/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
efeurester på mur.
Fra : meyse
Vist : 4836 gange
200 point
Dato : 24-07-02 15:47

Hvordan fjerner man rester af en efeuplante der i flere år har groet på vores murstenshus.Det ligner nærmest græs der vokser på muren.Det er lige ved vores hoveddør,så vi vil meget gerne af med det.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-07-02 16:16

Hej meyse

Jeg vil foreslå en højtryksspuling - og hvis det ikke hjælper så en hedvandsspuling.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : meyse

Dato : 24-07-02 16:20

Vi har talt om højtryksspuling.Men vil det ikke bare ødelægge fugerne i muren?

Kommentar
Fra : meyse

Dato : 24-07-02 16:20

Vi har talt om højtryksspuling.Men vil det ikke bare ødelægge fugerne i muren?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-07-02 16:36

Dèt tør jeg ikke svare kategorisk nej til - men i de tilfælde, jeg er bekendt med, er det ikke sket. Måske kunne I prøve jer lidt forsigtigt frem?

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-07-02 16:39

Der er også den mulighed, at I forhører jer hos en gartner eller en murer, men så skal I jo nok betale for at få vedkommende til at komme ud og kikke på jeres hus.

Kommentar
Fra : meyse

Dato : 24-07-02 16:45

tak for svaret,det tror jeg vi vil prøve...

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-07-02 16:48

Hej Meyse,

jeg har ikke lige kunnet finde noget på dansk omkring emnet... men jeg vil tro at der er en stor risiko for at det vil ødelægge furerne i muren at bruge Højtryksspulling på dem for at fjerne Efeu'en... jeg er ikke så meget inde i have halløj men jeg fandt et par links på engelsk omkring emnet... på engelsk hedder efeu "ivy"...

der er bl.a. en side her omkring efau...-->
http://doityourself.com/garden/controlivyonwalls.htm

og på denne side nede omkring "How can I remove the ivy easily?"... -->
http://www.tmac.clara.net/urgring/faqivy.html
de snakker bl.a. om et produkt der hedder "RootOut"... jeg ved ikke hvad dette produkt sku' hedde herhjemme, men mon ikke der eksistere noget tilsvarende...

eller denne side "Removing Ivy"... -->
http://www.uwex.edu/ces/flp/house/side/side_009.html
hvor der bliver spurgt... "What is the best way to remove ivy from the wall of a brick home? "... du ka' læse hvad de svare på siden...

håber det ka' bruges og at du vil slippe af med Efeu'en på jeres mur...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 210 point
Dato : 24-07-02 16:51

Hvis du kan bruge mit forslag, vil du så ikke acceptere det som svar? Ellers bliver spørgsmålet ved med at stå åbent.

Godkendelse af svar
Fra : meyse

Dato : 24-07-02 16:54

Tak for svaret Rellom.

Kommentar
Fra : meyse

Dato : 24-07-02 16:57

til starup.Jeg er ny bruger og har endnu ikke fundet ud af dette system helt.Men mange tak for dit svar,jeg vil helt sikkert bruge det.Desværre har jeg ikke nogen points jeg kan give dig.Jeg har nemlig endnu ikke samlet nogen....Og dem jeg havde fik Rellom.....sorry.
Kærlig hilsen Meyse

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-07-02 17:18

Hej Meyse,

det gør da ikke noget...

det vigtigste er da du får løst dit problem med at få fjernet efeu'en... og ikke hvem der får point...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 24-07-02 18:29

Hej Meyse

Jeg har oprrettet et "spørgsmål" til strarup her:

http://www.kandu.dk/spg/5193

Så han kan få de point, som du mener, han har krav på.

Mit forslag var afstedkommet af "egne" erfaringer (venner og bekendtes), så at det er brugbart, vil jeg tillade mig at hævde, men afgørelsen er selvfølgelig din.

Ligesom strarup er jeg ganske ligelad med point. Derimod sætter jeg en ære i at have en pletfri historik - og derfor irriterer det mig voldsomt, at jeg nu under "Besvarede spørgsmål" har et spørgsmål stående, som slet ikke er besvaret af mig.

Når jeg opfordrede dig til at acceptere min kommentar som svar, skyldes det, at du skrev "Tak for svaret". Det kunne jeg kun opfatte således, at du ikke var klar over accept-proceduren.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : meyse

Dato : 24-07-02 19:44

jamen jamen jeg var slet ikke klar over at jeg skulle accepterer svaret.Det er jeg nu.Jeg var også glad for dit svar og vi vil helt sikkert bruge det.Vi har både gartnere og murere i vores omgangsskred så dem spørger vi.
Venlig hilsen Meyse