/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Vindue i væg skjuler gammel dør i Nordvæ~
Fra : kipumi
Vist : 861 gange
120 point
Dato : 16-10-04 20:22

Igen ... Min datters gamle hus: Nu er alle cellotexpladerne taget af nordvæggen, væggen er tør. Men... det viser sig, at der bag pladerne skjuler sig en gammel indgangsdør , hvor karmen stadigvæk sidder i muren. I karmen er der indsat et vindue.
Herefter har man muret op til vinduet, og dette murværk er løst. - og der er intet fundament. Muren er dobbelt. Tidligere ejer har åbenbart frosset, for under vinduet ,har han placeret en stor radiator. Hvad gør vi nu. En billig løsning skal det helst være, da de stadigvæk ikke er komme til penge:)
Alle gode råd modtages med tak !!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 16-10-04 23:48

hvad vil de gerne have
det muret op igen og fjernet radiatoren
dør i igen
eller et vindue og beholde radiatoren
ved vi det er det nemmere at hjælpe

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 17-10-04 12:56

Radiatoren skal helt væk - da der i forvejen er en stor en, i den anden ende af værelset. (Hvordan i al verden fjerner man sådan en - med hensyn til vandet m.m. ??)
Dernæst vil de have vinduet bliver siddende, altså absolut ingen dør. Men vnduet sidder jo inde i dørkarmen??? - og den kan ikke lige tages af.
Måske er vi for dumme, for når jeg ser huset ude fra, er der en sort sokkel, det troede jeg var fundamentet. Kan det være ude og ikke inde ?? Grin nu ikke, det er ikke os alle, der har forstand på hus og have :)

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 17-10-04 13:11

umidelbart lyder det som lap på lap
men lad os tage det fra en ende af

radiatoren>>her skal du have vandet af anlægget , skrug den af , prop rørene og fyld vand på igen efterfulgt af udluftning af anlægget
hvis du ikke er sikker på dette er det bedst at hente hjælp udefra
hvis den ikke sider i vejen ville jeg nok vælge at beholde den

vinduet>>som jeg har forstået det , vil det bedste være at pilde det ud , samt dørkarmen , mure hullet til , så det passer med vinduet og sætte det i igen ( går ud fra det er et pudset hus )det er ikke så svært

hvis du har mulighed for at sende nogle billeder på feks mail , ville det være meget nennere at give de rigtige råd

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 03-11-04 17:03

Jeg kan ikke sende nogle billeder. Men jeg har været nede og kigge på det, så er det måske nemmere at forklare. Der er inde i værelset nede ved gulvet, lagt ligesom en lang række af store sten, der har nok engang været mørtel ?? eller hvad i mellem stenene, men det er forsvundet flere steder, så der kun er sten og noget løst grus (måske mørtel). Jeg vil spørge jer, om man kan bruge vinduesfugeskum - eller hvad det hedder, til at fylde mellem stenene ?? Det er kun på et lille stykke (der hvor der engang har været en dør), det ville jo være nemmere, da vi ellers skal have gulvet brækket op.

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 120 point
Dato : 03-11-04 17:50

hvis det er indvendig kan du godt bruge skum , men IKKE udvendigt , da det vil suge fugt
men det bedste vil nu være at bruge mørtel igen , rens det ud du kan og fug med mørtel
bland mørtlen med 7 dele mørtel og 1 del cement

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 03-11-04 22:03

Tak for svaret bredker.
Jeg tager til min datters gamle hus på lørdag, så ser jeg, hvad jeg kan udrette denne gang.
Tak for svaret og tak for hjælpen. Der kommer nok mange andre spørgsmål hen ad vejen !!!!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 03-11-04 22:24

selv tak , du siger bare til
hvis det er et hurtigt svar du har brug for , kan du sende en mail , der er en mailadresse i min profil

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 04-11-04 09:49

tusind tak - det har jeg noteret. Det er dejligt at der er nogen, der gider hjælpe os, og.... at der er nogen, der mener det. Jeg er blevet ganske særligt dybt skuffet, her på kandu, da jeg var lovet guld og grønne skove (under økonomi) af en "bankrådgiver", også med egen email - men selvom jeg "udlverede", en del tal, fik jeg aldrig svar.