/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Heliums bæreevne
Fra : lufthoved
Vist : 4997 gange
100 point
Dato : 16-10-04 21:12

Kære Folkens!

Hvor mange gram kan en liter Helium bære?
Eksempelvis hvor mange gram ville en ballon kunne bære.

/luft

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-10-04 22:38

mener at faktoren er 0.85-0.95
men der er flere ting der er gælende bla. temp
så en liter kan bære 5-15 gram.
men det er næsten gætværk efter min gamle slidte hukommelse

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 16-10-04 23:10

--> Lufthoved

Jeg har et komplet datablad for Helium i en pdf-fil, hverunder vil du bl.a. kunne læse om Helium's relative massefylde og hermed opdriften.

Da vi desværre ikke kan vedhæfte filer her, så send mig din eMail-adresse (andre er også velkomne, hvis de er interesserede) og databladet vil være på vej til dig/jer. Min eMail-adresse er: hb@conwise.dk

Mvh
FLP

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 16-10-04 23:20

-->

. . . . . jeg burde måske lige nævne, at opdriften er bedre, end den "natmanden" mener at kunne huske med sin "gamle, slidte hukommelse"

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 16-10-04 23:30

opdriften skyldes forskellen på molvægten af de "anvendte gasser"...med den lille finte, at den opnåede vægtforskel er temperaturafhængig, derfor er luftballonen opfundet af menneskeheden
P(tryk)*V(volumen)=N(antal mol)*R(gaskonstanten)*T(Temp)

- og så skal du lige trække ballonens vægt fra

1 mol fylder ca 22.4 liter og He vejer 4g/mol, "luft~=N+O" ca 29g/mol...så er det bare frem med regneren alt afhængig af hvor stor ballonen er!!!

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 16-10-04 23:37

. . . . . her har jeg fundet datablad frem "og-alt-mulig" - og så er der ikke engang nogen, som er interesserede

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 16-10-04 23:54

...22.4 liter ved 0C og ca 24 liter ved 20 C

gaskonst.: 0,08206 liter*atm/mol*Kelvin
(0 C = 273,15 Kelvin)

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 16-10-04 23:57

det giver ca 1 gram pr liter!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-10-04 02:17

ForeverLivingProduct jeg ville aldrig give en email på til nogen gennem bla. kandu
og jeg vil altid opfordre andre til det samme, også dig
du har vel en hjemmeside der hører til dit fine navn, så du kunne da lægge den der eller måske have fortalt hvor at den kom fra
sådan plejer jeg at gøre, det er ikke det nemmeste, men desværre det sikkerste.

BigDBoogie jeg stoler på dine beregninger, men 1g/L. det ikke meget.
støtte ind i lidt info om en videnskabelig antaktiskt helimusballon,
den havde et rummål på 'kun' 30millioner kubikfod(omregn selv).
Hyg jer, og sug nu ikke for meget selv
Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 17-10-04 12:29

--> Natmaden

Der er som bekendt mange "små-syge" mennesker rundt omkring, så dine betragtninger er sikkert meget relevante . . . . . men enten er jeg for flink, eller også en smule naiv

Der er dog to, som venligt har bedt om at få databladene, så de får dem tilsendt om et øjeblik - skal lige have fundet dem igen

. . . . . . fortsat god søndag til dig - så vil jeg fortsætte med at fejre min egen fødselsdag. NOget tyder på, at jeg ikke har været for go' i det gamle år, med det vejr.

Kommentar
Fra : ForeverLivingProduct

Dato : 17-10-04 12:30

--> Natmaden

Der er som bekendt mange "små-syge" mennesker rundt omkring, så dine betragtninger er sikkert meget relevante . . . . . men enten er jeg for flink, eller også en smule naiv

Der er dog to, som venligt har bedt om at få databladene, så de får dem tilsendt om et øjeblik - skal lige have fundet dem igen

. . . . . . fortsat god søndag til dig - så vil jeg fortsætte med at fejre min egen fødselsdag. NOget tyder på, at jeg ikke har været for go' i det gamle år, med det vejr.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-10-04 20:58

Trøst dig med at, i nogne kulturer , regnvejr en velkommen ting
... husker ikk' lige hvor
uden regnvejr, ingen regnbue

Natmaden

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-10-04 21:31

Hvis vi antager at en heliumballon står stille i luften, så ophæver alle
krafter netop hinanden. Derfor er den maksimale kraft den kan løfte lig med
opdriften minus dens egen vægt.

Opdriften F(op) findes ved den fortrængte lufts masse: 1,293 g/liter gange
tyngdeaccelerationen g.

Tyngdekraften på helium F(tyngde) findes ved 0,125 g/liter gange
tyngdeaccelerationen.

Dermed bliver den maksimale kraft for 1 liter He: F(løft) = F(op) - F(tyngde)
= (1,293 - 0,125) * g

Denne kraft svarer til en vægt på 1,17 gram (idet jeg dividerer F = m*g)
En liter helium kan altså løfte 1,17 gram i tør atmosfærisk luft. (husk
ballonen skal også løftes)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 04-11-04 12:11

Bare for en god ordens skyld, når du siger ballon, så er der jo forskel på om du snakker en type ala' varmluftsballon med hul i bunden, eller sådan en som dem man køber i tivoli. Ved førstnævnte vil trykket inde i ballonen være det samme som den omgivende lufts. Ved ballondyret (hvis det er lidt festligt) vil der være højere tryk inde i ballonen end i luften udenom, og masseforskellen mellem en litter luft og en litter helium vil derfor være mindre.
Spørgsmålet om hvor meget en litter hellim kan løfte kan derfor ikke besvares eksplicit da en litter kun er et rumfangsmål, og svaret vil derfor afhænge af forholdene.

Kommentar
Fra : BigDBoogie

Dato : 05-11-04 12:03

yepper - som jeg skrev længere oppe, så er alle parametre herunder afgørende...og forbundne...for et givet system...lukket eller åbent...koldt eller varmt...osv

P(tryk)*V(volumen) = N(antal mol)*R(gaskonstanten)*T(Temp)

I kan jo selv lege med det:
(system: en "stiv" lukket ballon) stiger trykket P, vil mængden af gas N også stige, hvis de andre er konstante
(system: åben varmluftsballon) stiger temperaturen vil der være "mindre gas i ballonen" (N går ned)
osv.osv.

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 24-01-05 11:31

En "tivoli-ballon" indeholder ganske rigtigt komprimeret helium, men overtrykket i forhold til atm. tryk er vist til at overse. I heliumballoner som er beregnet til at flyve højt (vejrballoner, fx), fylder man dem kun op så de er nogle slatne poser, der kun lige akkurat er i stand til lette. Når så ballonen kommer højere i hvor lufttrykket er lavere, udvider helium´et sig efterhånden og fylder ballonen mere og mere ud.