/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
SOS- børnebyerne
Fra : Jernladyen
Vist : 593 gange
51 point
Dato : 19-10-04 00:46

Læste lige denne artikel fra BT om, hvordan SOS-børnebyerne forvalter "deres" penge:

http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=314858/

CITAT:

SOS-by holder ung kvinde på sultekur

KONTANTHJÆLP: Geir de Lange dropper SOS-Børnebyerne, fordi familiens penge-gaver til den 22-åige Pema Norkyi hober sig op i organisationens bank, mens den unge kvinde ifølge egne oplysninger ikke har penge til mad. Foto: Johan Gadegaard

Fakta
SOS-Børnebyerne

Et barn i en SOS-Børneby støttes af navngivne faddere fra vores rige del af verden. Et individuelt fadderskab koster 200 kr. om måneden. Antallet af faddere afhænger af leveomkostningerne i det pågældende land, d.v.s. op til fem-syv faddere.
Disse faddere er så vidt muligt fra forskellige lande. Gennem fadderskaberne oplever børnene, at der er mennesker af kød og blod, som interesserer sig for deres liv og udvikling.

Individuelle faddere får tilsendt nærmere information om det barn, de støtter, samt et foto. De kan løbende følge med i barnets udvikling. Fadderskabsbidraget går ubeskåret til barnet.

Danskere har givet en halv milliard

SOS-Børnebyerne Danmark er en privat humanitær børneorganisation med rod i den internationale SOS-Børneby-organisation - SOS-Kinderdorf International - hvis hovedsæde af historiske årsager er placeret i Innsbruck i Østrig.

Pengene til driften af børnebyerne og tilhørende institutioner hentes fra 18 lande - fortrinsvis europæiske - gennem fadderskaber og bidrag. Danmark bidrog i 2003 med over 50 mio. kr. fra næsten 18.000 fadderskaber og 130.000 bidragydere.
Siden organisationens start i Danmark i 1964 har faddere og bidragydere ialt ydet henimod en halv mia. kr.
Kilde: SOS-Børnebyerne

Af POUL BØGH

Gaver fra dansk familie hober sig op i banken, mens 22-årige Pema Norkyi mangler penge til mad. »Det har en opdragende virkning,« mener Niels Yde, dansk direktør for SOS-børnebyerne

Siden 1988 har Geir de Lange og hans familie i Lemvig indbetalt i alt 30.000 kr. til SOS-Børnebyerne for at hjælpe den tibetanske pige Pema Norkyi. Alligevel lever Pema Norkyi på sultegrænsen.
I dag er den 22-årige Pema, der nu går på college i Indien, en velhavende pige. Hun har 51.000 rupees (ca. 6.800 kr.) i banken på sin »lommepengekonto«, som SOS-Børnebyerne administrerer.
Men SOS-Børnebyerne vil kun udbetale 3.000 rupees (ca. 400 kr.) årligt til Pemas daglige fornødenheder. Den unge kvinde har flere gange forgæves bedt SOS-Børnebyerne om at få frigjort nogle af de penge, som hendes danske familie har givet hende. I desperation har hun bedt sin danske familie om at gribe ind.

Det rokker imidlertid ikke holdningen hos organisationen. »Det har en opdragende virkning, at man ikke bare kan få penge,« siger Niels Yde, direktør i Danmark for SOS-Børnebyerne. Han kender Pemas situation i detaljer, men afviser at gribe ind.

Lokale folk skal have lov til at praktisere deres egen hårdhændede pædagogik overfor 22-årige Pema Norkyi. Det er også begrundelsen for, at hun ikke må besøge sin danske familie. »Andre kan godt leve for det beløb, som Pema får«, mener Yde.

Voksen og fornuftig

I Lemvig har Geir de Lange og hans familie nu fået nok af SOS-Børnebyerne. »Det kan ikke være rigtigt, at Pema skal gå rundt og låne af bekendte for at klare daglige fornødenheder, når hun har penge stående på sin konto. Vi mailer jævnlig med hende.

Hun er en voksen og fornuftig kvinde, og da vi blev klar over, hvor vanskeligt hun har det, overførte vi straks ekstra 1.000 kr. til hendes konto, men de er bare blevet lagt oven i den øvrige opsparing, som SOS ikke vil slippe«, siger Geir de Lange til B.T.

Det fremgår af korrespondancen mellem SOS-Børnebyerne og Geir de Lange, at organisationen er fortørnet over, at Pema har henvendt sig direkte til sin danske familie og fortalt, hvordan hun har det.

Uddannelse og rejser

I SOS Børnebyen Dharamsala i Indien har man forklaret, at halvdelen af det beløb, som Lemvig-familien har indbetalt til Pema Norkyi er anvendt til »deres guddatters uddannelse, rejser frem og tilbage til børnebyen, køb af bøger, midlertidige lejemål samt lommepenge«.

