/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
hvad bruger I kandu til?
Fra : musenfryd
Vist : 341 gange
100 point
Dato : 16-10-04 14:15

Jeg har lige læst et indlæg om at man er irriteret på et par arner....
Det forstår jeg så godt, men jeg forstår nu ikke hvorfor man så ikke bare springer tips og indlæg over når de kommer fra disse personer?
Nå.. udover det, og det her er det egentlige spørgsmål:

Hvad bruger I så kandu til?

Det virker nogle gange på mig som om mange bruger det mest som smalltalk side og det undrer mig, for det er da kun en lille del af kandu, og der findes da masser af andre sider hvis man vil hyggepludre. Sider med ignorefunktioner, mulighed for private beskeder, chat og hvad ved jeg.. noget der måske mangler lidt hvis man vil bruge kandu som hyggeside.
Jeg synes kandu er en fantastisk side som vidensdatabse, og hvis man er strandet med et problem og ikke ved hvor man skal spørge, men som hyggeside, der synes jeg bestemt ikke den er egnet, og forstår ikke helt at folk bruger den som en sådan, når nu der er så mange andre.
Jeg selv?? Ja, jeg kigger forbi rimelig tit og ser om der er noget jeg kan svare på (det er der sjældent, og hvis der er, så er der altid en der er kommet mig i forkøbet), og så kigger jeg smaltalken igennem af og til. Sidstnævnte synes jeg dog er ved at blive lidt ensformig, så den bliver mest bare skimmet.
Nå ja.. så har jeg i tidernes morgen brugt kandu i forbindelse med min egen side, både til at få råd, og også for at lave lidt reklame (og det blev vel modtaget, tak for det).
lang smøre, men altså:
Hvad bruger I kandu til?

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 16-10-04 14:27

Jeg havde brug for hjælp på et tidspunkt, ja jeg skul bruge 2 tandhjul til en puch. Så forsøgte jeg med kandu. DET HJALP.

Derved opdagede jeg, at mange af de spørgsmål der bliver stillede inden for eks. Fritid/Knallert var noget jeg kun svare på og derved blev jeg supperbruger.
Da jeg vandt md. Præmien blev jeg henvist til Small talk. Og tak for kaffe. Det er nok ikke det sted jeg vil bruge mest energi. For der er virkelig mange der har behov for at pisse terrænet af.
Så bortset fra SmallTalk er KanDu en rigtig god ide.

MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-10-04 14:27

Kort og godt: Stiller spørgsmål, eller forsøger på at hjælpe andre .

En gang smalltalk med dem der nu er her, og som man på den ene eller anden måde er "ramlet" sammen med, det er da også hyggeligt.

Det hele skal jo ikke være så surt og kedeligt.....og det er der heller ikke her

Jeg har da lært en masse ting ved at deltage i dette forum. Om jeg så kan bruge det til noget ?
Selvfølgelig kan jeg det !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 16-10-04 14:59

jeg er født nysgerrig så jeg læser mange af spørgsmålene og svarene og lære lidt nyt indimellem
og hvis jeg så falder over et spørgsmål jeg kan svaret på ja så svare jeg
men ellers så er jeg ligeglad med om der er noget der hedder superbruger og månedens præmie

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-04 15:21

Hej, musenfryd, -hvor hyggeligt!

Jo, jeg bruger nok kandu til "det hele".
1)Hvis jeg har problemer med computeren eller syrenen eller naboens dreng, så stiller jeg spørgsmål og får en masse mere eller mindre kompetente svar, som det så bliver MIT ansvar at sortere i, så jeg får trukket de ting ud, som jeg kan have hjælp af.

2)Og så bruger jeg meget kandus spørgsmål om dyr og især hunde, som er min store interesse. Der kan JEG besvare mange spørgsmål for andre brugere. Og det er måske også her, de hedeste diskussioner kan opstå. Men at man er uenig ét spørgsmål udelukker jo ikke, at man har noget væsentligt at bidrage med i et andet spørgsmål. Så det der med at "ignore" -det ville jo være "ris til egen rumpe". Helt personligt synes jeg, det er virkelig herligt at have kontakt til en så stor gruppe af mennesker med samme interesser (IKKE nødvendigvis samme meninger) som jeg selv.

