/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Rovfugl
Fra : nanahund
Vist : 677 gange
200 point
Dato : 19-10-04 18:34

Jeg vil gerne høre om det kan være rigtigt at musvåger går på en mark og søger efter føde. Har set to rovfugle på en mark der lige er blevet grøn igen efter såning, men har aldrig set det før. Jeg bor tæt på skov og stillestående vand og ser ofte når de flyver rundt og søger føde.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-10-04 19:09

Det kan bestemt godt være rigtigt. En ting er at se og slå ned på det fra luften, de skal jo have fat i deres bytte. De kan tage alt fra smågnavere, padder, småfugle, insekter til ådsler.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-10-04 19:10

Det kan bestemt godt være rigtigt. En ting er at se og slå ned på det fra luften, de skal jo have fat i deres bytte. De kan tage alt fra smågnavere, padder, småfugle, insekter til ådsler. Men det kan også være en hvepsevåge, som graver hvepsepupper op af jorden. Den ligner en musvåge.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 19-10-04 19:43

Musvåger tilbringer faktisk en stor del af tiden tæt ved jorden, enten som du siger, gående rundt på marker, eller også sidder de på hegnspæle eller halmbundter rundt omkring. Jeg har selv et par i nærheden hvor den ene af dem somme tider kommer helt ind i haven.

Men det er så også næsten 100 % sikkert, at det er musvåger, idet andre rovfugle ikke opfører sig sådan.

mvh dova

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 19-10-04 19:54

Er musvågens bytte også padder?
Jeg mener det kun er storken der "snapper" padder.
mvh.
steen b.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 19-10-04 20:39

Musvågens fødesøgningsmønster er: Alt hvad der kan ædes æder jeg.

Levende, dødt, småt eller stort. Og den holder sig ikke tilbage fra Rågens, Ravnens, Skadens eller Stærens buffet.

Er der ikke mus nok, æder den alt andet inkl. Padder, Firben og Frikadeller.

Det er en af grundene til at den i modsætning til Den røde(og Sorte) Glente er så hyppig i DK.

Godkendelse af svar
Fra : nanahund

Dato : 21-10-04 16:42

Tak for svaret dova.