/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Forkortelse af "serviceabonnement" ???
Fra : Tobster
Vist : 8994 gange
50 point
Dato : 20-10-04 11:50

Skal det være "serviceab." eller "serviceabb." ???

Nogle siger der skal 2 b'er i, men stavet korrekt, så er der da kun ét...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-04 11:51

eet

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 20-10-04 11:58

Det kan være abn. eller abnn.

Jes

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-04 11:59

Forkortelsen kan også være serviceabn.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 20-10-04 12:06

Nogen der har mulighed for at tjekke det i en eller anden slags ordbog?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-04 12:20

Desværre er der ingen forkortelser at finde på netordbogen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-04 15:12

Det er ikke et ord det ifølge retskrivning er brugbart at forkorte så vidt jeg kan finde.
I Dansk retskrivningsordbog står eksempler ved de ord man normalt bruger forkortelser på, men ikke noget på abonnement, så der må man udlede, at man ikke bruger forkortelse af ordet.
mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 21-10-04 18:43

abn. betyder for mig abonnent, så jeg vil tilslutte mig >dova´s< udlægning: Det kan ikke forkortes.
Hvis det er en intern forkortelse hvor alle ved hvad det betyder, så er der vel frit slag.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 21-10-04 20:14

Det er noget der skal stå i et brev der skal sendes ud til kunder....
Jeg har brug for forkortelsen da pladsen er trang i dokumentet pga. margner, indrykninger mm...

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 22-10-04 17:57

Serviceabm.

Serv.-abm.

Hvis ordet gentages flere gange, kan det vel godt forstås, når det har været skrevet helt ud 1 gang ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-10-04 18:39

Hvis du søger på nettet er abonnement meget ofte forkortet med abn.

Hvis du skriver Serviceabn. tror jeg ikke, der vil være tvivl om hvad der menes.

Abm, den forkortelse ville jeg ikke kunne tyde.