Og som 3. punkt bruger jeg "sjælesorgssiden" af kandu. Hermed mener jeg, at når livet indimellem næsten ikke er til at bære, så er det et lillebitte skridt fremad når man kan skrive om sine sorger og problemer. Jeg har mødt ulykkelige mennesker her på kandu. Og hvis man måske kan hjælpe nogen en lille smule ved at skrive sammen med dem og bekymre sig om deres problemer, så påtager jeg mig gerne det. Og jeg har selv haft brug for andres støtte og omsorg. -Her tænker jeg især på omkring min mors sygdom og død i sommer.

Kandus største styrke er nok brugernes forskellighed og store antal. Lige nu, hvor jeg skriver, -er der 319 brugere online.

Men du har ret, efter at smalltalken er lagt som selvstændigt spørgsmål, så kan den godt komme til at virke noget ensformig. Jeg tror, at brugerne er lidt bange for at stille for "dybsindige" spørgsmål -for det ER jo "smalltalk".

Og hvis smalltalken blev oprettet for at udrydde uvedkommende snak i spørgsmålene, så er det kun lykkedes til dels. -Der vil stadig være (og gudskelov for det) spørgsmål, som kører helt af sporet, fordi der dukker noget andet op i diskussionen, der er vigtigere end det oprindelige spørgsmål. Eller et par brugere "holder gryden i kog" hvis spørgsmålsstilleren brillierer ved sit fravær i længere tid. ---Smalltalk opstår jo i ethvert godt selskab.
Det bliver kun fordummende (undskyld ) hvis man samles udelukkende med formålet smalltalk.

Hilsen Birgitta.

Kommentar
Fra : musenfryd

Dato : 16-10-04 15:35

Birgitta..
jeg er ret enig. Kandu er fremragende til spørgsmål og svar, men jeg synes det er synd som smalltalken mest går på at skælde hinanden ud, for det meste bare for skæld-udens skyld, sådan virker det i hvert fald på mig.
Det med kontakten er jo en dejlig ting ved alle fora, jeg synes bare det er synd at man ikke rigtig har mulighed for at komme i privat kontakt med hinanden her, uden at lægge sin mail ud til alle, og dermed risikere hademails fra dem der ikke synes man er særlig rar..
Og netop fordi det for mig virker som om at mange bruger kandu netop med det formål, kontakt, så undrer det mig at de bruger netop kandu til dette, som faktisk nok er et af de mindst bruger-venlige fora jeg kender til, i hvert fald på dette område.
Dette er ikke et forsøg på at nedgøre kandu, for jeg synes det er en fin side som jeg tror er til god hjælp for mange, jeg undrer mig bare.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 16:01

For mig er Kandu en slags "sport"
Altså hjernegymnastik i løsning af forskellige comp-spørgsmål lige fra selve comp til officeprogrammer.
I smalltalk deltager jeg også, og tit med drillerier til dem som jeg nogenlunde ved om de kan "tåle" det.
De store filosofiske spørgsmål kommer let til at kede mig.
Jeg går som regel ikke i clinch med nogen, da det ofte er spild af tid.
Jeg deltager også lidt i andre fora som du jo ved.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-04 16:25

Hvis et leksikon på over 44 mill. ord ikke kan hjælpe.
http://www.1911encyclopedia.org/
Så ka Bil.. Nej for søren
Så kandu

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-10-04 17:25

Hej Musenfryd.
Selv om jeg har været en del rundt på nettet, kender jeg ikke lige nogle andre "hyggepludre"-sider, og jeg ved ikke lige hvor jeg sku lede, - så du må da gerne "tipse" et par link, hvis du vil.
Med hensyn til Arne/arne m.fl, kan jeg også godt forstå at folk flipper LIDT ud, MEN så vidt jeg ved går Kandu ikke ud på at Kandu skal være som nogle af Kanduerne SYNES, de personer der mener dette er JEG meget træt af og de er flere end arnerne. Kandu har regler,og det er Kanduteamet der bestemmer suverent. Så kan folk blande sig uden om, hvis de virkelig er så trætte af nogle af de andre bruger, men de lader jo til at have masser af energi til at flippe ud.
Der er ikke nogen herinde der falder i alles smag alligevel, heller ikke jeg.Hvad jeg bruger Kandu til, til at få hjælp og give hjælp, men det er kun enkelte ting, af og til, jeg sidder her ikke hele dagen. Jeg forstår heller ikke de folk herinde, der mener, at det er status, at vide alverdens facts, nørderne, det kan kun være godt, hvis det følges ad med en venlig personlighed, -her synes jeg tit jeg ser folk fare i flint over en nørd-uenighed og ikke viser sig særlige venlige og tolerante.Eller de praler af deres viden/eksamener, klamt siger jeg bare.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 17:35

