/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stoppet tagbrønde
Fra : bv32
Vist : 727 gange
100 point
Dato : 18-10-04 12:37

Jeg er ved at skifte tagrenderne ud og konstaterer derved at afløbet ved brøndekraven er fyldt med vand. Jeg har prøvet at stikke en lang fjeder ind af afløbet for at se om der er noget derind som blokkerer afløbet, men uden held. Fjederen kan komme ind flere meter. Så problemet må ligge et andet sted. Mine spørgsmål:

Kan jeg være sikker på at afløbet er tilsluttet kloaksystemet og at problemet ligger der?
Skal jeg have fat i en kloakmester eller en schlamsuger og hvad kan det løbe op i?
Er der noget jeg selv kan gøre?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 18-10-04 13:02

Hvis du har en faskine kan den nødvendigvis ikke tage alt det vand der er kommet de seneste par dage.

Muligvis er der et sandfang der er stuvet op. Et slamsugerbesøg kan fikse det. Prisgæt ca 500,- + moms (der hvor jeg bor).

Jeg har tidligere ordnet min fars, vha en stor Bosch industri vandstøvsuger. Den kunne rense dem op så det igen kunne trække.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-04 13:25

Det er lidt svært at gennemskue din forklaring, men en nedløbsbrønd består jo af en brønd og et afløb. Brønden skal gøre det muligt at oprense det skidt, blade mm. der kommer ned fra tagrenden og det er meget normalt at der står vand i brønden.
Den n emmeste måde, at kontrollere om det virker er at se efter om vandet synker når det regner eller prøv evt. med haveslangen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-10-04 13:45

Citat
Kan jeg være sikker på at afløbet er tilsluttet kloaksystemet og at problemet ligger der?

Som 3773 skriver har du sikkert en Faskine,og er ikke tilsluttet dit kloaksystem.
En faskine er (jeg forudsætter du ikke ved hvad en faskine er) et stort hul i jorden,der er fyldt op med småsten,
og dækket til med tagpap og plastic,og så jord ovenpå igen (kort fortalt).
Når det har lidt år på sig, bliver det lidt trægt til at trække vandet,men virker ellers upåklageligt.
Vent til det bliver lidt tørt i vejret,se som om vandet synker.
Hvis vandet løber over brøndkraven,når du har nogle kraftige regnskyl,er det nok på tide at følge 3773`s forslag.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 18-10-04 13:47

Tak for svaret 3773.