/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Noget psykisk eller tinitus!!??
Fra : pzyko
Vist : 858 gange
150 point
Dato : 17-10-04 23:13

Jeg er en ung mand/dreng. Kald det hvad du vil, på 20 år. Jeg er på oplæring i et håndværker-firma som elektriker. Jeg synes selv at jeg er meget god til at bruge de nødvendige værnemidler herunder høreværn når dette er påbudt, men også i det hele taget hvis der er meget larm. Jeg har indtil nu ikke oplevet noget "problem" med min hørelse lige bortset fra at jeg kan have en anelse svært ved at høre hvad folk siger hvis der netop er meget støj, men det er vel helt normalt...Jeg har nu prøvet 2 gange at imens jeg sover begynder der pludselig en hylen i mine ører...Først meget svagt, men efterhånden højere og højere. Ufatteligt ubehageligt! Jeg prøver så at vågne lidt op og lyden dør langsomt jeg hører kun min computer der står og summer (den er tændt 24 timer i døgnet da den næsten altid laver et eller andet). Jeg falder hurtigt hen igen og lyden begynder nu langsomt igen og bliver højere og højere. Det er en virkelig ubehagelig lyd. Som om der står en lige ved siden af mig og skærer med en vinkelsliber med en meget sløv klinge så den virkelig bare piver helt grænseløst og så bare 40 gange højere...virkeligt ubehageligt! Men det er meget sjældent at det er der og kun når jeg sover! Jeg har prøvet det 2 gange nu. Det er ganske vidst mest som barn at man drømmer noget "uhyggeligt" men som voksen eller for den sags skyld som ung kan det jo også ske en gang imellem. Og så vidt jeg husker har det begge gange været i forbindelse med en ubehagelig drøm. Min far mente straks at jeg skulle gå til lægen. Han mente med det samme at det kunne være begyndelsen til tinitus. Også fordi at jeg i perioder hører høj rock-musik. Det er naturligves en mulighed, men så tit hører jeg heller ikke høj musik og noget siger mig at det er psykisk på den ene eller anden måde...For hvorfor kun når jeg sover? Og hvorfor kun i forbindelse med en ubehagelig drøm (hvis jeg altså husker rigtigt) ? Jeg har aldrig hørt om dette før men håber at der er nogen der kan ive mig et svar eller lede mig på rette vej?

Venlig Hilsen
Jesper

Kommentar
Fra : mango

Dato : 17-10-04 23:17

Jeg ved ikke hvad det er Jesper, men jeg vil foreslå dig at prøve at slukke for din computer, det er hamrende usundt for din nattesøvn at have den stående tændt hver nat.
Den i sig selv, kan også give en form for tinitus, da der er en konstant hylen derfra også...

Det er et forslag..take or leave it

Men prøv da lige en enkelt nat uden puteren tændt...der er vel ikke noget der haster mere end det jager?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 23:27

Jeg vil give din far ret i, at du bør gå til lægen og få tjekket din hørelse.
Og med hensyn til Tinitus, er det sådan, at nogen ikke behøver særlig stor belastning af ørerne for at få det mens andre kan udsætte sig for hvad som helst uden skader.
Og så er der dem der får det af at blive udsat for en enkelt høj lyd.
Selvfølgelig kan man godt have fornemmelsen af en hyletone i øret uden det betyder noget, men slet ikke så voldsomt som du beskriver det her.
Og holder med mango i at du skal slukke computeren, den kan sagtens udsende nogen højfrekvente lyde du ikke umiddelbart hører, men som alligevel kan irritere dine ører.
mvh dova

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 160 point
Dato : 17-10-04 23:32

ja..kommer i tanke om at jeg har prøvet det samme som dig..og det var faktisk min puter der stod tændt..og da jeg vågnede ordentligt var lyden ikke så høj...tror faktisk at lyden kan intensivere når man sover..eller at hjernen kan intensivere lyden..så sluk lige engang og lad os høre om ikke det hjælper.

Kommentar
Fra : casu

Dato : 17-10-04 23:32

Hvis det kun forekommer i drømmen, kan det ikke betegnes som tinnitus.

Tinnitus har jeg selv haft og det kan snarere hindre én i at falde i søvn.

Men det er nok en god ide at fjerne alle lydkilder fra værelset. I søvnen kan mannemlig godt opfatte sanseindtryk, som let kan give anlending til drømme og herunder forstærkes helt ud af proprtioner.

Hvis du oplever støj i vågen tilstand, så prøv en McKenzie fyeioterapeut. Da min rygsøjle / nakke blev rettet ud forsvand min uhyggeligt generende tinnitus. Den organiserede lægeveidenskabkan ikke udrette meget på det felt.

