/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
rensning af messing
Fra : uhrkonsulent
Vist : 5234 gange
50 point
Dato : 16-10-04 00:36

Jeg gør en del i gamle ure og kunne godt tænke mig at få hjælp til, at finde ud af, hvordan jeg nemmest kan rense messing urværker i størrelse fra stueurværker op til bornholmer urværker uden at skille dem ad, så de fremstår strålende blanke. Jeg har hørt man kan gøre det med ultralyd. Er der nogen, der har andre forslag eller ved, hvor man kan købe væske eller grej til det?

Venlig hilsen
Per Wandahl

Kommentar
Fra : uhrkonsulent

Dato : 16-10-04 00:42

Jeg er interesseret i forbindelse med andre, som interesserer sig for gamle ure.

Kommentar
Fra : uhrkonsulent

Dato : 16-10-04 00:46

interesseret i kontakt med andre med interesse for gamle ure

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-10-04 01:08

Kærnemælk - Tidligere da man på apotekerne slev fremstillede mange lægemidler, brugte man kærnemælk til at rense messing lodderne. Det må også kunne bruges til urværker.
Årsagen til brug af kærnemælk var at det ikke ætsede messingen, men vægttab til følge. Det må også have betydning for urværker at materialet ikke ætses.
Man lagde simpelthen lodderne i kærnemælk.

mvh
Jens T

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 16-10-04 05:59

Hvis man bruger kærnemælk skal det nok være økologisk, da 'alm.' kærnemælk er syrnet mælk.
En anden mulighed er at hælde citronsyre og opvaskemiddel ned i lunkent vand, herefter dyppes messingen ned i vandet et øjeblik og tages derefter op og tørres.
Hvis du putter et helt urværk ned i blandingen er det nok sikrest at blæse det tørt med trykluft . . . med ikke for voldsomt tryk . . . prøøøv det!
Min kone bruger blandingen til alt vores messingtøj og jeg tror ikke at der forsvinder ret mange mikrogram ved processen.
Blandingsforholdet må du nok prøve dig frem med, jo hårdere messingen er angrebet, desto mere citronsyre. En spiseskefuld citronsyre til 5-10 ltr samt tilsvarende opvaskemiddel vil jeg tro kunne være et udgangspunkt.

mvh ole

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-10-04 21:21

Det var så sent som i 1977 at man brugte almindelig kærnemælk til messinglodder.
Jeg tror ikke kærnemælken har ændret sig meget siden da.
mvh
Jens T

Kommentar
Fra : uhrkonsulent

Dato : 17-10-04 01:24

jeg har prøvet med kærnemælk uden imponerende resultat. Det bliver godt nok rent men ikke blankt, som jeg gerne vil have det.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-10-04 08:11

Har du prøvet at give det en gang mere med en ny portion k.mælk?

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 17-10-04 09:34

Hej!
Jeg har hørt noget om tomatketchup. Du kan da prøve det på et sted, som ikke kan ses så meget.

Jysch

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-10-04 18:17

Jeg har nu fået opskriften på citronsyre bad. 1 tsk. citronsyre og 1 tsk. opvaskemiddel til 1 ltr. lunkemt vand. Så prøv det dog, inden du får sovset det stakkels ur ind i 'kærnemælk' og tomatketchup.

vh ole

Kommentar
Fra : uhrkonsulent

Dato : 17-10-04 20:04

Tak Ole, jeg prøver det lige. Kærnemælk er ingen succes, jeg prøver også lige tomatkepshup.

Per

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-10-04 20:08

Ole .. Dit råd anbefales med kogende vand.. Her..:
http://users.cybercity.dk/~buu1693/tips/rengoring.html

Men prøv at bladre lidt længere frem i samme tekst og se dér, at kærnemælk ikke er en "sovset" idé

mht til tomatpure.. Tomatpure har en vis ætsende effekt. Når en åbnet dåse tildækkes med sølvpapir vil sølvpapiret, selv i køleskab, blive ætset i stykker langs kanten hvor det er i kontakt med tomatpureen, i løbet af få dage.
Det kan da godt være at Tomatketchup ideen var skrevet som en morsomhed.

Men det er Kærnemælk ideen altså ikke!! - Konservatorer anvender også soda kærnemælks blandinger til fjernelse af fernis på fint gammelt træ.

Forskellige gamle husråd anfører også at kærnemælk kan bruges til at rense huden med.

Sådan er der så meget - En rusten skævbider bliver som ny ved at ligge i Coca-Cola et stykke tid, så jeg ville IKKE anbefale at lægge et gammelt urværk i Cola i bare et par minutter

Gad vide om et glas kærnemælk om dagen også kan tilvejebringe en poleret personlighed

---
Den kærnemælk...:Det var ude på landet, hvor der jo er så smukt. På en af de store gårde var
de i gang med høsten. Det gik også fint, indtil en af karlene blev nødt til
at træde af på naturens vegne. Så han stillede sig hen i kanten af marken
og begyndte at tisse.
Desværre blev han opdaget af en bi, der ikke havde forstået det med
blomsterne, så den stak ham lige på spidsen.
For hel.... hvor gjorde det ondt, men karlen kendte et godt råd mod det, og
gik op til huset hvor han stak fyren i kærnemælk.
I det samme kom gårdejerens datter ind, og hun blev helt rød i hovedet og stod
helt stille og bare kiggede.
- Hvad fanden, har du ikke set sådan en før ? spurgte karlen så.
Og pigen svarede:
- Jow, men det er første gang jeg ser den blive ladt !

mvh
JensT

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 17-10-04 23:29

Kærnemælk er jo ikke blot kærnemælk, men måske det man syrner mælk med nu om dage er lige så effektivt som syren i den gammeldaws kærnemælk.
Med hensyn til Coca Cola, jeg så en TV udsendelse, hvor man bl.a. kiggede lidt på Coka Cola fremstilling. Under et interview havde man en container (Cola ekstrakt) bag den interviewede. På den var der en advarsel om stærkt ætsende indhold . . . nu har jeg aldrig drukket Coka Cola, men det giver da lidt stof til eftertanke! Såå deet!

mvh ole

JensT din lille historie er videredistribueret!

Kommentar
Fra : uhrkonsulent

Dato : 18-10-04 02:16

Tak for alle de gode kommentarer. Kærnemælk duer ikke, tomatketchup duer heller ikke, en blanding af citronsyre, opvaskemiddel og vand virker heller ikke. Jeg kunne mistænke, at sådanne urhjul er lavet af en specielt hård messinglegering, så der skal nok skrappere midler til. Jeg har fundet en opskrift med 150 mg. brunsæbe, 30 gr. oxalsyre, 1/2 dl. sprit og en dl ammoniakvand. Messingdelen lægges i den varme vaske indtil den kan børstes ren med en pensel. Volapyk - mon ikke der skal varmt vand i? men hvor meget? WSkylles bag efter i varmt vand og til slut sprit.?

Per

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-10-04 08:56

Per, er det muligt at messingen ikke er af en hel ren legering?
--
Ole, Min opfattelse er at forskellen på gamle dage og nu er blot at det er en kontrolleret kultur man syrner med.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 18-10-04 09:18

Per, Det jeg mener med ren legering, er om det er muligt at den måske ikke kan komme til at fremstå som en nyslået mønt.