/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nedrivning af bærende væg
Fra : clausstine
Vist : 10204 gange
10 point
Dato : 16-10-04 10:36

Jeg har en væg mellem køkken og stue (hvori der er en dør). Denne væg er efter sigende bærende. Da køkkenet ikke er så stort som jeg ønsker det, kunne jeg godt tænke mig en af følgende muligheder:

1) at rive væggen helt ned.
2) at lave en stor åbning, som er større end den dør som er der i dag.
3) at lave en form for en halvvæg, hvor jeg kan lave en kogeø henover.

Mit spørgsmål er: Kan ovenstående lade sig gøre, og hvis ja, hvad kræver det så og kan der estimeres en pris?

På forhånd tak.

Mvh
Claus

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 20 point
Dato : 16-10-04 11:02

Nu er det lidt tungt at skrive om når man ikke har set det.
Men lad mig prøve.
Hvis væggen er bærende skal der noget andet op der bærer.
Du kan f.eks.lægge et Ijern op der hvor den væg er du vil have væk,
og så enten hugge jernet ind i de 2 vægge der støder op til den væg du vil have væk,
eller understøtte Ijernet,i begge ender.
Hvis vi går ud fra at du gør sådan,skal jernet pakkes ind i brandbats(Rockwool)og f.eks.gips bagefter(brandsikring).
Så til dit spørgsmål om det kan lade sig gøre,må det blive et ja.
Prisen for materialerne for sådan en omgang er til at overse,det ligger straks lidt tungere med en pris
på arbejdet.
Der skal du nok have fat i et par murere,hvis du ikke selv vil lave det,og lade dem give dig en pris.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : mingg

Dato : 16-10-04 11:23

næsten alt kan lade sig gøre
det kommer an på spændevidden ,du kan ligge en jerndrager hen under loftet
du kan lave en bue henover

Kommentar
Fra : arcken

Dato : 16-10-04 11:46

Går du efter en løsning som 1), så hvis væggen er bærende skal der jo ganske enkelt bruges noget til at erstatte den, 2) og 3) betyder, du er i tvivl om hvad du vil.?
2) kan sikkert sagtens opfyldes også uden at komme i konflikt med det den skal bære.
3) - er det en halvvæg HELE vejen, så er det jo det samme som pkt.1., at der jo ganske enkelt skal bruges noget til at erstatte den halvdel du agter at få fjernet.

Er det en murstensvæg, en hel ? eller halvstensmur, ? eller er det en væg med stolpekonstruktion og en bærende rem,?

Men hvad er det du vil,? hvilke materialer skal der arbejdes med,? og hvilket resultat skal det ende ud med til dig,? der skal vel også laves
lidt el-arbejde,? og også lidt vvs-arbejde,?

Beskriv det du kan, så er det nemmere for andre at beregne mere detaljeret, hvordan du kan bære dig ad,? skal det løses som fritidsarbejde af en god ven du kender,? vil du lave det selv,? hvis blot du ved hvordan,? eller vil du betale dig ud af det hos et velrennomeret firma, med moms og det hele, men hvor du har fuld indflydelse på ALT hvad der skal ske,? hvem skal stille værktøj til rådighed etc.,?

Skal jeg råde, - vil jeg vide, -hvor er det du vil spare,?

Lidt flere oplysninger fra dig om opgaven, vil være nødvendigt for, at man har en chance for at vurdere det for dig,? bor du til leje,? eller er det din ejebolig,? for hvad nytter det at bruge tid og kræfter på en opgave hvis det er et lejemål og så udlejer ikke vil gå med til ændringen,? -højde og længdemål på væggen? -hvad er væggen lavet af,? -hvad er loftet lavet af,? er loftet skråt eller vandret,? etc. har man ikke nogle billeder at vurdere ud fra, er du nød til at beskrive det noget mere fyldestgørende og også oplyse lidt om, hvad du mener du selv kan lave, ? - eller ikke kan,? eller ikke vil,? lave selv etc., kort sagt en mere forklarende beskrivelse, så kan der sagtens beregnes både pris og fremgangsmåde for dig.

Om det kan lade sig gøre,? -JA selvfølgelig, det er "peace of cake" for en kyndig håndværker.!

Om der kan estimeres en pris,? JA også det,! -men da skal man jo vide noget mere om opgaven for at beregne på den tid det vil tage. ?

