/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
78 plader på 45 omd.
Fra : KaVAkandu
Vist : 771 gange
1 point
Dato : 17-10-04 17:13

Det er ikke mig der påstår det, men et firma fra england tro jeg nok.
Prøvat se på http://www.ripvinyl.com
Selvfølgelig skal man tænke på det med nålen, den skal helst være konisk på 75my eller større.
Jeg havde selv dagen før, jeg købte dette program, købt en grammofon med 78 omd.
Så jeg har ikke selv prøvet det endnu, altså 78 på 45.

Mvh. KaVAkandu

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 17:18

Du kan ikke afspille 78-er plader med 45 omdrejninger.
Det vil sige, det kan man godt, men hastigheden er helt forkert så du kan ikke bruge det til noget som helst.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 11 point
Dato : 17-10-04 17:25

Kan programmet gange hastigheden op

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 17-10-04 19:47

Ang. mit spørgsmål, så var det js2706 som skrev et tips og det svarede jeg på.
Dette program "Ripvinyl" klare dette, 78 plader på 45 omdrejninger.
Jeg har, efter jeg skrev spørgsmålet afprøvet det, helt i orden.
Hvis I vil vide mere om 78 plader så se her hhttp://www.home6.inet.tele.dk/pedipsen/audio.htm der står meget om det.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 17-10-04 20:04
Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 17-10-04 20:07

Linket kan ikke bruge de 3w.
altså http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/

Kommentar
Fra : js2706

Dato : 18-10-04 01:36

Så er det vist på plads: altså, at 78-plader skal afspilles med 78 omdrejninger. Indspilningskurverne var anderledes dengang end på de senere vinyl'er, og derfor skal der muligvis korrigeres for det ad elektronisk vej. Men det er jo en helt anden sag.
Angående nåleenheder til 78-plader: iflg. Ortofons hjemmeside fremstiller de sådanne til en del af deres pick-up'er.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 18-10-04 11:20

Ak ja.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 18-10-04 11:25

Her er et program mere http://audacity.sourceforge.net og det er gratis + på dansk.
Her er der flere muligheder selv fra 78 til 331/3

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu

Dato : 20-10-04 17:13

Tak for svaret emesen.