Musenfryd er måske ikke meget for, at nævne dette forum.
Men her er et af de mange som findes:
http://www.din-debat.dk/phpBB2/index.php

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-04 17:40

Jyps! Jeg skulle lige ud og gå med hunden.

Musenfryd, lige netop det med privat kontakt har jeg oplevet som negativt på en tredie hjemmeside, -hvor en anden bruger kontakter mig privat og giver udtryk for noget helt andet end det hun giver udtryk for offentligt... det kan så være et spørgsmål om at "tækkes" så mange som muligt, men på mig virker det uetisk. Ligesom jeg også ville synes, at det var uetisk af mig at konfrontere hende offentligt med, hvad hun har sagt privat. Så i den situation bruger jeg en "ignore" funktion. D.v.s. jeg kommenterer slet ikke hendes mail, men fortsætter debatten offentligt.

En anden ting er, hvis man ønsker privat kontakt, så kan man da oprette en hotmail eller lignende til formålet, og via den udveksle mere private oplysninger.

Jeg ved ærlig talt ikke, om smalltalk mest går ud på at skælde hinanden ud... De få gange, jeg har kikket med, så har det mest været forskellige former for jokes, -nogle gange involverende andre brugere, -men egentlig ikke ondskabsfuldt..
Jeg synes, at tonen kan være meget grovere i debat-spørgsmål, hvor der for alvor kan være tale om modsatte synspunkter hos mennesker, der føler noget for samme interesse. Og jeg synes, at der er noget rigtigt og sundt i, at folk også giver udtryk for deres utilfredshed og uenighed med de andre deltagere i en debat.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-04 17:44

øhh... hvem er Arne/arne??

Kommentar
Fra : musenfryd

Dato : 16-10-04 17:51

LOOL emesen
jeg tør nu godt skrive det, men det var ikke for at gøre reklame for mig selv jeg skrev..

faktisk er der en fantastisk side (og nej, det er ikke min) til at finde en pokkers masse fora:
www.forumportalen.dk
her er der en masse fora listet under forskellige kategorier så man kan kigge efter det der lige passer en.

Birgitta..
ja, den risiko er der jo altid (mht de private beskeder). til gengæld kan man jo så sige at du her virkelig fandt ud af hvem du debatterede med. Og her er ignore-funktionen jo så fantastisk.
Hotmail.. ja, det kan man, men altså.. lidt besværligt er det da?
Det er rigtigt at tonen kan blive meget hård og til tider ubehagelig i diverse deciderede debatfora. Til gengæld er der som oftest en admin/moderator/redaktør, som så sørger for at folk holder tonen, ellers må de jo forlade siden. Her er det jo et temperamentsspørgsmål hvor frit man vil have det, og heldigvis er der også meget forskellige regler for dette rundt omkring, så man nok burde kunne finde noget der passer en.
Jeg synes jo at kandu med fordel kunne udbygge sine funktioner lidt, men tror ikke rigtigt på at de gør det, og mit sprøgsmål er nok mere rettet til dem som åbenlyst er til mere "debatlignende " fora, men som bruger kandu som et sådant.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 16-10-04 18:14

Takker for linksne, måske snakkes vi ved under andre brugernavne.

Godkendelse af svar
Fra : musenfryd

Dato : 17-10-04 01:47

Tak for svaret Birgitta.
Så lukkes og slukkes der...
Og for en god ordens skyld: det er altså for sjov at det lige var det svar der blev valgt som "det rigtige"

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-04 12:51

Tak for accepten af mit svar.
---jeg KENDER faktisk ikke til problematikken omkring Arne/arne... Han/de har nok ikke hund..