/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
saltpeter..
Fra : jonassr
Vist : 16403 gange
100 point
Dato : 19-10-04 17:25

hejsa jeg står og mangler noget saltpeter men hvor kan jeg købe sådan noget og hvad ligger prisen ca. på ? jeg har hørt lidt om at det måske kunne købes i matas men passer det ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 19-10-04 17:33

Nu er salpeter flere ting alt efter hvad det skal bruges til.

Du skal vel ikke til at eksperimentere med krudtfremstilling

Men det hedder også Natriumnitrat og Kaliumnitrat og bruges også som konservering i madvarer.
Og jeg vil tro du kan få det hos materialisten

Kommentar
Fra : soyeljefe

Dato : 19-10-04 19:59

Salpeter er sjovt , man kan for øvrigt også få salpeter i gødning...men det er lidt sværere at "lege" med

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 20-10-04 08:53

Og som opfølgning til Dova's indlæg, tror jeg ikke man upåagtet bare sælger det til hvem som helst. Jeg synes at kunne erindre om et eller andet med at man netop ville begrænse salget - netop for at svage sjæle ikke skulle lade sig friste til at eksperimentere. Men skal du sprænge dig selv i luften er der mange andre måder at klare dette på. Som soyeljefe skriver kan visse gødningstyper med en forladning virke som 40% gelignit. Se bare første forsøg under World Trade!

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 20-10-04 14:20

Hvor meget skal du bruge ???

Du kan købe små 100gr. bøtter hos Matas til overpriser.
Du kan også købe analyse rent salpeter i alle størrelser hos forskellige kemikalie firmaer (Bie Berntsen m.fl) 250 - 600 kr pr. kg.
Skal du bruge store mængder 25 kg, kan det købes hos kemikalie levenradører til ca. 3 kr. pr. kg. f.eks til levnedsmidler og anden industri.

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 20-10-04 18:05

hmm ja jeg skal nu ikke bruge så meget jeg skal bare lave en lidt stor røgbombe

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 10:10

Hvorfor ikke bruge teaterrøg. Det er langt mindre farligt at lege med den slags. En lille røgkanon kan købes billigt. Og så kan den bruges igen og igen.

Kommentar
Fra : jonassr

Dato : 21-10-04 16:22

Hmm ja men ikke halvt så sjovt.. ikke lige en man kan tage med til fodbold kamp, ligge ude på vejen til nytår så ingen kan se og sådan nogle ting ;)
og ja heller ik samme pris

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-04 16:31

Næh, men lovligt.

At lave bomber selv, bliver man ikke specielt venner med ordensmagten af. Kvajer du dig ryger dine fingre eller måske ligefrem livet.

Færdige røgpatroner kan købes hos klimatek 44 95 68 22 eller 97 53 63 80. En pakke med 5 patroner koster 348,- + moms. Giver ca 70 m3 røg pr patron.

Ellers synes jeg du skal kigge efter scene og teater fyrværkeri. Så er der en chance for at du stadig kan pille dig i næsen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-10-04 00:11

Salpeter til røgbombe: Lad være! du risikerer meget bombe og ikke bare røg. Og det vil som antydet være pinligt, at du skal bede plejepersonalet om at pille næse på dig. Det er meget bedre at kunne selv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-10-04 13:56
Kommentar
Fra : The_Evil_Bong

Dato : 27-10-04 17:45

Jeg kunne også godt tænke mig at lave en røgbombe med salpeter... har hørt man kan bruge: Kalisalpeter... og det bruges også til gødning.. :)

Men vil da lige høre om det er SÅ farligt... hvis man nu holder sig på afstand.. tænker sig meget om.. passer på.. og laver af meget små mængder..??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 28-10-04 08:20

Farligt OG forbudt

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-10-04 17:44

Kalisalpeter bruges ikke til gødning. Det er alt for dyrt. Og det der med at holde sig på afstand: Stadset skal jo blandes og antændes!

Kommentar
Fra : Kz

Dato : 11-12-04 21:56

Yeps saltpeter, røgbomber, samme her! du kan få det ved matas 2talt billigt
altså splatter sælger lortet mixet med sukker til 100 gr til 40 kr..
Men rent saltpeter i matas kan du vidst få 1 kg. til 20 kr eller sådan noget..
Billigt og slet ikke overpriser..
Ellers selv fremstil væsken, HNO2 - husk, kun til røgbomber alt andet er sundshedsskadeligt

ER DU IKKE ENIG I MIG? kontakt: Opret@hotmail.com

Kommentar
Fra : Kz

Dato : 11-12-04 21:57

men saltpeter er meget farligt, og syntes du skal hodle dig væk - KZ!

Godkendelse af svar
Fra : jonassr

Dato : 29-12-04 11:24

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : louisw

Dato : 21-11-08 17:54

Jeg tror altsår ikke på at det er farligt, har en fysik lære som har været i mili i 16 år, han siger at de også lavede røgbomber med saltpeter. førhen kunne det købes i enhver lille købmand, det bruges til at konservere madvare med... men det er rigtig at salget er blevet begrænset, hvis man ved køb af større mængder skal man regisstres.
jeg tror ik på at alle jer der siger at man sprænger fingerne af, ved noget som helst om hvad i snakker om...!

Kommentar
Fra : Bistooen

Dato : 10-01-09 20:01

kan man stadig købe det hos matas? reglerne er vist lavet om.

Kommentar
Fra : Rantheboy

Dato : 04-01-10 15:47

Nu har jeg sukker og salpetersyre, hvad gør jeg så nu