/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Mister min ven korekortet?
Fra : Jimmyboy
Vist : 423 gange
40 point
Dato : 16-10-04 04:45

Jeg har en ven der har kort en cykelist ned. Det var min vens skyld 100 procent. Der skete ikke noget saerligt, ud over at offeret fik smadret sin cykel og braekkede armen. Heldigvis. Det kunne jo vaere gaaet mere galt.

Mit sporgesmaal er saa..

Mister min ven korekortet naar han skal i retten snart? Han er ret nervos...
Eller faar han blot en bode?
Han indrommede at det var hans fejl og politiet var der og afhorte begge parter osv.

Hvad er konsekvensen af hans meget uheldige og i mine ojne klodsede handling?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-10-04 05:50

En betinget frakendelse (ny køreprøve) vil jeg tro.
vh ole

Kommentar
Fra : Resistance

Dato : 16-10-04 08:00

Det afhænger af under hvilke omstændigheder uheldet skete. Har din bekendt påkørt cyklisten på cykelstien? Er han kørt over for rødt? Har han tilsidestat en ubetinget vigepligt? Er det sket ved passage af cyklisten, og "bare" er kommet for tæt på? Hvor stærkt kørte han? Var det mørkt? Havde cykisten lys på? Der er mange muligheder, så alt fra en bøde til ubetinget frakendelse af førerbeviset er muligt, og altså også olarsens betingede frakendelse.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-10-04 11:06

Det kommer an på hvor groft han har overtrådt færdselsloven.
Spiritus = farvel kørekort
Meget høj hastighed = farvel kørekort
Men er det en svag overtrædelse, kan han godt beholde kørekortet.
Det er ikke noget jeg ved, men noget jeg tror.

Kommentar
Fra : blue_iz

Dato : 16-10-04 12:06

Hvis han er indkaldt til retten, ved han vel hvad politiet lægger op til af straf og frakendelse.

Men som det allerede er blevet skrevet afhænger det af omstændighederne ved uheldet. Det typiske ved uheld (vigepligtsforseelse) med bil/cyklist er en bøde på 1.500 kr. og en betinget frakendelse i 3 år.

Prøv at beskrive uheldet - det gør det lidt lettere at vurdere straf/frakendelse.

Accepteret svar
Fra : taliskoko

Modtaget 40 point
Dato : 16-10-04 12:23

Han må gerne (og skal, hvis du spørg mig) ringe til Politiet og høre til hans sag.

Jeg påkørte for år tilbage en fodgænger lige efter et fodgænger felt.
Jeg fik en bøde på 1500.- og intet andet. Men fodgængeren fik også en bøde på 1000.- fordi han ikke brugte feltet og fordi han ikke havde markeret sig med eks. refleks. (det var mørkt efterår med støvregn)
Jeg var jo skide nervøs for at miste kortet, og jeg snakkede med den sagsbehandler hos Politiet et par gange for at følge sagen. Og fik iøvrigt også rettet en fejlobsevans, betjentene der var på stedet havde gjort.
Derfor mener jeg din kammerat også kunne tage kontakt til den station der har sagen. Han skal jo også gennemlæse og godkende hans udsagn til rapporten.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmyboy

Dato : 21-10-04 20:12

Tak for svaret taliskoko.