/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Fremkaldelse hos Billedbutikken
Fra : smoelfemor
Vist : 1338 gange
200 point
Dato : 20-10-04 12:15

Har lige brug for lidt goderåd ang fremkaldelse af digitale billeder. Forleden fik vi vores første digitale billeder tilbage fra fremkaldens og der er bare beskæret helt vildt i dem..smadder ærgeligt især fordi det billeder fra vores bryllup. Vi besluttede derfor at prøve igen og har fået anbefalet www.billedbutikken.dk. Jeg skærer så selv billederne til i fotoshop så de passer til 10x15 cm og sender dem afsted med en noto om, at de IKKE må klippe i dem. Idag ringer de så til mig og siger, at de bliver de nødt til da formatet for digitale billder er 10X13?. Hvordan hænger det sammen?. Den digitale billeder jeg har set indtil nu er da allesamme fremkaldt i formatet 10x15. Så vidt jeg har forstået så er problemet at digitale billeder er større end de 10x15 og derfor beskærer man og ikke at de er mindre?. Har nogen af jer erfaring med billedbutikken - Kommer billederne virkelig tilbage i målene 10x13 eller har jeg fuldstændig misforstået noget, hvilket kunne tænkes. Hben nogen har et kvikt svar for jeg har set rundt på deres hjemmeside og er ærligtalt forvirret i den grad

Kommentar
Fra : lally

Dato : 20-10-04 12:34

Hej smoelfemor.

Det link virker ikke ret godt der mangler vidst noget

hilsen lally

Kommentar
Fra : smoelfemor

Dato : 20-10-04 12:42

ups sorry. det er www.billedbutikken.dk

Kommentar
Fra : fh1dk

Dato : 20-10-04 13:42

Hos Jubii-foto plejer format at være rigtigt, og derudover er det en af de billigste. http://shopping.jubii.dk/foto/

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 210 point
Dato : 20-10-04 13:52

Hos Merlin kunne man før i tiden vælge, om man ønskede at billedet blev beskåret (d.v.s. top og bund blev fjernet) eller om man ønskede at billedet blev lidt mindre (så kom der hvide felter på hver side).

Hvordan det er i dag, har jeg ingen erfaring med.
Da jeg prøvede det, benyttede jeg de opstillede automater (Fujii) hos Merlin til upload af billederne, ved at jeg kom med en CD/memory kort med billederne på.

Angående format skal du huske på, at et normalt 10x15 er i forholdet 2:3 - hvorimod et digitalt billede normalt er i forholdet 3:4 (eks. 768X1024). Det er det der giver forskellen. - Formatet 10x13 er en blanding, evt. med en hvid ramme omkring.

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 20-10-04 16:51

jeg bruger
http://www.digitalshoppen.com/
så kan man selv vælge

Digitalshoppens 1.2.3-bestilling tilpasser automatisk dine billeder, så motivet går til papirets kant. Det betyder, at dine billeder beskæres med få millimeter på papirets lange led.

Du kan benytte dig af Digitalshoppen Classic, hvor du kan slå billede-til-kant-funktionen fra og dermed få fremkaldt dine billeder ubeskåret med hvid kant.

de kan lever billederne til din nærmeste coop (brugs) butik eller sende dem til dig og kvaliteten er i top

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-10-04 08:24

Hvis du f.eks. henvender dig i Elektronic World som har en maskine hvor du selv mulighed for at vælge hvad format du vil have. de koster en krone pr. stk.

Mvh
Palle jensen

Godkendelse af svar
Fra : smoelfemor

Dato : 25-10-04 00:46

Tak for svaret IBM760.

Kommentar
Fra : kestrelDk

Dato : 02-01-05 23:29

#1
Jeg kan af datoerne se at det er et stykke tid siden der har været svaret i denne post, men jeg syntes bare lige jeg ville komme med en lille fodnote om at man faktisk kan se formaterne man skal beskære sine billeder i på den side du selv anbefaler. Nogle gange handler sådanne ting blot om at se sig lidt for
Jeg inkluderer link, da jeg jo ikke ved om det måske er blevet tilføjet sidenhen.
http://www.billedbutikken.dk/idd48.asp
Dette henviser til et helt lille skema hvor man kan pege størrelsesforhold og formater ud for sig

Held og lykke fremover
KestrelDK