/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Der sider en stor beholder på 1 salen?
Fra : Bragesvej
Vist : 1054 gange
50 point
Dato : 17-10-04 01:04

På huset vi har købt sider der oppe på første salen en (Stave) expansionsbeholder.

Den har noget med radiatorene at gøre.... udluftning?

Huset er fra 1950...men det er radiatorene sku ikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 01:10

Det er en beholder der skal være på et varmeanlæg, og som skal lukke overskydende vand ud, f.eks. hvis hanen til påfyldning skulle gå i stykker og lukke vand på ved en fejl, eller hvis anlægget begynder at koge så der bliver overtryk i rørene. Den har afløb direkte ud et eller andet sted under tagudhænget højst sandsynligvis, hvis ikke det er en lukket model med en ventil på, men det kan du se på den, om ikke der går et rør ud fra den.
mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:15

Den har form som en Gasflaske, der sidder et rør på toppen som ender som en bøjle krog,
men hvad undre mig er at man kan stikke en finger op i dette rør!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 01:20

Den skal være åben for navnet ekspansionsbeholder kommer af, at vandet i radiatorsystemet udvider (ekspanderer) sig når det opvarmes af fyret og derfor er beholderen åben. Normalt er der et afløbsrør så større udvidelser af vandet kan ledes i kloak eller udenfor. I dag bruger man ofte trykekspansionsbeholdere hvor luft bag en gummimembran tillader vandet udvidelse. (Det var den korte forklaring)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 01:21

En åben ekspansionsbeholder sidder altid højere end radiatorerne mens en tryk ekspansion typisk er monteret direkte ved kedlen.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:22

Ja så har vi problemet, for det rør pejer ned mod mit soveværelsegulv, jeg håber sku kun der kommer luft ud og ikke vand!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 01:23

Så må du hænge en spand op under den eller montere en slange der munder ud et passende sted.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:26

Hmm.. Der stod intet om den beholder i tilstansraporten, hvis den ikke var opsat korekt, så ville det være nævnt i raporten.

men ok nu er det vel heller ikke så der kommer en halt liter ud i døgnet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 01:29

Hvis anlægget virker som det skal, kommer der normalt ikke vand ud, men sørg for en sikkerheds skyld alligevel for en afløbsslange et andet sted hen end i soveværelset
mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 01:30

Umiddelbart behøver du ikke at være nervøs for det eneste tidspunkt jeg kan forestille mig, at der kommer vand ud af overløbet er hvis der bliver fyldt for meget vand på kedlen. Ved påfyldning skal man holde øje med trykmåleren hvor der normalt er en markering for korrrekt vandtryk.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:31

Hvis der kommer vand ud, snakker vi så flere liter??

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:34

Lad det være sagt med det samme jeg ovtager huset den 1 nov, der er et oliefyr (Heldige mig) en olietank,
Kedel???

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 01:37

Der sidder en oliebrænder i kedlen som dels opvarmer dit brugsvand og dels opvarmer det vand som cirkulationspumpen sender rundt i radiatorerne og husk lige at få en strømbesparende cirkulationspumpe hvis den ikke allerede er skiftet. (Slemme pumpe!)

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:39

Yep Bjarne, den har jeg sku set, der er ny brænder og og pumpe fra 2002.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:40

Man kan jo sige den sider et underligt sted, men første salen har ikke været der (Som beboelse)

Så jeg gentager mig selv: "Hvis der kommer vand ud, snakker vi så flere liter??"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 01:41

Vi skal nok få dig gjort til en god husejer

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:44

Ja det tvivler jeg sku ikke på

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 01:49

Flere liter?
Det kommer sgu an på.
Jeg oplevede for en tid siden, at inderkappen i min kombi-elvandvarmer blev utæt og dermed lukkede "vandhanevand" ind i varmeanlægget. Og der var jeg rigtig glad for, at min ekspansionsbeholder sidder i et udhus og ikke over soveværelset, for der stod 10 cm vand på hele gulvet i fyrrummet.
Men det er heldigvis ikke sådan noget der sker for alle. Når det ellers virker, er der ingen problemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:54

Hæ, Nu sidder beholderen i mit soveværelse, skulle den lægge, ja så opdager jeg det jo nok, når jeg står ud af sengen

hvis der var fejl på beholderen så må man tro det ville stå i tilstandsraporten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 01:58

Ja det tror jeg godt du kan regne med at det stod i rapporten hvis der var noget galt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 01:59

Du må ikke lægge for meget vægt på tilstandsrapporten, men hvis den er monteret forkert og det ikke står i rapporten selv om beholderen er synlig så ville en evt. ejerskifteforsikring dække, altså hvis det ikke lige var for selvrisikoen.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-04 12:18

Nede fra din kedel, løber der et rør op til ekspansionsbeholderen, den har en udluftning i form af et bøjet rør, her kommer der jo aldrig vand ud af, ved påfyldning af kedlen, men det kommer der lidt længere nede (Ca 1/3 nede), her går nemlig et rør ud, og ned til kloark. Du kan bare ikke se det rør der går ned, da det typisk er isoleret sammen med opstigningsrøret.
Beholderen kan så aldrig fyldes mere end 2/3, før det løber ned til kloarken.
Du skal en gang om året lukke vand STILLE ind på din kedel, og lukke igen, når der kommer beskidt vand ned ved siden af din kedel i kloark.
Typisk ender overløbsrøret lidt oven over gulvet, lige over en kloark.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-04 14:00

Det er da rigtigt at der er både udluftning og overløb som løber i en kloak, og det er en god idé at gennemgå tingene med den tidligere ejer når huset overtages så du får overblik over almindelig vedligeholdelse.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 22:32

Tak for svaret pallebhansen. og til jer andre hus kloge personer

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 24-10-04 22:20

Hmm....Nærlæste Tilstandsraportten citat: Overløb fra varmeanlæggets sikkerhedsventil er ikke ført til afløb.
Den er noteret som en " K1 " ikke meget hvis det var vildt farligt?

Man må så gå ud fra at der "Kan" komme vand ud fra det rør?

Skal jeg gøre noget ved det?, eller gøre som den forige ejere, leve med det, som de har gjort i alle de år 1 etagen har været der?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-04 23:25

Jeg tror da ikke, at overløbet er det bøjede rør i toppen, men udmunder måske neden for beholderen, men stadig over loft, så man kan sætte en spand under?
Den tidligere ejer, må da vide hvor overskuddet af påfyldningsvandet kommer ud.
Han må da have fyldt på før?
I dag laver man ikke disse beholdere undtagen man har kedel/brændeovn m. vandkammer.
Men laver en lille smart trykexpansion, nede ved kedlen (Gas eller olie), men stadig med et overløb til kloark. Så kan man se trykket på et barmeter, men hvis man lukker for meget på, og kedlen så varmer alt op (Og radiatorene også beder om varme), så kan den også lukke en rigtig sikkerhedsventil op. En sådan sikkerhedsventil sidder der somregel også på det kolde vand, efter vandmåleren (Kontraventil), og den er jo også ført henover en kloark.

NB: Man kan da godt leve med en spand på loftet, men man skal ved påfyldning råbe meget højt deroppe fra, at nu skal vandet lukkes, for der er altid en del efterløb, altså 1/2 spand der kommer ud efter man har lukket.
Så man skal ikke fylde ret hurtigt på, og må regne med at hvis der lige er fyldt på, og kedlen varmer godt op, så vil vandet kune udvide sig med ca 1/2 spand der så efterfølgende (Efter en time) kommer.
VH Palle Hansen