/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
norman
Fra : popper
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 18-10-04 23:13

Jeg har norman firewall og norman antivirus program installeret. Det sker adskillige gange at jeg bliver spurgt om jeg vil lade et eller andet tal få adgang eks.113. eller 1027. Det siger jeg bare ja til er det iorden eller hvad betyder disse tal. Er der en der kan hjælpe eller forklare mig hvad det betyder

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 23:17

Så er den firewall jo ikke meget bevendt når du giver hvad som helst adgang.
Jeg bruger den samme og meningen er, at du skal vurdere om det er noget du selv har sat i gang eller om det skal blokeres. Hvis du er i tvivl skal du blokere og du har jo mulighed for at blokere for den ene gang så du bliver spurgt igen.
Det du bliver spurgt om er normalt cookies, activeX og jave appletts hvis du da har sikkerheden sat som middel.
Det kan du se ved at højreklikke på firewall ikonet i proceslinien og vælge Indstillinger - Sikkerhed.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 23:19

hvis du er bange for at have lavet noget skidt kan du højreklikke på firewall ikonet i proceslinien og vælge Ryd sessionsregler, så bliver du spurgt næste gang du støder på det samme.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 23:44

Du kan finde en brugermanual til firewall'en i pdf format (AcrobatReader)
http://download.norman.no/manuals/dan/npf_1_40.pdf

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 19-10-04 00:39

Det kan være en mulighed, at fjerne firewall en, og instalere den igen ( simpel operation) herefter starten du på en frisk, en tommelfingerregel kan være at kun tillade udgående forbindelser fra din egen computer, dog er det ok at tillade indgående forbindelser fra windows, du kan se hvem der forsøger at få tilladelse ved at lade din markør hvile på detaljer( det gule vindue ) dem du ikke kan identificere svarer du nej til, der er en del men kun een gang hver.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-10-04 00:53

Det vil være noget hazarderet, at fjerne firewall'en der er integreret når det er nemt at fjerne indstillingerne enten ved Ryd sessionsregler ved manualt at redigere i reglerne da det er muligt at redigere firewall'ens regler.
Man kan tillade ting der er blokeret elle romvendt elle rendnu lettere er det at slette enregel så der vil blive spurgt næste gang problemet dukker op.

Kommentar
Fra : 1249

Dato : 19-10-04 10:16

Ja BjarneD. det forholder sig sådan, at jeg har en mail fra Norman support, fra en situatuion, hvor jeg var i tvivl.
Man skal via Norman ikonet trykke Konfigationseditor og her fjerne markering ved Personal Firewall - gem og luk - genstart.
Herefter atter Norman ikonet og her igen konfigationseditor og sætte markering ved Personal Firewall - gem og luk - når installationen så er færdig kommer der en besked om genstart. Eter genstart spørges der om man vil importere de gamle firewallregler - svar nej til dette og man starter på en frisk - følg Freshies Assistant.
Det fungerer har jeg erfaret.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-04 10:40

Deter ikke at fjerne firewall, men at deaktivere den,og det er ikke nødvendigt for at fjerne nogle gemte indstillinger.
Jeg har anvendt Norman på bærbare firmacomputere siden 2000 og anvender den nu på min egen.
Man skal lade være med, at acceptere noget man ikke ved hvad er og har man gjort det kan man gå ind som jeg har beskrevet ovenfor.

Godkendelse af svar
Fra : popper

Dato : 19-10-04 12:02

Tak for svaret BjarneD.