/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Adoptionspapirer fra ca. 1876?
Fra : Mette_arpe
Vist : 1927 gange
50 point
Dato : 18-10-04 09:37

Er der nogen herinde, som kan fortælle mig, om det er muligt at finde een eller anden form for dokumentation på en adoption der er foretaget tilbage i cirka 1876? Det drejer sig om en dreng i vores slægt, som er blevet bortadopteret. Vi har hans fødselsdato, cirka sted, årstal og MULIG far (moderens navn har vi ikke udover at hun vist er en Frk. Hansen!) og har også adoptionsforældrenes navne.
Er der overhovedet nogle papirer på noget sådant??

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 09:45

På denne side fra statans arkiv kan du finde oplysninger angående adoption osv.

http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/saadan/adop.htm
Senta

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 18-10-04 10:00

Hej Senta,
Kendte godt siden men svarer dig alligevel.
Ja, det komplicerer jo sagen en del. Troede at der måske var mulighed for at få oplysningerne enten pr. telefon, alm. post eller mail - eller anden måde - udover at skulle stille personligt på et arkiv. Det komplicerede består i, at jeg har meget langt til både KBH og Viborg - hvilket er een af de to arkiver der vist er "mit mål" - og især når der næsten ikke er weekendåbent, - eller i et meget begrænset omfang.
Men tak alligevel.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 10:08

Prøv at bede om hjælp på Dis-Danmark, du kan være heldig der er en der kan hjælpe dig med et opslag på arkivet , eller udfra de oplysninger du har.
held og lykke
Senta

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 18-10-04 10:12

Hej Senta,

Er du venlig at uddybe hvor jeg finder DIS-danmark?
På forhånd tak.

Mette

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 10:15

Har du prøvet at ringe til lands arkivet i Viborg for at høre om de kan hjælpe dig pr. tlf , mail osv. måske et forsøg.
Her er adressen til Dis - Danmark
http://www.dis-danmark.dk/forum/index.php?f=0
Senta

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 18-10-04 11:10

Nej, jeg har ikke forsøgt at ringe har af flere fået af vide, at man selv skal stille der personligt, da de ikke kan tage sig af så personlige og tidskrævende opgaver som det er at kigge i arkiverne efter bestemte personer i forbindelse med slægtsforskning.

Men har lige kigget på dis-dk og den ser nu meget interessant ud.

Kender du (eller en anden) til en hjemmeside der hed(der) noget med "hvem er vi" eller "hvad er dit slægtsnavn" eller noget i den stil?? Det var en side, hvor man kunne se hvilke slægtsnavne der var "efterlysninger" ude på.
Jeg har desværre haft mistet linket - og har ikke haft held med at finde det igen.

Mette

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 11:34

Jeg ved ikke hvad det er ,du helt søger, men her er et par adresser håber du finder det du skal bruge der, ellers prøv Google og bare skriv hvem er vi" eller "hvad er dit slægtsnavn" osv.
derudover kan du prøve at ringe eller maile til et lokal arkiv i den kommune du mener adoptionen er foretaget, de vil gerne hjælpe og gør det gerne hvis de kan .
Hvis du har flere ?? så skriv hurtig jeg lukker ned skal til et møde og er først hjemme igen ved ca.16. tiden
Senta
http://www.privatdetektiverne.dk/
http://www.jensg-family.dk/surname.html
http://www.genealogi.dk/sen-navne.htm#B1
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Artikler/Navnet_det_er_stadig_Jensen.html

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 11:41
Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 18-10-04 11:42

Hej Senta,
Tak for din tid.
Det er slægten Arpe jeg forsker i - der er kun den ene familie, og vi er alle forbundet på een eller anden måde, men det er svært at få forbundet de løse ender fordi folk sidder rimelig "hårdt og solidt" på oplysningerne på netop deres gren. (Årsag ukendt - for der har faktisk været mange i familien som har forsøgt at forbinde de løse ender).

Jeg tror jeg vil forsøge at skrive til et lokalt arkiv - omend jeg er lidt uvis på hvilken kommune adoptionen har fundet sted. Vi GÆTTER på Fredericia (eller omegn - og denne er jo rimelig stor) men nu må vi se.

