/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Er danske el-apparater kompatible i Tysk~
Fra : louie2003
Vist : 4357 gange
50 point
Dato : 18-10-04 20:17

Hej! Er der nogen, der ved, om man bare kan tage sine el-apparater med til Tyskland og uden videre bruge dem uden omformer? Jeg tænker på f.eks. telefon, TV og Hi-Fi-anlæg (ikke hårde hvidevarer).

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 18-10-04 20:27

Ja.. Ingen problem

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 18-10-04 20:28

Og dog... Hvis der er jordben (det tredie ben) kan du ikke få stikket i en tysk stikkontakt. De har jordforbindelse op af siden på stikket som det kendes fra f.eks kaffemaskiner.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-04 20:34

Det tyske spænding er den samme som her.
Det er kun frankrig her i området som har et andet TV system.
Det der kunne blive problemet er de Tyske stikkontakter.
I danmark har vi tre ben hvor det midterste er jord - det har de også i Tyskland men det 3. ben sidder i selve stikkontakten. Du har måske set stikpropper eks. til comp med et hul der hvor vi har det 3. ben. Så der skal nogle convertere til for at i kan bruge det. Er det hotel, så er det muligt stikkontakten er med 2 huller.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-04 20:38

Øh du har vist fået svaret.

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 60 point
Dato : 18-10-04 20:44

Du kan købe stik til rejsebrug, så du kan bruge de danske stik i tyskland. Som nævnt har de tyske kontakter et jordben, men de gamle danske kontakter, som er helt flade kan også bruges i de fleste tyske kontakter. Telefonstikket får du også problem med.

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 18-10-04 20:55

Tak for de gode svar! Som jeg forstår jer, betyder det, at vi - i værste fald - vil kunne anvende vores forskellige apparater ved brug af adaptorer, såfremt stikkene ikke skulle passe direkte i kontakterne?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 21:34

Vi har kun to "huller" hernede.
Har lige kigget efter .
Men ellers bruger jeg også diverse danske elektriske "ting": lamper, radio etc. hernede uden problemer.
Skal du herned at bo?

frieda
Tyskland

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 18-10-04 21:44

Vi er blevet tilbudt en 3-årig udstationering i Hamborg startende august 2005. I den forbindelse er vi ved at undersøge alle mulige "større og mindre" forhold; herunder helt konkrete praktiske ting som: "Kan vi mon tage vores eget TV etc. med, eller skal vi anskaffe nyt?". Så er det jo meget nyttigt med denne type hurtige råd fra hjælpsomme menesker

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 21:50

Jeg bor længere sydpå.
Men hvis der ellers er noget, jeg kan hjælpe med, må du sige til
Hamburg kender jeg kun gennem venner, der alle siger, det er en pragtfuld by.

frieda

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 18-10-04 22:02

Hej Frieda
Hvor er det pænt af dig at ville hjælpe - der kunne meget vel være en del du kunne afklare for os... Vi har endnu ikke taget beslutningen, men der er meget, der tyder på, at vi takker ja. Hvorfor er du i Tyskland? Hvis du er dansker - hvorfor er du så i Tyskland?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 18-10-04 22:11

Ja, jeg er dansker med stort D
Har boet i udlandet i 18 år; de sidste 4 i Tyskland. Har lige giftet mig med en tysker
Har altid værdsat, når nogen ville hjælpe mig, så jeg prøver at "betale" det tilbage ved at hjælpe andre.

Frieda

Forresten er 3 år en passende tid at være væk. Efter 3 år kan man stadig tage hjem igen uden de store problemer. Blir man længere væk, bliver det svært.
Det er også dejligt for jer, at det ikke er så langt væk hjemmefra. Jeg bor nøjagtig 1 000 km hjemmefra, så man tager jo ikke lige hjem en weekend.
Har I børn?

Kommentar
Fra : louie2003

Dato : 18-10-04 23:16

Ja, vi har to piger på 2 og 7½ år (til den tid knapt 3 og 8½ år...). De var vores hovedbekymring i starten, men efterhånden er vi blevet overbevist om, at de nok skal klare det ligesom alle andre børn gør! Vi har et hus, som sandsynligvis skal udlejes i de 3 år; og puha - jeg skal love for at bare det skattetekniske er en jungle! Vi er meget sikre på, at vi vil tilbage til DK efter de 3 år, selvom der er option på 2 års forlængelse i kontrakten. Og ja - det er fedt at vi er forholdsvis tæt på hjemstavnen! Frieda, kan jeg få fat i dig på en anden mail adresse, så andre ikke behøver at følge med i vores "ævl" (som jo ikke rigtigt længere drejer sig om el-apparater... )?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-10-04 08:09

Ja, lad os det. Du kan skrive til mig på

macguffin11@hotmail.com

Frieda

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 23-12-04 19:25

afslut spørgsmålet - accapter et svar!

Godkendelse af svar
Fra : louie2003

Dato : 23-12-04 21:21

Tak for svaret qfha.