/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Reperation af vare ?
Fra : emadsen
Vist : 431 gange
100 point
Dato : 16-10-04 17:06

Jeg har for 3 uger siden sendt min bærbare computer til rep. jeg fik den gang lovning på at der ville gå en 2-3 uger inden jeg fik den igen, jeg har d.d intet hørt.

Har der nogen tidsfrist for hvor lang tid en vare må være til rep. før man kan klage til forbrugerstyrelsen ?

/Erik

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-04 17:14

Hvis du har fået at vide, at der ville gå 2-3 uger og der d.d. er gået 3 uger skal du da i første omgang rette henvendelse til forrretningen. På nuværende tidspunkt kan du ikke klage, da du har været indforstået med tidsfristen.

Kommentar
Fra : emadsen

Dato : 16-10-04 17:26

Ja Ja det ved jeg men hvis nu der går længere tid end de 3 uger som jeg har fået lovet, hvad så ?

/Erik

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 17:26

Der er ikke nogen tidsfrist for hvor lang tid der må gå i sådan et tilfælde. Derfor er det også så dumt når nogen står og siger 2-3 uger når det i realiteten kan ske at tage flere måneder.
Det er også afhængig af hvilken vare der er tale om.

Muligvis kan du finde noget om det her. www.renholt.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-04 17:29

Jeg ved desværre ikke hvad der sker med det link når man klikker på det, det der plejer at komme frem, er Håndbogen Ren Besked.

mvh dova

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 16-10-04 17:46

Lad være med at true med hverken forbrugerstyrelse eller andet som pression, du gør dig i så fald selv en bjørnetjeneste. Selvom du har ret vil det ta så lang tid at det er helt håbløst. Du skal i stedet ganske enkelt fastholde firmaet på, hvad de selv har lovet, og forfølge dit krav overfor firmaet. Det er jo ikke DIT problem om de skal svømme til USA efter det de ikke har til den.
Med min smule kendskab til bærbare comp., da ved jeg, at det er ikke enhver IT-mands drøm, at skulle reparere på og kan sagtens volde dem langt flere problemer end de vil indrømme overfor dig som bruger.

Men det vedkommer jo ikke dig en pind, så bare gå på dem, for jo mere tilbageholdende du er, jo flere kunder stopper de ind foran dig med reparationer der laves mere vrøvl over end du gør.
mvh arcken

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 16-10-04 17:50
Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 16-10-04 20:38

Som ansat i detailhandlen, kan jeg røbe, at jo mere folk brokker sig, jo længere tid tager reperationen.

Spørg i stedet venligt og høfligt, så er man som personale meget mere hjælpsom.

Ang. tiden kan siges, at det bør tage 2-3 uger, men det kan jo ske at værkstedet mangler en reservedel, operationen er kompliceret, fejlfinding giver problemer mv. Disse momenter kan begrunde, og retfærdiggøre en længere reperationstid.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 16-10-04 23:20

enig - powerranger og det bliver værre og værre, men powerr. jeg er blevet så gammel og tilpas ligeglad med kunderne at jeg fortæller dem rent ud at hvis kunden gider handle med mig så bliver det på karolinemetoden, det tager den tid det skal tage, iøvrigt er det af parterne såvel kunden som forretningen skide useriøst at forlange en leveringstid og af forretningen at love en tid, derimod vil det af forretningen være seriøst at indformere kunden om at der ikke kansiges noget før man har overblik over skaden..... men i reglen presser kunden sælgeren til at sige SOM REGEL 14 gage, Når så følgerne opslås i pressen hedder det : DE LOVEDE HØJT OG HELLIGT 14 dage.... kære købere og sælgere husk " nødbremsen" ellers får i stress!!!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-10-04 10:25

PowerRanger-> det du 'røber', er, sælg noget lort til kunden, og skid i ham bagefter.
den slags steder er desværre set ofte, og tror du at man kommer igen.
men du sælger måske engangs-bleer.
slambert -> du skal vel også snart på pension, Så bliver du kunde i dit eget system
tænk over det når livets bus kører foran næsen på dig.!
I siger jo begge at i er underuddannet og ikke kan magte jeres job.
Vær dog ærlige, og hold samme stil når at i sælger, og ikke kun efter.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 17-10-04 16:03

--> natmaden.

Øh.. nej, det er det så ikke. Men de fleste ansatte i detail er altså også mennesker, og man vil gerne tales pænt til. Det er som man siger, smil til verden (den ansatte), og verden smiler til dig (kunde).
Jeg går heller ikke ud fra, at hvis du vil spørge en på gaden hvad klokken er, at du så siger "Røvhul! Du fortæller mig hvad klokken er, NU!".. men det gør du måske, siden det er for meget at jeg efterspørger høflig tiltale.

Hvor fremkommer det, at man er underuddannet? Og at vi (slemmert og jeg) ikke kan magte vores job?

--> slemmert.

