/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk genstarter..
Fra : Karl_Smart
Vist : 483 gange
200 point
Dato : 15-10-04 14:54

Hej!

Jeg har et lille problem med en 2 år gammel Western Digital, som jævnligt laver en klikkelyd (som et relæ der slukker og tænder) hvorefter der er en motor der går op i omdrejninger. Jeg har hørt at så det kun er et spørgsmål om tid før den går i stå, så selvfølgelig er der taget backup af alt, og den venter sådan set kun på at blive sendt til reperation.

Men først ville jeg lige høre om ikke der er nogen mulighed for redde harddisken selv.. Den er jo stadig fuld af personlige oplysninger, breve, familiebilleder og en lidt musik, som jeg ikke har lyst til bare at sende afsted ud i den blå luft...

Så findes der en metode til at fixe problemet selv, eller findes der en nem måde at fjerne alt indhold uden at det kan gendannes? Jeg kan stadig læse fra harddisken, men det tager lidt lang tid..

/Karl Smart

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 210 point
Dato : 15-10-04 15:10

Skrot den, og køb en ny.

De fåes til omkring 1000.-, så har du en ny. Jeg fatter ikke hvis det kan betale sig at rep den. Det må koste meget mere.

Hvis du har taget en backup af det vigtige, så ud med den og i med en ny, evt en hurtigere og størrer.

Dit problem lyder som om læsthovedet hænger, jeg har selv haft samme problem INDEN jeg fik reddet mine data. Jeg knallede den til sidst en med en skrutrækker oven på, så kørte den så længe at jeg kunne redde mine data. Jeg vil dog ikke anbefale den løsning til andre.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 15-10-04 15:12
Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 15-10-04 19:31

ja det lyder ret kritisk, den har sikker en fejl på en vital del af disken, og så er der ikke meget at gøre, jeg tvivler på at selv det mest advanceret disk reparaqtions program kan redde den, men du som sagt kan du jo købe en ny, hvis du køber en til omkring 1000 kroner for du f...... meget plads ;) jeg ved ikke hvor meget du har brug for men du kan da får en 80 gb til mellem 400-500 kroner (edbpriser.dk). Den gamle kan du måske bruge en rum tid endnu som slave, men lad være med at gemme vigtigt data på den :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 31-10-04 00:29

Du skal jo sætte en ny i som master og indlæse windows på den, så sætter du din gl. i som slave, og overfører de ting du vil redde over på dit nye c drev.
Hvis der er ting, som du ikke kan læse på den, kan et recoverprogram sikkert fremkalde dem.
VH Palle Hansen
NB: En 200 GB disk kan fåes for under 800kr.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 04-11-04 01:42

Det var sletning du spurgte om... Her er en gratis disk eraser:
http://www.heidi.ie/eraser/

mvh
JensT
www.diskhelp.dk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 04-11-04 16:59

En formatering ved at højreklikke på drevet i denne computer, vil slette alle data, og vil kræve lang tid og tålmodighed, at fremkalde igen, men der er da heller ingen der vil prøve at hente data fra en disk der er tæt på at stå af, endvidere er bankkonti mm, jo krypteret og ingen kan få noget ud af dem, uden også at kende kodeord mm.
Der er ingen fabrikker der bruger delene igen, men sender dig en ny, hvis den er inden for garantiperioden.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : Karl_Smart

Dato : 19-11-04 00:05

Nu var det jo begrænset hvor meget man kunne bruge jeres svar til, men tak for hjælpen alligevel..