/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
silikone og maling
Fra : martinolesen1234
Vist : 7480 gange
100 point
Dato : 18-10-04 20:28

hej.....

jeg har lige fået et nyt køkken sat op og det er bar fint men jeg havde lavet en kæmp stor fejl tror jeg selv jeg har nemli mellem væggen og stenbordpladen der har jeg fuet med silikone og jeg ved ikk om det kan tåle maling kan i hjælpe mig??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 20:56

Silicone kan sagtens tåle maling, men maling kan ikke hæfte på silicone, som "skyr" maling

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-10-04 21:37

Hvis du stadig har patronen fra siliconen, så står det altså på den, om den er overmalingsbar, eller hvis du kan huske typen, kan du spørge hvor du købte den.
Der er op til flere overmalingsbare typer på markedet.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 21:52

Du skal så vidt muligt lade være med at male på fuger da malingen kan krakelere hvis den binder.. Du kan evt skære et V i fugen med en hobbykniv og fylde dette med en fuge der passer i farven eller evt. kan overmales. En acrylfuge kan males, men det har slet ikke samme evne til at tætne som silicine, som du så til gengæld kan få i flere farver.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 19-10-04 02:43

Hej Martin.
Ja, dit spørgsmål er faktisk besvaret. Silikone kan ikke males, hvilket acrylfugemasse godt kan, men nu ved jeg ikke hvordan dit køkken ser ud, for jeg mener at f.eks. en grå silikonefuge, eller måske en klar jo sagtens kan gå til en stenbordplade.
Hvorfor skal den absolut males ?
Som Bjarne også skriver, så er silikone langt bedre tætningsmiddel end acryl, og derfor velegnet til dit køkkenbord, og jeg mener godt man må kunne se at du har lagt en tynd fuge for at afslutte din bordplade.
Endelig kunne du jo evt. sætte en tynd liste på ovenpå silikonefugen for at afslutte på en pæn måde, og så bevare den effektive tætning under listen.
mvh Benny

Kommentar
Fra : martinolesen1234

Dato : 20-10-04 19:08

oka

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-10-04 10:25

Ja, så må du jo belønne ham med det bedste svar!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 28-10-04 12:11

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj