/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elpakke + strømstyrke
Fra : Andreas1982
Vist : 607 gange
50 point
Dato : 17-10-04 23:14

Jeg har to spørgsmål.....

1: Jeg så forleden i en TV-reklame at man kunne bestille en gratis elpakke med en elmåler fra en hjemmeside. Er der en der kan huske linket?

2: Jeg har akvarier og bruger store spandpumper til den mekaniske og bilogiske filtrering, men da de leveres med enten faste eller variable l/t vil jeg spørge om det er sikkert at nedsætte strømstyrken på sådan en? Fx har jeg en spandpumpe der leverer 950l/t. Grunden til at jeg har den er fordi der kan være en masse filtermateriale i den - faktisk er de mange liter/timen et problem for mine fisk. Da filtermassen jo ikke er afhængig af l/t ( mit tilfæde ) kan man vel gost nedsætte strømmen på den, så jeg nedsætter minimums gennemløbshastigheden ( 950 l/t ) yderligere, ikke sandt?

Venlig hilsen

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-10-04 23:43

Du kan udmærket sætte en lysdæmper på motoren, så vil du nedsætte momentet og dermed omdrejningerne og mængden for l/t. Det forudsætter at pumpen kan holde til det, men den er jo nok vandkølet, så hvorfor ikke. Jeg har selv med held reguleret hastigheden på blæsermotorer og lysdæmpet lysstofrør med ganske almindelige lysdæmpere, det kræver blot at der sammen med motoren er en ren ohnms belastning, i form af en modstand (jeg kavde en på 12 Kohm i en skuffe). Måske du kan bruge en lysdæmper for transformere til halogen lavvoltpærer, det skal være den til jernkernetrafoer. Derudover skal du sørge for at den påstemplede effekt (watt) på motoren ikke overstiger det som dæmperen er beregnet til. Der findes også hastighedsregulatorer til motorer de er sikkert lidt dyrere, men selvfølgelig også den bedste løsning. Her kan man som regel også justere regulatoren, så man ikke kommer til at skrue omdrejningstallet på motoren for langt ned.

mvh ole

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 18-10-04 00:21

Hej Andreas1982.
Den her måske?
http://www.sparel.dk/article.asp?DocumentID=384
Men:
"Elsparefonden håber dermed, at elmåleren hurtigt vil komme i produktion, så den vil kunne købes i butikkerne allerede til foråret.2005."
Så du kommer nok til at vente lidt endnu. (+ du skal ha' (læs købe) en ny elmåler dertil!)

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 18-10-04 07:19
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-10-04 07:37

Du kan låne en lille elmåler hos din lokale elleverandør, ligesom man kan låne en kuffert med lavenergipærer.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : H2

Dato : 18-10-04 09:07

Hej
Ved Harald Nyborg har de en elmåler til at stikke i stikkontakten den koser ca 140kr. den er grøn og ligner et digital tænd/stuk ur.

Til at regulerer din pumpe skal du have en Regulering ES 30
Den kan du se på www.greenline.dk under vintilation Tilbehør og der koster den 450kr + underlag

Henrik

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 18-10-04 09:40

Det nytter ikke noget at sætte en dæmper med hensyn til strømforbruget!

Den effekt som moteren ikke får vil blive brændt af i en TRIAC der sidder inde i dæmperen, så derfor vil det ikke have noget at sige på det samlede effekt forbrug!

Ud over det kan det nævnes at de billigere lysdæmpere højst sandsygeligt vil resultere i at motoren slet ikke vil køre ordentligt, da de ødelægger den sinus der kommer ud af stikkontakten, men der er en almindelig pærer ligeglad med!

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 19-10-04 06:02

Strømforbruget hos en triac beregnes af en integral af watt gange tid, så hvis man integrerer den del af sinuskurven, hvor triacen er tændt, så vil man nok komme til et lavere resultat end den fulde sinuskurve.
Det er dog muligt at motoren hakker og at den strømbesparelse ikke er så stor at det kan betale sig. I øvrigt støjer disse elektroniske dæmpere en del ind i lysnettet.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 19-10-04 08:16

Til kpm10
Hvor f..... har du det sludder fra, når du nedsætter spændingen til en brugsgenstanden, så sænkes strømmen og dermed effektforbruget. der er et lille tab i dæmperen på måske 1-2watt. Lysdæmpere støjer ikke i radioen . . . det må de nemlig ikke. Hvis du bygger dæmperen selv og ikke sætter støjfilter på så støjer de.
Hvis du bruger den rigtige dæmper (f.eks. som H2 beskriver) så vil en motor køre fint, effekten på dæmperen skal naturligvis passe.
Tak for forklaringen Clausen, det ses tydeligt at du må være el-ingeniør
vh ole

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 19-10-04 10:03

Tak skal i have for ale jeres svar.

Jeg har besluttet mig for at dele slangerne, så jeg halverer liter i timen.
Det andet lyder ret kompliceret.

Venlig hilsen
Andreas