/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Bruto/Netto... Hvad med fradraget?
Fra : Bragesvej
Vist : 1154 gange
20 point
Dato : 16-10-04 17:17

Huskøb

Bruto 5200
Netto 4200

Hvad med fradraget, er det forskellen på disse tal
altså 1000kr?

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 16-10-04 17:26

de 1000 kr hører under begrebet "tara"
brutto-tara=netto
netto+tara=brutto

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 17:30

Hvis det er i forbindelse med huskøb - så er det ca. tal alt efter din indkomst.
Og ja det burde det være. Men en god rettesnor er, at se på om bruttotallet er større end den økonomiske formåen - for så bliver økonomien lidt vel stram.
Det er min erfaring.

Kommentar
Fra : terkildsen

Dato : 16-10-04 17:30

Forskellen på 1000 kroner, er netto værdi af rentefradraget,

Det ligger vel omkring de 3000 kr, men da du kun for omkring 33 % af renterne, giver det 1000 i sparet skat.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 17:42

Nej det er ikke hele fradraget, for det er kun en vis procentdel af det du kan trække fra.

På dine købspapirer på huset kan du på ydelserne se hvad der er afdrag, bidrag og renter.
Renterne er fradragsberettiget, men ikke dem alle. Der bliver lavet en skattemæssig beregning af dem, og så kan man kun fratrække et vist antal % fra, så det terkildsen skriver, lyder ikke helt forkert.

mvh dova

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 16-10-04 17:50

Brutto er det tal du skal betale for boligen før skat. Netto er din udgift efter skat idet du får fradrag for renteudgifter. Tilgæld bliver du beskattet af lejeværdien for boligen så man
kan ikke bare sige at forskellen er renteudgifter idet lejeværdien indgår i beregningen.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 30 point
Dato : 16-10-04 17:55

Det korte af det lange er jo at: De 5200 kr. skal du have op af lommen! Så afhænger det af din indkomst og rentens højde om du virkelig slipper 1000 kr. billigere i skat!
Lykke og held med huskøbet. Valde

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 17-10-04 01:00

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-10-04 12:41

selv tak! held og lykke med det, Valde