/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Spaghetti Carbonada
Fra : TariLiex
Vist : 1003 gange
62 point
Dato : 23-07-02 18:10

Er der nogle der kender opskriften på denne ret?? Spaghetti Carbonada?

Tak

TL

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 23-07-02 18:38

Andre spaghettiretter end ovenstående er:

Spaghetti aglio olio

Du skal bruge:
Salt

4 fed Hvidløg

5 spsk Olivenolie

500 g Spaghetti

Friskkværnet peber

Sådan gør du:

Kog 5 l vand i en stor gryde med 2 spsk salt, hæld spaghettien i og lad den koge i en gryde til den er al dente (smag på den!)
Pil hvidløgene og skær dem i fine skiver. Varm olivenolien langsomt i en stor pande. Steg hvidløgene blidt i den varme olie. De må ikke brune.
Hæld spaghettien over i en sigte og lad den dryppe af. Hæld den så over til hvidløgene på panden og vend den godt rundt i olien. Krydr med salt og peber.

Opskriften er til 4 personer.

Spaghetti alla bolognese

Du skal bruge:
Salt

Peber

1 stk Gulerod

2 Bladselleri

1 stk Løg

1 dåse Flåede tomater

1 dåse Flåede tomater (400 g)

2 spsk Smør

100 g Parmesanost

100 g Røget flæsk (stribet)

500 g Spaghetti

11/2 dl Rødvin

2 stk Chili (tørrede)

300 g Hakket oksekød

Sådan gør du:

Begynd med de ingredienser der skal på panden: skræl løg og gulerod, skyl selleristænglerne, skær sværen af baconen og skær det hele i små tern.
Stil en stor pande på den varme kogeplade og vent, til panden er varm. Læg baconterningerne på og steg dem ved middel varme, indtil fedtet næsten er smeltet. Så tilsættes smør og alle grøntsagsterningerne røres i.
Grøntsager og bacon skubbes ud i kanten af panden, så der er plads på midten. Tilsæt det hakkede kød, del det op i mindre portioner med paletkniven og rør det i 2-3 minutter, indtil kødet er brunet til små, sprøde krymler.
Tilsæt vin eller bouillon. Hæld tomaterne (med saften) i, giv dem et lille tryk på panden og bland det hele godt. Chilierne knuses eller hakkes og tilsættes sammen med 1 tsk salt og peber. Nu skal retten stå og simre mindst 15 minutter, men 1 time skader såmænd ikke. Rør ofte rundt.
Så er det tid til pastaen: hæld 5 l vand i en stor gryde og lad det koge op. Tilsæt 2 spsk salt. Spaghettien hældes i det heftigt kogende vand, hjælp til med en grydeske, så pastaen hurtigt kommer under vand.
Pastaen koges 7-8 minutter uden låg. Fisk et stykke spaghetti op og smag - spaghetti må under ingen omstændigheder være for blød, men heller ikke for hård. Den skal være rar at bide i, al dente. Hvis saucen er kogt ind til for tyk en masse, så er det sidste chance for at tilsætte et par skefulde pastavand. Spaghettien kommes over i en sigte og drypper af.
Smag saucen til, måske skal den krydres med lidt ekstra salt og peber. Fordel spaghettien på dybe tallerkener, hæld godt med sauce over. Sæt parmesan frem med et rivejern - så kan man selv rive frisk parmesan over den dampende pasta.

Opskriften er til 4 personer.

Spaghetti med citronflødesauce og rejer

Du skal bruge:
Salt

4 Forårsløg

1 tsk Smør

2 dl Piskefløde

500 g Spaghetti

2 blade Basilikum

11/4 dl Grøntsagsbouillon

Friskkværnet peber

21/2 spsk Citronsaft

200 g Små kogte, pillede rejer

Sådan gør du:

Skyl forårsløgene. Fjern rodduske og visne grønne dele, alt andet snittes i fine strimler. Lad smørret smelte i den store pande og sautér de fint snittede forårsløg.
Bring 5 l vand i kog med 2 spsk salt. Hæld spaghettien i og kog den i en gryde uden låg, til den er al dente (husk bideprøven).
Fløde, grøntsagsbouillon og citronsaft hældes på panden. Lad det simre under omrøring. Væden fordamper efterhånden og tilbage bliver en lækker flødesauce. (Hvis det skiller var fløden ikke længere frisk).
Nu skal der smages til og krydres med salt og peber. Først til allersidst blandes de små pillede rejer i, lad retten simre et kort øjeblik. Det må ikke koge, så bliver rejerne seje. Hæld spaghettien i en sigte og bland den straks med saucen. Basilikumblade ovenpå og varm ind på bordet!

Opskriften er til 4 personer.

Spaghetti med tomatsauce

Du skal bruge:
Salt

1 Løg

2 fed Hvidløg

1 dåse Flåede tomater (800 g, de er saftige, mørkerøde og ofte mere modne end de friske)

3 spsk Olivenolie

1 stk Parmesanost (et stort stykke)

500 g Spaghetti

Friskkværnet peber

Sådan gør du:

Løg og hvidløg pilles og snittes meget fint. Varm olivenolien op på den store pande, sautér løg og hvidløg i olien. Samtidig åbnes dåsen, og tomaterne skæres i mindre stykker, hvorefter saft og tomater hældes ved. Drys med salt og peber og lad det småkoge, minimum 10 minutter, længere tid skader ikke! Men husk: Der skal røres i det ind imellem.
I mellemtiden koges 5 l vand i en stor gryde med 2 spsk salt, spaghettien koges al dente. Husk at prøvesmage ind imellem.
Så skal saucen smages til - mangler der noget? Sikkert peber og salt (maden kan også gøres stærkere med chilipulver; mere frugtagtig med 1 spsk balsamice; mere flydende med 1 glas rødvin).
Lad den færdige spaghetti dryppe af i en sigte og hæld den direkte over i den varme tomatsauce og bland det hele godt. Og som altid skal osterivejern og parmesan på bordet.

Opskriften er til 4 personer.

Spaghetti vongole

Du skal bruge:
Salt

1 Løg (stort)

1 bundt Persille

3 fed Hvidløg

6 spsk Olivenolie

500 g Spaghetti

1 kg Hjertemuslinger

1/4 l Tør hvidvin

2 Chili (små, tørrede)

Friskkværnet peber

Sådan gør du:

Bring 5 l vand i kog i en stor gryde med 2 spsk salt (fuld varme, låg på). I mellemtiden skal alle muslingerne skylles, alle åbne smides væk. Løg og hvidløg pilles, løget halveres og skæres i tynde ringe, hvidløget hakkes. Chilierne knuses eller hakkes.
Varm olivenolien i en anden stor gryde. Tilsæt løg, hvidløg og chiliflagerne, rør rundt, lad det simre 2 minutter. Tilsæt alle muslingerne og vinen, snus ind og læg låget på! Sørg for at kogepladen kun står på middel varme, det skal ikke spilkoge, men kun lige simre - knap 10 minutter.
Nu er det tid til at hælde spaghettien ned i det boblende vand og holde øje med den (smag på den!)
Skyl persillen og ryst vandet af. Hak den fint. (Jo større kniven er, jo bedre går det). Tag låget af muslingegryden, dene gang fjernes alle de muslinger som ikke er åbne og smides i skraldespanden. Salt, peber, persille i til sidst - færdig. Hæld vandet fra spaghettien, bland spaghettien grundigt med det hele. Og så skal der guffes!

Også denne opskrift er vist til 4 personer.

Ellers hvis du ikke finder opskriften kan du altid gå ind på www.madgal.dk og spørge én af kokkene derinde om opskriften - så sender de den til dig. Der er så dejligt nemt og virker hver gang.

Bon appetit

Mvh. Picasso

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 20:12
Accepteret svar
Fra : bantam

Modtaget 62 point
Dato : 23-07-02 20:51

Hej

Denne er til sp. Carbonada, men på svensk, så jeg ved ikke om du kan bruge den, men du ka jo kigge på den!!

http://se.barilla.com/ricette_firmate/db_ricette/ricetta.asp?r=226

Med venlig hilsen
bantam

Godkendelse af svar
Fra : TariLiex

Dato : 24-07-02 13:50

det er til at bruge... *SS* Tak....

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 24-07-02 13:51

Spaghetti Cabonada:

http://wwwserv2.iai.fzk.de/~wieland/rezepte/node20.html

Det er let nok at forstå.

Bon appetit - mfg. Picasso