/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværk i Xp pro??
Fra : audi
Vist : 545 gange
100 point
Dato : 23-07-02 16:46

Jeg har 2 pc'er med Xp pro, og jeg har kørt netværksguiden på dem begge op til flere gange. Og jeg har delt harddisken på dem begge 2. Men når man vil ind på den anden pc skriver den at "denne ikke er tilgængelig og man skal kontakte systemadministratoren for at finde ud af om man har tilladelse" hvorfor virker det ikke???

Mvh. audi.

Kommentar
Fra : kaasgaard

Dato : 23-07-02 17:06

Sorry... jeg kan jo se at du har delt dine maskiner... my bad :)

Prøv en af de to andre ting. Evt prøv at forbinde de to maskiner direkte med et krydset kabel i de to netværkskort. Hvis du så kan se dele computerne ligger fejlen i noget af det hardware du har fjernet. Hvis du stadig ikke kan er det sandsynligvis en software"fejl", såsom firewall, forkert installeret netkort etc.

Håber det hjælper.

// Martin

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 19:15

hvordan deler du din internetforbindelse ?? via modem, router, eller har du 2 netkort i den ene maskine

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 19:18

1) de skal være medlem af den samme arbejdsgruppe

2) De skal ligge i det samme ip-segment f.eks.
pc 1: 192.168.1.30
pc 2: 192.168.1.31

Kan de komme på internettet ??

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-02 19:39

Kære audi

Faktisk understøtter windows XP ikke Netbios ordentligt, selvom du har mulighed for at køre dette over TCP/IP.
På microsoft hjemmeside, ligger der faktisk en beskrivelse på at du kan hente Netbios ned, da det er denne som gør at du skal kunne se dine arbejdsgrupper ordentligt.
Beskrivelsen kan du finde her :

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;EN-US;Q301041&

Vær opmærksom på den er på engelsk.
Og husk at sætte firewall'en op til at afvise eksterne forespørgsler til netbios (port 137,138 og 139)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 19:41

Jeg glemte at fortælle dig at Netbios er den protokol, der gør at dine computere kan se hinanden og være medlem af samme arbejdsgruppe.
Denne er ikke understøttet i windows XP, derfor ovenstående anbefaling til dig. Da det højst sandsynligt er denne som laver brok i maskineriet.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 19:45

Hvis du har problemer med at se andre computere i din arbejdsgruppe og du ikke kan få adgang til de delte mapper, kan det skyldes at NetBIOS over TCP/IP er slået fra på din maskine, eller der ikke findes en maskine i netværket som har "Computer Browser"-servicen kørende.

For at løse problemet gør du følgende :
(Eventuelt på alle maskiner i netværket)

Via Kontrolpanelet vælger du "Netværks- og Internetforbindelser" -> "Netværksforbindelser"

Højreklik på "LAN-forbindelse" og vælg "Egenskaber".

Markér "Internetprotokol (TCP/IP)" og tryk på "Egenskaber".

Tryk på "Avanceret..."

Vælg fanebladet "WINS" og sørg for at "Aktiver NetBIOS over TCP/IP" er valgt.

Tryk "OK", "OK" og "Luk"

For at starte "Computer Browser"-servicen gøres følgende :

Højreklik på "Denne Computer" og vælg "Administrer". (Eller Start -> Kør... "compmgmt.msc")

Udvid punktet "Tjenester og programmer". Markér punktet "Tjenester".

Find "Computerbrowser" i listen. Hvis den ikke er angivet med status "Startet" højreklikker du på servicen og vælger "Start". Højreklik derefter og vælg "Egenskaber". Her sørger du for at Starttype er sat til "Automatisk". Tryk "OK".

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 22:14

e.p. du burde faktisk læse det jeg skriver inden du begiver dig i gang med en doktorafhandling. Så vil du se, og også udfra min egen erfaring, at det jeg nævner virker.
Og e.p. læs nedenstående taget fra den link jeg lagde, så vil du se hvorfor det IKKE virker : "The NetBEUI files will need to be manually copied from the Windows XP CD-ROM before NetBEUI will show up in the list of installable network protocols."
Den du anbefaler over tcp/ip fungerer ad h. til.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 22:53

zonker zonker zonker......
Læs dog hvad manden skriver.......det er 2 win xp.....
Det er dog ufatteligt at du skal blive ved med at prøve at lære mig noget....Jeg er ikke et sekund i tvivl om at du har en stor viden indenfor computerverdenen, men jeg er ikke din søn, og jeg er ved at være pissetræt af at du skal rette på mig...
Men det er ikke mig der har oprettet spørgsmålet, Hvis du mener din løsning er god så fortæl dog audi det......
Men, men, men.... Hvis du nu kiggede under min profil http://www.kandu.dk/dk/userview.asp?uid=20527 så vil du opdage at det er laaaaaaang tid siden at jeg var en novice (hvad enten du kan lide det eller ej)
Jeg ved at problemet tit kan løses på min måde, og jeg ser da meget frem til at Audi fortæller hvordan det er gået

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 22:57

Audi....
Undskyld mit sure opstød, men zonker er meget diskuteret mand som mange på kandu.dk er trætte af:
http://www.kandu.dk/dk/spg/5030 http://www.kandu.dk/dk/spg/5001 http://www.kandu.dk/dk/spg/4722

Kommentar
Fra : audi

Dato : 24-07-02 00:16

e.p. jeg har prøvet din metode den virkede ikke, så nu prøve jeg lige zonkers metode.
Mange tak for de hurtige svar, håber at den sidste virker. Det har virket før men så var den ene pc'er koblet fra i en times tid og siden har de ikke kunnet finde hinanden. mega træls for at sige det på godt jysk.

Kommentar
Fra : audi

Dato : 24-07-02 00:46

Zonker hurra det virker nu. Det var nok at jeg installered NetBEUI Protocol. Jeg skulle ikke kopier filerne fra cd'en.
Så mange tak, du få pointene.

Mvh. audi.

Godkendelse af svar
Fra : audi

Dato : 24-07-02 00:49

Tak for svaret zonker. Jeg skulle ikke kopier filerne kun installere NetBEUI Protocol.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 24-07-02 01:13

Audi....tak for tilbagemeldingen