Folkene bag SOS-Børnebyerne lægger ikke skul på, at man også foretager moralske overvejelser, når man vurderer Pemas situation. SOS-Børnebyerne mener, at den 22-årige kvinde netop nu har en alder hvor man kan risikere, at hun vil misbruge pengene. Organisationen påstår også, at Pema på et tidspunkt har haft en kæreste - hvad hun selv afviser.

Familieråd

»Vi har holdt familieråd om sagen og foreslået SOS-Børnebyerne et kompromis, så Pemas udbetalte lommepengebeløb bliver forhøjet fra 3.000 rupees til 5.000 rupees årligt, samt at hun får 5.000 rupees til at indfri de private lån, som hun har været tvunget til at optage.

Samtidig vil vi have sikkerhed for, at hun ikke bliver udsat for repressalier, fordi hun mailer med os. Men SOS vil ikke være med til den løsning, så nu dropper vi organisationen og hjælper Pema direkte«, siger Geir de Lange.

Hun får pengene

Direktør Niels Yde fastholder overfor B.T., at Pema Norkyi på »et tidspunkt« vil få udbetalt de opsparede lommepenge, men han afviser, at hun, selv om hun er 22-årig, kan gøre noget krav gældende om at få pengene udbetalt nu.

»Du kan ikke tale om myndighedsalder her. Det er lokale forhold, der ligger til grund. Og Pema vil have brug for pengene, når hun engang er færdig med sin uddannelse.«

»Men der er jo tale om penge, der er givet direkte til brug for daglige fonødenheder?« »Som allerede nævnt - andre kan klare sig for det beløb, som Pema har fået udbetalt«, siger Niels Yde.

Er det mig, der er gal på den, eller er det noget svineri? Stjæler SOS - børnebyerne fra deres "børn"? Hvem får renterne af de penge, pigen ikke får udbetalt? Får hun dem nogensinde? Og hvad kommer det SOS-børnebyerne ved, om hun har haft en kæreste? Pengene er hendes, så må hun vel bruge dem til hvad hun vil?
Hilsen Jette

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 51 point
Dato : 19-10-04 07:40

Hej Jette

Jeg må indrømme at jeg også blev lidt fortørnet da jeg læste det, men. Vi kender så forsvindende lidt til kulturen der nede.

Hvis de havde udbetalt penge der svarrer til 5 års lønninger, pigen var blevet narkoman, eller bestjålet. Så havde overskriften nok lydt "SOS børnebyerne frister deres børn til narkomani"

Hvor mange børn tror du kunnne administrere store beløb, det ses ofte at mange voksne ikke engang kan.

Hvis hun bruger mange penge, så hun er nød til at låne, er det så fordi hun er ude i noget vanvittigt, eller er beløbet sat for lavt. Jeg mener det er godt der kommer fokus på det, men man skal ikke hoppe på alt hvad EB eller BT skriver, det er trods alt SOS børnebyerne der har fingeren på pulsen, og jeg tror ikke de bevidst er onde mennesker der kun vil børnene det mest dårlige. Jeg tror faktisk de prøver det bedste ud fra den viden de har.

PS jeg har INTET med SOS børnebyerne at gøre, ikke at jeg ikke vil støtte dem, men jeg støtter Kræftens bekæmpelse

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 19-10-04 17:50

Hej troldenesdhb.

Ja, jeg kunne forstå det, hvis det havde været et barn eller en teenager, men pigen er 22 år gammel og går på college. Hvis hun var narkoman, ville hun nok ikke studere, tror jeg.Det virker, som om hun er et fornuftigt menneske. Men hvis SOS-børnebyerne ikke vil udbetale mere, så skal bidragsyderne jo heller ikke betale 200 kr om mdr.

Og grunden til, at hun ikke får mere er, (står der) at det er de lokale forhold. Hvor mange andre af deres "børn" går mon på college lige i det nabolag?????

Jeg kan godt forstå, de vil gemme de fleste penge, til hun er færdig med at studere, men at give hende 400 kr om året!!!!!!!! Godt nok kan man ikke sammenligne beløbet med danske forhold, men i betragtning af, hvor mange penge der står på kontoen, skulle der nok kunne blive udbetalt et par hundrede mere om året, vil jeg nok mene.

Jeg ved godt, at BT og især Ekstrabladet slår tingene "stort op". Og normalt læser jeg dem slet ikke. Det var et rent tilfælde, fordi min samlever viste mig en anden artikel, han synes jeg skulle læse. Men jeg blev simpelthen så gal i skralden, da jeg så denne artikel. Jeg har selv haft støttet børnebyerne, men ikke så længe. De render nemlig også deres vej, så snart der er ballade i det område de er, og så lader de børnene/familierne sejle deres egen sø. Det gjorde de, da der var borgerkrig i Rwanda.

Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-10-04 18:44

Tak for svaret troldenesdhb.