Gå du da til en håndværker du kender og har tillid til, t'a en snak med ham og lad ham se lidt nærmere på opgaven. Er det et firma, så behøver du jo ikke udvælge det første som det bedste. Det er jo heldigvis et frit land vi lever i. I DR-TV ser vi jo ugentligt, hvordan der gives kvalificeret råd til folk om næsten alle håndværksopgave ri dag,

-og ellers må du nok igennem den lidt tungere vej herigennem med beskrivelser, evt. maile 2-3 billeder og give suppl. oplysninger om, hvad det egentlig er du vil ha udført.?

mvh arcken

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-10-04 13:43

Få et akitektfirma til at lave udregningerne for hvilken størrelse i jern og en mure til at sætte det i

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 18-10-04 08:47

Hej
Hvis du er handymann, kan du få dit lokale byggemarked til at lave beregninger på størrelsen af bjælken, om den skal være af træ eller jern, det bestemmer du. Tag mål på: Hvor langt skal det frie spænd være. Hvor lang er væggen. Hvor stor/høj er din tagkonsrtuktion. Hvo brdt er huset. Så sparer du udgiften til en arkitekt. ( medmindre du kender en )
mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-10-04 16:43

som handymann der selv har lavet sådan en konstuktion: vil jeg tro at hvis der sker noget vil forsikringen ikke rører det med en ildtang
1. entrepernør eller akitekt

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 18-10-04 17:47

Nu ville jeg personligt henvende mig direkte til en ingeniør. Hvis du henvender dig til en arkitekt eller entreprenør, tager de kontakt til en rådgiver (ingeniør) og dermed skal du betale for både ent/ark og råd. Jeg ville nok have mine forbehold hvis jeg gik ned til den lokale byggemarked! Vi taler altså om en bærende og evt. afstivende væg og ikke et skur i baghaven!
Men hvis du skal have en entreprenør til at lave det for dig, så kan du forsåvidt godt henvende dig til dem og så finder de en rådgiver. Eller du kan henvende dig til entreprenøren når du har fået bjælkedimension og arbejdstegninger fra rådgiveren.

Hvis du har mulighed for at skanne plantegninger og tværsnit ind og sende dem til mig, så er jeg (mod mindre beløb) villig til at kikke på bjælkens dimension og herunder på brandsikringen af denne samt kontrollere husets stabilitet efter ændring.
Dog har jeg ikke personligt forsikring der dækker evt. fejl (dog minimalt hvad der kan ske ved en simpelbjælke). Hvis du ønsker at få beregnet bjælken og samtidig have forsikring på det så kan jeg tage beregningen ind over firmaet og dermed have den forsikret - men så er der tilgengæld til "firmapriser".

Du skal selvfølgelig også have styr på dine midlertidige understøtninger for væggen!!

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-10-04 18:47

ja det er sku da også rigtig ingenniør Eller entrepernør
ved ikke lige hvad jeg tænkte nok arbejde for meget sammen med en akitekt for tiden
som
fisherprice:

Kommentar
Fra : bdg

Dato : 23-10-04 21:14

hmmm....
alt efter spændeviden....men hvis det er inde for 3 m. så skulle en IP160 være nok...

BDG

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 24-10-04 12:09

EN IPE160 vil muligvis være ok.
Den vil kunn bære ca. 5meter ovenliggende ½-stensmurværk og derved få en deformation på ca. 6mm svarende til spændvidden/500 (svarende til den acceptable nedre-værdi for murværk).

Men væggen kan som tidligere nævnt også være belastet af andet. F.eks. kan der være et eller flere etagedæk og muligvis tagkonstruktion der ligger af på den. Og så vil en IPE160 ikke være OK.
Hvis der nu f.eks. er tale om stueetagen i et 3-plans hus, så er lasten pludselig betydelig større end for 5 meter murværk.

Bemærk at væggen som sagt kan være afstivende (stabiliserende). Dermed kan der være fare for at vind på huset ikke kan føres til fundament og i stedet giver de resterende vægge revner eller være endnu, huset kan i værste fald løfte sig.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 03-11-04 17:59

Hvorfor er det at kun 1 ud af 10 der stiller spørgsmål selv deltager i debatten? clausstine, du/I burde enten give en tilbagemelding når folk har brugt tid på at hjælpe dig/jer eller lukke spørgsmålet med en tilknyttet kommentar

Kommentar
Fra : clausstine

Dato : 04-11-04 14:40

Undskyld - det var ikke for at være uhøflig - jeg har meget nøje læst alle gode råd og diskussioner - Tusind tak for alle de gode og brugbare råd. Jeg har dog også lært, at det er svært at blive enige om den helt rigtige fremgangsmåde, hvorfor jeg har besluttet mig for også at søge professionel hjælp... så risikerer jeg ikke at få salen ovenfor i hovedet

Mvh
Claus

Godkendelse af svar
Fra : clausstine

Dato : 04-11-04 14:40

Tak for svaret Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-11-04 15:39

Selvtak
Held og lykke.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 04-11-04 18:37

Bare OK. Professionel hjælp kan som regel tjene sig selv ind i sidste ende!! God ombygning...