning af tørrefilter, thermoventil + det løse kan jeg være bange for at du kigger ind i en reparation til måske 6- 8000,- + moms. Måske lidt billigere, måske lidt dyrere. Det afhænger svært af standen. Men man må forvente at alt er slidt og har levet ca dobbelt så længe som estimeret levetid. Hvis man begynder at pille ved sådan en, er man anstændigvis nødt til at konvertere den til et tidsvarende og lovligt kølemiddel.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 21-10-04 13:07

Tak for alle dine kommentarer indtil nu. Må man spørge om din baggrund / viden inden for mit spørgsmål ( dette er positivt ment ).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-04 13:20

Du kan dobbeltklikke på hans signatur og derefter klikke på hans historik. Så kan du se, hvad han indeholder. Bl. a. er han fra fastlandet, og det er en god start, og så har han som det ses givet en masse gode svar.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 13:20

Gerne:

Fem år med småhusventilation (herunder varmepumper) salg og projektering, 19 år med rigtig ventilation, de sidste 14 også køl. Skør fagidiot. VENT certificeret.

Har lavet anlæg så langt nord på som Grønland og sydligste er Holland. Men primært DK. Har i en årrække beskæftiget med med temmelig specielle installationer.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 13:21

Tak for omtalen pbp_et, det lunede!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-04 13:21

I øvrigt er det en god ide ikke at fornærme folk ved at tvinge dem til at fortælle hvem de egentlig er. Det skulle gerne fremgå af holdninger og handlinger.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 21-10-04 13:22

Hor i landet befinder du dig..Jeg selv har base ved Haslev...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-04 13:23

>3773 jeg synes, det lyser igennem, at du ved, hvad det går ud på

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 13:35

Øv Johnny, +150 km vest for dig.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 21-10-04 14:10

pbp_et

>3773 jeg synes, det lyser igennem, at du ved, hvad det går ud på

Hvad mener du med det ????

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 21-10-04 14:13

pbp_et

Du skriver
Du kan dobbeltklikke på hans signatur og derefter klikke på hans historik. Så kan du se, hvad han indeholder. Bl. a. er han fra fastlandet, og det er en god start, og så har han som det ses givet en masse gode svar.

Dertil vil jeg tilføje, at jeg er forholdsvis ny her på Kandu, og derfor ikke kender alle de genveje / triks som du beskriver.
Men der er måske ikke plads til nye ????

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-04 14:52

Jo, bare spørg løs Johnny!

Kig lidt i "Kom godt igang" i øverste venstre hjørne.

Det er iøvrigt god latin at lukke pænt efter sig, når man har fået et svar der kan bruges. Lukning af et spørgsmål sker ved at trykke på accepter kommentar som svar. Så får svareren tilskrevet de udloddede point og deltager med disse i lodtrækningen om månedens dims! Det rareste er dog at man får værdsat sin ulejlighed - det er altid rart.

Kommentar
Fra : johnnyp

Dato : 22-10-04 19:34

Hej 3773
Jeg vil gerne takke for dine kommetarer, som jeg tror har givet mig svar på en del. Jeg vil prøve at finde en VVS montør her i området og få ham til a´t kikke på anlæget og evt. gi`et bud på rep eller udskiftning.
Jeg LUKKER spørgsmålet så du får point.

TIL
pbp_et

Så syntes jeg ikke den tone du skriver i er særlig venlig og jeg ved stadig ikke hvad du mener med det du skriver til 3773

Godkendelse af svar
Fra : johnnyp

Dato : 22-10-04 19:36

Tak for svaret 3773.