/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Urenlig kat
Fra : fedtmule120
Vist : 332 gange
50 point
Dato : 16-10-04 21:41

Hej
Vi har en 4årig hankat, som er sterialiseret. Han er nu begyndt at tisse udenfor bakken, men laver stort inde i bakken. vi har haft ham til dyrelægen, da vi havde fået at vide at han måske havde fået blærebetændelse. Men det var det ikke. Vi har så prøvet med badriandråber i kattebakken, men det hjælper heller ikke. Det skal lige siges at han går sammen med to andre katte, men der har ikke været problemer førhen. Hvad er der galt med ham???

Hilsen
Fedtmule

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-10-04 22:30

Er det hver gang, han tisser udenfor bakken, eller er det engang imellem?? En kat kan godt finde på at tisse på gulvet fordi der er noget, der ikke passer den.
Har du skiftet kattegrus eller flyttet kattebakkerne?? Eller er der sket noget hos jer? Fx. en der er flyttet ind eller ud? Møbler, der er flyttet eller sådan noget?
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : fedtmule120

Dato : 16-10-04 22:58

Hej Jette
Det er hvergang han tisser udenfor. Vi har ikke skiftet kattegrus og der er heller ikke sket noget i huset. Det skal dog lige siges at han for ca. 3mdr. siden stak af hjemmefra, men kom tilbage igen om natten.
Er det en god ide at prøve at skifte kattegrus til noget andet. Vi bruger klumpende kattegrus.

Hilsen
Fedtmule

Kommentar
Fra : sboysen

Dato : 16-10-04 23:06

hvis de andre katte er hun katte har du årsagen til problemet ss. fordi man bliver kastereret eller steriliseret midster man jo ikke lysten ss
mvh sboysen

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-10-04 23:13

Hej Fedtmule.
Hvis dine katte har været glade for kattegruset indtil nu, kan det ikke være det. Så det er ikke nogen god idé at skifte kattegrus. Så kan det være, de alle tisser udenfor. Hvor længe siden er det, han blev steriliseret. Og blev han steriliseret eller kastereret?
(hvis han kun er steriliseret, har han kun fået sædstrengen klippet over. Hvis han er kast. har han fået fjernet testiklerne)
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : fedtmule120

Dato : 16-10-04 23:16

Okay, men er det noget som kan blive ved i længere tid? Der har jo ikke været noget i de 4 år, han blev jo kastereret som ung og har gået med de to andre hunkatte på henholdvis 14 og 10 år siden.
MVH
Fedtmule

Kommentar
Fra : fedtmule120

Dato : 16-10-04 23:17

Hej Jette
Jeg har fået at vide i min øresnegl at han er kastereret og det blev han da han var ca 1år.
Hilsen
Fedtmule

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-10-04 23:45

Hej Fedtmule.
Hvor meget tillid har du til den dyrlæge, der undersøgte ham for blærebetændelse? Er det en, du plejer at bruge?
Jeg tror ikke på, en kat bliver urenlig uden grund, og når det er så længe siden han blev kast., så tror jeg heller ikke, det er vrøvl med hormonerne. Især ikke hvis han opfører sig som han plejer.
Når vores er syge eller har ondt, så tisser de også på gulvet for at fortælle, at der er noget galt. Har dyrlægen undersøgt ham for andre ting end blærebet.??
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-04 10:36

Er det i hele huset han tisser, eller er det bestemte steder.
En mulighed mange overser når katte begynder at blive urenlige er p.g.a. det rengøringsmiddel man bruger.
Hvis det indeholder salmiak (som f.eks. Ajax) afgiver det en lugt som mange katte opfanger som om en anden kat har afmærket territorium, og derfor begynder katten at markere sig på den måde.
Men det er også helt rigtigt som Jette peger på, at blærebetændelse, nyreproblemer eller blæresten kan være skyld i, at den tisser andre steder. Jeg tror det kan have noget at gøre med, at hvis den i bakken har oplevet at det måske gør ondt, så søger den andre steder hen. Og kastrerede hankatte har desværre stor risiko for sådanne problemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : puslebasse

Dato : 21-11-04 20:29

Hej
Vi havde samme problem med vores steriliserede hunkat. Og dylægen konstaterede at hun var sund og rask. Vi søgte efter ting der var forandrede men kunne kun pege på foderet som var skiftet for længe siden og hun spiste godt af det nye. Så enden blev at vi skiftede tilbage til det gamle foder. Om det hjalp alene ved jeg ikke, men vi købte samtidig en Feliway - en dims til stikkontakten som udsender dufte som gør katte trygge. Det hjalp. Vi havde den i stikkontakten ca. 2 uger og i løbet af den tid, var jun kureret. Kattebakken var igen det foretrukne sted at tisse.