Atter engang tak for hjælpen - vil lige tage et kig på de links du skrev.

VH
Mette

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 11:52

Har du prøvet at søge på FS.http://www.familysearch.org/
her er lige et par stk fra FS. kan det evt hjælpe dig videre, ?

You searched for: Arpe
Exact Spelling: Off
[refine search]
Prepare selected records for download

International Genealogical Index / Denmark - 4
Select records to download - (50 maximum)
1. ANNE MARGRETHE WILHELMINE ARPE - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 28 SEP 1851 Domsognet, Aarhus, Aarhus, Denmark

2. Christen Martin Lind Arpe - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 26 MAY 1930 Vandborg, Ringkobing, Denmark

3. JENS CHRISTIAN ARPE - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 23 APR 1875 Anst, Ribe, Denmark

4. JOCHUM CHRISTIAN ARPE - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 21 MAR 1873 Baekke, Ribe, Denmark

prev | next Prepare selected records for download

Return to top of page

Senta

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 18-10-04 11:55

Hej Senta,
Ja jeg har søgt på Familysearch, ancestry.com, rootsweb.com og andre fødsels- og dødssider + kirkegårde i udlandet osv osv.
har forsket en del år i navnet - og nu er det tid til de løse ender som indtil videre har ligget nogle år. Har ellers hovedsageligt haft koncentreret mig om nulevende personer, samt alle de "arkiver" som var lette tilgængelige online, - men har endnu ikke været på arkiver og lign. (fordi der er langt så det skal planlægges og tilrettelægges først + der skal nogle flere løse ender på plads så jeg har masser af spørgsmål *S*).

VH
Mette

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 11:55

Jeg fand denne hjemmeside der i øjeblikket ikke fungere men gem adressen.
http://www.arpe.subnet.dk/
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 16:04
Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 18-10-04 16:26

Hej senta,

Den hjemmeside - arpe.subnet.dk - kommer ikke op at køre igen. Jeg har haft kontakt med vedkommende som havde lavet den, (som tidligere lavede slægtsforskning) - og han har overdraget mig alle oplysninger derfra (selvom jeg havde hovedparten) - og han beskæftiger sig ikke mere med slægten på den måde pga. tidsmangel.
Årsagen til at siden så ikke igen dukker op er, at utroligt mange personer har frabedt sig deres data - og nærmeste families data - på internettet, så derfor ville det være "spild" at lægge de få oplysninger ud, som vi har.

Jeg kigger lystigt på de links du sender mig - og takker igen.

VH
Mette Arpe

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-10-04 16:44

Er der ikke nogen Jensdatter og diverse navne i mellem det kan jo også være en mulighed . osv.
Derudover er der On-line kirkebøger og folketællinger du skal ha' Password til.
Held og lykke
Senta

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 18-10-04 17:18

http://www.Dis-Danmark.dk kan du i forum grupper bede om opslag på Markedspladsen.
Samtidig kan du jo lægge en aneefterlysning vedr. slægtsnavnet Arpe.
Du kan også prøve i søgefunktionen at finde andre oplysninger om navnet Arpe
I metode og teknik omkring hvordan man får papirer vedr. adoption.

Du kan også prøve at skrive til et af landsarkiverne for at høre om de kan hjælpe dig med hvordan du skal gribe dette an.

Hvis fødslen er sket på fødselsstiftelse, kan du finde oplysninger om fødslen på LAK (landsarkivet københavn)

Lis

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 18-10-04 19:38

Hej Lis,
Der er faktisk utrolig få sen-navne i slægten - pudsigt men sandt, - og desuden har det været lettere for mig at "spore" Arpe-navnet fremfor et sen-navn pga. der jo ikke er så mange af disse.
Jeg aner intet om fødslen udover, at der er stor sansynlighed for, at personen er født i eller omkring Fredericia, - men omegnen er jo et vidt begreb, for det kan jo ligeså godt være feks. Kolding (som vi har erfaret tidligere i slægtsforskningens kringlede hjørner).
Men spændende er da helt absolut - og man bliver jo bidt af det

VH
mette