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 17-10-04 23:36

Jeg vil prøve det med computeren...Men har haft den stående tændt i døgndrift fra jeg var 14 til jeg nu er 20 og har to gange på den tid prøvet det...Så det burde ikke være det. Men jeg vil da nok gøre det alligevel. Vil være surt at finde ud af om 5 år at min hørelse er blevet smadret pga den dumme computer...Andre bud på hvad det kunne være? Er meget meget intereseret!! Der kan gå et halvt eller et helt år før det kommer igen men jeg frygter det alligevel da det er meget meget ubehageligt!!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 17-10-04 23:38

ja..super..gør det..jeg tror du har godt af det

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 18-10-04 01:25

ellers må du jo til at lydisolere den, jeg har nogen gange det samme, jeg sidde også og hører på compen en stor del af dagen, men det er nu nok mere fordi at jeg høre musik for fuld volumen i op til flere timer om aftenen, efter sådan en omgang kan det godt hyle ldit i ørerne, men det stoper altid igen, og det har det gjort i mange år nu, menjeg for også engang imellem spontan hylen for ørene, men det er somregel meget kortvarigt, ikke noget jeg tænker på. men de andre har ret, prøv at slukke computeren om natten, så vigtigt kan det jo heller ikke være (eller hvad) det er ekstremt lækkert med totalt stilhed engang imellem ;)
går du måske og stresser lidt engang imellem, jeg har hørt at det kan give sådanne effketer, og det passr jo fint nok med drømmene, mareridt stresser mig ret meget, jeg har nogle virklig syge drømme af og til, og ghar de desideret underligt/dårligt efter jeg vågner af dem.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 18-10-04 03:15

Hej Jesper,

Rent undtagelsesvis, sender jeg min kommentar til dette meget hurtigt,
da jeg normalt har travlt med meget andet end kandu-spørgsmål:

Så mit hurtige svar er:
Hvis det der ligner tinitus kommer uanset om du stopper din PC, så er der en meget stor chance for at det er tinitus, og som casu skriver, så er chancen yderst minimal for,
at den organiserede lægevidenskab kan udrette ret meget på det felt.

Chancen for at det er opstået på grund af stress, er meget stor, og da du kun er ca. 20 år, er der noget du skal sørge for af få bearbejdet, så du bliver fri for at tilføje dig selv nogle gener, på et senere tidspunkt.
Vores krop er nemlig sådan indrettet, at hvis du overhører de signaler den sender til dig, så bliver du med 99,999 % chancer, straffet for det senere i livet.

Tager du dette seriøst, er du velkommen til at skrive direkte til mig på:
steen.hansen@dk2net.dk så vi sammen kan bearbejde denne opgave.

Med venlig hilsen
Steen

Kommentar
Fra : tej1957

Dato : 18-10-04 11:32

Tinnitus er i sig selv MEGET ubehageligt. Har selv haft det i over 20 år. Plus en øresygdom der hedder: Morbus Meniere.

Mit råd til dig er at gå til en ørelæge, han/hun er Specialist på dette ømtålelige område. Du skal gøre det med det samme, for det er vigtigt at få råd og vejledning så det ikke forstyrrer din nattesøvn eller ødelægger din dagligdag, for tro mig efter jeg fik den rigtige behandling, jo Tinnitus har jeg i døgnets 24 timer, men jeg har lært at abstrahere fra den, og det handler om IKKE at være opmærksom på larmen i øret, f.eks. når jeg skal koncentrere mig, det kan være ved læsning at surfe rundt på Nettet høre, stille musik, og når jeg går nede i mit værksted.
Det kan være meget svært fordi ens Psyke hele tiden er koncentreret om støjen, fordi den er uvant, men det kan man lære sig selv IKKE at være opmærksom på støjen, og altså få råd og vejledning.
Alle der lider af Tinnitus er i starten er meget urolige, og tror at de fejler noget alvorligt, man tag det bare roligt for det gør DU ikke, hvis du "lytter" til mit råd tror jeg at du kommer videre med dit liv, og brug høreværn.
Og lad være med at SKRUE helt op for musikken, det bliver den vel ikke bedre af ?????
Dette er mit råd til dig.

Med venlig hilsen
tej1957

Kommentar
Fra : pzyko

Dato : 18-11-04 19:43

Hmm...Ville faktisk gerne lukke spørgsmålet men hvordan gør jeg kan ikke se hvor!?! :O

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-04 19:49

Sådan: Trykker på "accepter" ude i højre side ovenover det svar du bedst kan acceptere. Du kan evt tilføje en kommentar til det "Tak for svaret .. ...", der automatisk bliver sendt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-04 19:51

med hensyn til kommentar:
Mange er glade for en kommentar der fortæller om løsningen, hvis der fandtes nogen, så de kan blive klogere.

Godkendelse af svar
Fra : pzyko

Dato : 18-11-04 22:07

Tak for svaret mango.

Det var egentlig lige præcis det jeg havde brug for at høre. Du havde jo prøvet det før...Og det har hjulpet...Slukker den ganske vidst ikke men har lydisoleret den sådan nogenlunde forstået på den måde at den står i et skab. Prøvede en aften da jeg skulle sove at jeg pludselig hørte den højfrekvente lyd som beskrevet i indlæg 1, og kunne høre at det kom fra computeren...ingen tvivl...DET VAR DEN DER GJORDE DET!!

Kommentar
Fra : mango

Dato : 18-11-04 22:09

super..godt at du fandt ud af det og jeg er glad for at kunne hjælpe