/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
2 pcér på Oncable med windows 2000 Pro
Fra : Kjeldmann
Vist : 555 gange
75 point
Dato : 23-07-02 14:27

Jeg har 2 pcér som begge køre windows 2000 profesionel hvor den ene er koblet på Oncable (Webspeed), og begge pcér køre med Realtek RTL8139Family PCI Fast Ethernet NIC, hovedmaskinen køre DHCP Aktiveret, som IP indstillinger og køre fint.

Hvordan for jeg configureret den anden PC til at køre, den har et tvistet cabel tilsluttet og ikke andet, ingen af pcérne skal dele filer eller printer, da de står i hver sit lokale.
Begge maskiner har Klientprogram til MS-netværk, Internetprotokol (TCP/IP) installeret. Jeg kan se ikonerne på proceslinien fra begge maskiner (på hovedmaskinen)

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 23-07-02 14:38

hej

Mener du at begge pcér skal på internettet, eller er det et lan netværk du taler om ?

Kommentar
Fra : Kjeldmann

Dato : 23-07-02 15:03

Ja,- begge pcér skal på internettet, men hvor hovedmaskinen altid skal være tændt når den anden maskine skal på internettet, til daglig skal begge maskiner komme på internettet samtidig. Opkoblingen er en webspeed fra TDC.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 23-07-02 15:22

Jeg har kabelmodem fra Oncable. Der er / har været problemer (ved ikke om det er ændret nu) med at koble mere end 1 PC op til kabelmodemmet.

Man kan koble op til kabelmodemmet via etnetværkskort (med switz / router) eller via USB.
Jeg er p.t. koblet op via USB fra 1 pc og denne PC er tillige forbundet med et netkort til en Switz, hvortil jeg har andre PC'er koblet til. Hvis jeg ønsker at køre Internet fra nogle af disse sker det via MS deling af Internetforbindelse. Det er den konfiguration, som jeg kom frem til der virkede bedst og er min nuværende.

Da jeg fik kabelmodem købte jeg en Swits, da jeg ønskede at mine PC'ere alle skulle have direkte adgang til Internettet. Men dette gav problemer, da løsningen kun kunne konfigureres til en PC ad gangen. D.v.s. at hver gang jeg koble til Internettet hos Oncable skulle lave ny Logon procedure (p.g.a. fast tildeling af IP.nummer).

Jeg har så senere fået at vide, at jeg skulle have anskaffet mig en router eller hub som jeg så skal sætte mellem min Swits og kabelmodemmet; men dette har jeg altså ikke prøvet endnu.

Du kan få begge PC'er til at bruge forbindelse med MS deling af Internetforbindelse (se under hjælp hvordan du gør) uden problemer og uden du behøver at anskaffe yderligere hardware. denne løsning har dog ulempen at begge PC'ere skal være tændt og startet op hvis du kun ønsker at bruge den PC, som ikke har direkte adgang til Internettet.

Mvh
Bjarne H

Mvh
Bjarne H

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 75 point
Dato : 23-07-02 16:05

Hvis kabelmodemet understøtter ethernet standarden gør du følgende :

Køb eller lej en router igennem teledk.

Køb en hub og tilslut denne til routeren.

tilslut de 2 pc'ere til hubben.
Hvis routeren understøtter det sætter du denne til at køre dhcp, hvis det er det du foretrækker, ellers kan det sagtens køre med fats ip på dit lokalnet (ikke på internettet, men dit interne LAN).

Vælger du den sidste løsning skal du konfigurere de 2 maskiner med hver deres ip-adresse som er forskellige fra routerens ip-adresse. Husk at angive routerens adresse som gateway.

SÅ er du kørende og PC'erne kan køre uafhængigt af hinanden på nettet uden problemer.

held og lykke med det.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 23-07-02 17:29

Hej igen Kjeldman!

Det er udmærket løsning; men en dyr løsning som Zonker beskriver.

Som jeg har gjort opmærksom på, så behøver du ikke at anskaffe yderligere hardware, hvis du kan acceptere, at begge PC'ere skal være tændt, hvis du vil benytte den PC, som ikke har direkte opkobling til internettet.

Har du spørgsmål til deling af internetforbindelse, så afvis Zonkers formodede svar og stil herefter yderligere spørgsmål.

Hvis du vil vælge Zonkers løsning, kan du evt. acceptere hans formodede svar, ellers gør jeg opmærksom på, at du også kan acceptere en kommentar som et svar.

Så du bør afvise Zonkers formodede svar; hvis du ønsker yderligere gode råd og kommentarer til dit spørgsmål!

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : 187

Dato : 23-07-02 18:25

For omkring 600-800 Kr. kan du få en Router med indbygget switch.. så er man ude om det problem med ta pc'er altid skal stå tændt eller logge på.... Dette er måske en dyr ? løsning, men for et stykke hardware, som kan bruges flere steder er det da en god ivestering, da hver gang man har formateret eller for en ny pc'er skal igennem møllen, med installation og konfiguration med software baserede løsninger...
med hardwaren kan du køre DHCP, lige ud af landevejen....

-=nu lykkeligt cruisende på en 2Mbit=-

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 19:10

Det er absolut IKKE en dyr løsning.
Hvad koster det ikke, at have en ekstra PC'er tændt ?
Hvad hvis den maskine som går ned så mister den anden også internet forbindelsen.
Jeg har i 1½ års tid kørt med PC løsningen, med en softwarebaseret router og til sidst blev jeg træt af den da den nogle gange gik ned på det mest kritiske tidspunkt.
Og hvad hvis du skal lave opdateringer af den maskine, som fungerer som server ? Det kan du ikke uden den anden mister internetforbindelsen og det bliver man altså træt af i længden.

FH-7004K Switching DeskTop Hub 4 port , 347 kroner :

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1624707894

TW100-S4W1CA ADSL Internet Station router 4 ports 100 Mbit, 799 kroner :

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1674617896

Det kan selvfølgelig fås billigere, men her har du så det hele kører 100 Mbit, så det er faktisk ikke dyrt, at give 1200 kroner for det.

Godkendelse af svar
Fra : Kjeldmann

Dato : 23-07-02 19:44

Jeg mener at Bjarne kommer med det mest brugbare svar og at jeg ikke kan bruge de dyre løsninger og godt kan aceptere at den anden pc skal være tændt når begge skal på internettet.

Mange tak for svaret jeg tro ikke jeg har brug for yderlige oplysninger.

mvh. kjeldmann

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 24-07-02 01:03

Ok dejligt at høre at hardwaren er faldet så meget i pris. Jeg fik oplyst et beløb på ca. 2000 kr. selvom jeg havde en switz.

N.B. - Zonker har rettet pointtildeling. Tak for det.

Mvh
Bjarne H