/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Prøveplader
Fra : granslam
Vist : 970 gange
200 point
Dato : 18-10-04 18:25

hvordan er reglerne med prøveplader

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-10-04 18:29
Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-04 18:31
Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-10-04 18:31

hmm.... prøv:
http://www.politi.dk/nummerplader/indhold.htm og vælg pkt. 1.6

mvh Berpox

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 18:34

Hvad tænker du specielt på, der er mange regler vedrørende prøveplader.

De må ikke bruges til det der hedder privatkørsel.
Den person der har lejet dem, skal køre bilen, eller være i bilen hvis det f.eks. er en evt. køber der prøvekører.
De må bruges i forb. med reparation, altså kørsel til/fra værksted.
Nødvendig kørsel i forb. med syn og køb eller salg.
Hvis det er en bil uden afgift, må der kun køres i forb. med evt fremvisning for Toldvæsen o.s.v o.s.v.

mvh dova

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 18-10-04 18:35

dvs hvis der er 1 år til syn kan man ikke får prøveplader ??? eller hva

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 18-10-04 18:36

Jo - til kørsel ml. værksted og sysnhal.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 18:41

Det har ikke noget at gøre med hvor lang tid der er til bilen skal synes.
Men hvis du har en bil uden plader kan du ikke bruge prøvepladerne til noget, medmindre det er fordi den skal køres et sted hen og afleveres hvis du har solgt den.
Reglerne for prøveplader er så skrappe, at hvis du f.eks. har været til syn og lige holder ind ved købmanden og handler på vejen hjem, den går ikke. For det er privatkørsel.
mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-04 19:25

Hov der manglede noget i min sidste kommentar.
Det skal være: hvis du har en bil uden plader der stadig holder syn kan du ikke bruge.....

mvh dova

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 210 point
Dato : 18-10-04 19:44

Det hele står her....:

Kapitel 15 §95 til og med §98

Der henvises til §90 hvor det er pindet ud hvilke formål man må køre med prøveskilte:

http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2000/0135005.htm#K15

Citat
Fra §90:
1) Afprøvning og indstilling af nye køretøjer eller kørselsprøve i anledning af reparation af køretøjer, men derimod ikke tilkørsel af nye eller istandsatte køretøjer.

2) Demonstration af køretøjer for forhandlere og disses personale.

3) Demonstration eller prøve af køretøjer i anledning af salg. Demonstrations- og prøvekørsel må kun finde sted efter forudgående anmodning i hvert enkelt tilfælde fra den eventuelle køber af et køretøj af den pågældende type, medmindre køretøjet er registreringsafgiftspligtigt, og der er betalt registreringsafgift af køretøjet som for person eller varebil, og dokumentation herfor medbringes under kørslen.

4) Afhentning eller udbringning af køretøjer i anledning af reparation eller salg.

5) Kørsel der er nødvendig i forbindelse med registrering eller godkendelse af køretøjet.

6) Overførsel af køretøjer til anden forhandler, andet udsalgs eller udstillingssted eller lager. Overførsel til et demonstrationssted, der ikke benyttes til almindelig færdsel, hvor køretøjet præsenteres for publikum, f.eks. en væddeløbsbane eller dyrskueplads, sidestilles med overførsel til et udstillingssted.

7) Kørsel her i landet med et køretøj, der indføres af en person, der har bopæl her i landet. Sådan kørsel må kun finde sted fra grænsen eller havnen direkte til det sted, hvor køretøjet skal registreres, eller hvor den, der indfører køretøjet, har bopæl, forretning eller værksted.

8) Optagelse af fotografier eller film af køretøjet. Sådan kørsel må kun foretages af fabrikanter eller importører af køretøjer fremstillet i udlandet og alene for at fremstille reklamemateriale for køretøjet.

9) Kortvarig kørsel i optog i forbindelse med åbning af salg af lodsedler til velgørende eller almennyttige formål eller i forbindelse med en lokal børnehjælpsdag, dyrskue og lignende arrangementer. Sådan kørsel må kun foretages efter tilladelse fra politiet i hvert enkelt tilfælde.

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : granslam

Dato : 18-10-04 19:47

Tak for svaret berpox.