/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
At blive aut. installatør
Fra : bv32
Vist : 615 gange
100 point
Dato : 15-10-04 00:00

Jeg har et lille spørgsmål. Jeg er uddannet elektriker og installatør, men har aldrig arbejdet som sådan. Nu kunne jeg godt tænke mig et bijob som aut. installatør (kun boliginstallationer), men ifølge loven skal man arbejde som elektriker i mindst 1 år, hvis det er længere end 5 år siden at man er blevet uddannet (og det er det). Mit spørgsmål går ud på, kunne man få en aut. installatør til at kontrollere installationerne (til en eller anden fast pris) i det første år eller er det fuldstændig håbløst? Kan man blive "begrænset" autoriseret (kun boliginstallationer)?

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 15-10-04 08:14

Der er sket rigtig meget på lovgivningsområdet inden for el-installationer de sidste 5 år, så givetvis vil du ikke være up to date med lovgivningen.

Hvis du nu skaffer den sidste nye lovgivning og kigger lidt på det og bruger din sunde fornuft (i kraft af at du er udd. elektriker) ville jeg ikke tænke mig om 2 gange inden jeg lavede strøm derhjemme og fik en aut til at godkende.

Men du vil gerne ud og arbejde som elektriker, så er det jo ikke så nemt....

Hvem vil hyre dig til at udføre et stykke arbejde, måske lidt billigere end normalt, men de skal så selv lige betale 500,- for at få det godkendt af en aut elektriker, hvorfor så ikke bare ringe til en aut elektriker fra starten af ????

Den eneste grund til at jeg ville få en aut. håndværker ind i mit hus el/vvs osv. skulle være for at arbejdet er godkendt så forsikringen ikke kommer og brokker sig den dag det er gået galt.

Du kunne jo finde ud af hvilke kurser du skal tage for at blive up to date, så du kan blive aut elektriker.
Du skal lave en aftale med en aut. elektriker som du kan arbejde for.

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 15-10-04 09:19

Det er faktisk længere siden, at jeg blev uddannet. Det var i ´87, at jeg blev færdiguddannet som installatør, så det er 17 år siden...Jeg har for nyligt læst stærkstrømsbekendtgørelsen igennem og for mig at se er det som at lære at cykle
Især på boligområdet (som jeg udelukkende vil beskæftige mig med) er det til at overskue. Mit spørgsmål gik egentlig bl. andet ud på, kan man overhovedet få en aut. installatør til at komme og kontrollere alle installationer (gider de virkelig det?) eller er det lidt håbløst? Kan man virkelig få dem til at tage ansvar for en installation de ikke selv har lavet? Det ville jo nok være begrænset hvor meget af installationen de kan flå ud af væggen for at kontrollere den... Er de 500kr realistisk eller er det et slag på tasken fra din side? Hvor ville jeg kunne finde ud af, hvilke kurser jeg kunne tage? Skal man arbejde fuldtids for en aut. installatør eller kunne det også være deltids (det er jo et bijob der er tale om fra min side).

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 15-10-04 22:02

Hej bv32 !

Det er ikke tilladt at udføre elarbejde uden at have autorisation, så du kan ikke udføre elarbejde og få en anden installatør til at godkende dette.
Dette betyder at du skal have en autorisation fra sikkerhedsstyrelsen, se linket herunder
http://www.sik.dk/Professionelle/El-branchen/index.aspx?id=59f562c0-2faa-46a3-9cc0-49fa5c8d9691
Du har dermed det problem, at du ikke indenfor de sidste 5 år har arbejdet som elektriker eller installatør og dermed ikke kan få en autorisation indenfor det første år.
Jeg mener heller ikke at det er forsvarligt at starte som installatør, hvis du ikke har haft kontakt med faget i 17 år. Naturligvis kender du meget til faget; men der er sket utrolig meget indenfor de sidste 5-10 år.
For det første er meget i SB ændret og for det andet kan denne godt være svær at tolke uden hjælp, kurser og lign.
Du skal også have udarbejdet et SKS-system for overhovedet at måtte arbejde som installatør !
Du skal naturligvis momsregistreres og have erhvervsansvarsforsikring mm.

Jeg håber at dette har givet stof til eftertanke.
MVH Michael

PS. Det er ikke kun ment negativt, men bare at der er en del forhindringer på vejen som skal overvindes.

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-04 22:29

Du kan, hvis du kan komme til at opfylde kravene med hensyn til opnåelse af Aut. få en Aut. som kun gælder, hvis du arbejder som aut. installatør som bibeskæftigelse.
Se mere på Sikringsstyrelsens hjemmeside.
http://www.sikkerhedsstyrelsen.dk/Professionelle/El-branchen/Nyt
Der kan du også stille spørgsmål !!

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 11-12-04 10:12

Tak for svaret Falcham.