/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fjernelse af for meget gulvolie
Fra : bigfool
Vist : 3773 gange
150 point
Dato : 17-10-04 10:30

Har netop været i gang med at tilføre vores egeparket et nyt lag gulvolie, som vi har haft stående i en dunk gennem 7 år (fået det af gulvafsliberen i sin tid). Det viste sig desværre, at olien gennem tiden er blevet særdeles tyk, hvorfor vi efterfølgende havde meget svært ved at fordele det jævnt over hele gulvet.
Var derfor nødt til at "trække" olien rundt med en tør bomuldsklud, men pga. den høje viskositet ligger der fortsat "kager" hist og pist. Jeg har en forestiling om, at hvis man gentagne gange kører det over med en terpentinmættet klud, om vi så efterhånden ikke vil kunne fjerne den for meget og for tykke overskydende olie.... ?

Nogen der har erfaring i dette, eller et andet godt råd ?

Bigfool :)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 160 point
Dato : 17-10-04 10:41

Tror desværre ikke I kommer udenom, at få renset al den olie af gulvet igen, og få fat i noget der ikke er for gammelt.
Jeg vil ikke mene I får et pænt resultat på anden måde.

mvh dova

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 17-10-04 10:45

En klud af rent uld vil give varme og derfor være god at gnide gulvet med. Det kan også være en høj rumtemperatur vil spare lidt krafter for det kræver knofedt, men jeg tror gulvet vil blive mat af terpentin.

Nanahund.

Kommentar
Fra : bigfool

Dato : 17-10-04 10:45

@dova

Jo, men "rense af" eller "fjerne overskydende", er det ikke mere eller mindre den samme procedure ?
(for så længe at gulvet er så vådt kan man jo ikke slibe det, tror jeg .. ?)

Mvh

Bigfool

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 17-10-04 10:49

Ring til gulvsliberen og hør hvad i skal gøre.

Kommentar
Fra : mbth

Dato : 17-10-04 11:01

Hej !

I kommer nok ikke udenom en fagmand i form af en gulvsliber til at fjerne overskydende olie. Hvis i vil forsøge selv kan man forsøge sig med en ziehlklinge såfremt "kagerne" er rimelig tørre og i fast form.

MBTH

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 11:33

Med rense af, mente jeg at fjerne al olien, og ikke bare det overskydende, da jeg ellers tror, at gulvet bliver skjoldet.
Og det er rigtigt, at du ikke kan slibe i den våde olie. Og hvis det er alt for tykke "kager" som du kalder det, kan det være svært nok at slibe det af når det er tørt, fordi det lynhurtigt "brænder" sammen til en blank belægning på slibemaskinen.
Så noget der kan opløse olien så det kan tørres af, og dernæst lade gulvet tørre. Muligvis en let slibning og så nyt olie på.
mvh dova

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-10-04 12:04

Gulvet skal bare have et nyt lag, som skal trække ca 30min, gulvet vil så blive ens at se på, så køres det over med en gulvslibemaskine, med rene klude under, og så slibes det med de fine rundeller til maskinen. Så er de overmættede områder ikke at se længere.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-10-04 14:43

Hvad med at bruge en poler rundel til slibemaskinen, som måske kan suge noget af olien samtidig med, at den fordeler den?!

Bare en idé!

MVH
Hanne

Godkendelse af svar
Fra : bigfool

Dato : 17-10-04 14:51

Tak for svaret dova, selvom du ikke gav mig medhold i min teori - Men nogen skal jo have point'ne, og da du var den første ...

Jeg har netop "tværet" ca. 1/2 ltr. terpentin ud over de ca. 12 m2 gulv med nogle tørre bomuldsklude, fordelt det og "masseret" det godt ind i overflader. Kludene er naturligvis blevet godt gule og gennemblødte efterhånden som jeg har kasseret dem (yes, de er lagt udenfor, for at undgå selvantændelse), og jeg synes faktisk at resultatet er blevet over forventning.

Tror derfor at problemet er løst til en gang i morgen/overmorgen, når resten af olien er trængt ned i træoverfladen, men tak til alle der deltog !!

Bigfool ;.)