Lige præcis, man skal aldrig love noget, for det kan ske det trækker ud, og så har man balladen. Pudsigt nok får man ikke positive tilbagemeldinger fra kunder, hvis reperation tager under en uge.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 17-10-04 18:19

til natmaden - det er muligt at jeg er underuddannet, men jeg er dannet nok til at have haft den samme kundekreds i mere end et kvart århundrede i det samme firma og tidligere for et andet. Helt ærlig makker - vi skal tilbage på sporet!!!! eller er du så dum så du end ikke kan magte at blive s.........

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-10-04 21:46

Min ostemands skilt bag disken siger "kunden har altid ret", det skal selfølgelig tages som der er.
at emadsen er bekymmeret for sin vare og derfor stiller dette spørgsmål, forstår jeg.
Jeg læser det som der blev svaret, som 'og hvad så! du kunne jo bare lade være at spørge til den',
men det er jo lige som lidt for sent.
services ydes bedst hvis at man har lært det.
en kunde gør en handel og har da ikke erfaringen i proceduren , omkring service.
derfor har kunden sat sin lid til butikken, og forventer , vel ikke at ryge bag i køen, eller blive dårligere behandlet af den grund.
eller få dårlig efterservice, bare fordi at han spøger til sin vare.

.... nej jeg orker ikke .. det bliver for langt og uvedkommen her.

slemmert hvis feks. din nye bil ikke vil starte, og den må på værksted, hvornå ville du så tør spørge om den er klar.
måske er mekanikkerens humør ikke lige til at du kommer rendende og genere ham så'en hver anden måned.
Tja det er din eneste erfaring med bilkøb, og den står så 4 md. fordi at du spurgte til den.

Selv er jeg normalt høflig, og betragtes for det meste ikke som dum,
Service før et køb, kan vel afhjælpe en del efterservice.
Ps. min nabo er bedemand , har ikke mange af den slgs problemer,
han bliver nødvendigvis nødt til at levere er ordenlig vare første gang.
Det lærte han før at han startede.

Peace.
Mvh. Natmaden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-04 22:47

emadsen

I morgen mandag kontakter du forretningen. Forhør dig om, hvornår du kan få din bærbare tilbage. Hvis der er tale om en ny bærbar, kan du kræve at få en "erstatning" i mens den anden er til reparation eller en ny.
Det afhænger meget af, hvor gammel din bærbare er med hensyn til klagemulighederne.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 17-10-04 23:31

Det fandme godt at natmanden og Niels Helveg ikke er kunder i min butik.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 17-10-04 23:45

Selvfølgelig må man spørge til sin vare, det er der ingen problemer med, at det har jeg heller aldrig sagt. Men det man skal gøre er at spørge høfligt, og kalde folk alskens skældsord. Det er rimeligt at spørge efter 3 uger, hvad der sker, men det skal ske på en pæn måde. Så oplever man den bedste service.

--> natmaden: Det skal absolut ikke forstås som "og hva' så". Jeg sælger ikke lort til folk, og giver dem også en god service. Men røvhuller får den service de fortjener... ingen! Min moral siger mig, at man skal opføre sig høfligt, men gerne bestemt, og ikke opfatte butiksansatte som dyr.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-10-04 07:04

PowerRanger -> vi er jo ganske enige.

slemmert -> sproget siger mig at det må være byggebrancen, som du er ansat i. I din butik
Bare rolig, måske har jeg været der,, og er gået igen.
her er en pose blandede boljser til stemmebåndet.
http://www.haderkunder.dk

Generelt er der vel en grund, til at der findes klageinstanser, og udsendelser som. Feks. rabatten, kontant,
EkstraBladet bruger jo også et slogan, 'Klag til EkstraBladet'.
linkene jeg lagde tidligere er nu aligevel anvendelige, hvis man som kunde eller butik, vil vide
hvordan handel kan udvikle sig, der er jo også ret og råd.
http://netbutik.forbrug.dk/product_info.php?cPath=1_10&products_id=59
http://netbutik.forbrug.dk/index.php?cPath=19

Det var nu ikke min mening at træde nogen over fødderne, så jeg undskylder mit sprog.!!!

Natmaden.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 18-10-04 11:17

--> natmaden: Kunne heller ikke forstå dine udfald, men det tyder jo bare på en misforståelse.

www.haderkunder.dk giver god indsigt i de oplevelser som den butiksansatte oplever. Og derfor taler man også om, at hjernen går ud, når folk går ind (i butikken). Det sker at folk opfører sig som børn på to år, "jeg VIL ha' den slikkepind moar!".... og de folk får ikke den store hjælp, og de kommer bagest i køen.

Generelt kan siges, at opsøger man den gode service, får man den. Men "her-kommer-jeg" indstillingen åbner ingen døre, den lukker dem. Spørger folk høfligt, gør jeg gerne hvad jeg kan for at løse problemet, hvilket ikke kan siges at jeg gør, i de situationer hvor folk er kommanderende, uhøflige, bedrevidende osv. Man må som butiksansat finde sig i meget, men der er grænser.