/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
styrke eksisterende støbejerns krumtappe~
Fra : hejhejdikal
Vist : 946 gange
500 point
Dato : 14-10-04 23:47

Er der nogen der har en opskrift på hvordan man bestråle støbejerns krumtappen med hagl (op til 50% stærkere) eller Tuftridning (op til 90% stærkere) og ved i hvad hagl og Tuftridning er

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 15-10-04 08:50

Det må være en form for polering af støbejernskrumtappen.
Hvis du polerer med smergellærred kan du opnå samme effekt.
En krumtap som er poleret har en betydelig højere brudstyrke, end en som kommer lige fra støbeformen.
Nilsg

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-10-04 09:27

Det som det i bund og grund handler om er at en støbejernkrumtap ikke kan tåle de belastninger en (hårdt)tunet motor er udsat for. Derfor skal krumtappen "behandles" på den ene eller andet måde for at blive stærkere (som nilsg er inde på). Man kan også få smedet en krumtap fremfor en støbt, men det er IKKE gratis.
I det hele taget skal der virkelig ekspertise til for at "lege/eksperimentere" med disse begreber.

For at få en nærmere forklaring på dette kan du henvende dig hos én af disse:
Petry Motor Imp.: 65361753 (Preben Schultz)
Fyns Cylinder Service: Tlf. 66 14 02 09 (Bent Larsen)

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 16-10-04 00:06

Bestråle med hagl kender jeg ikke. Til gengæld ved jeg, at man polerer med hagl. D.v.s. man anbringer emnet der skal poleres i en stor, langsomt roterende beholder, der er fyldt med stålhagl, derved bliver overpladen "banket" helt glat, og meget hård. Hvis man ønsker, at fjerne de sidste rester af porøsitet, gentager man behandlingen med blyhagl, der har en vis evne til at afsætte materiale i selv de mindste sprækker.

H-J

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 17-10-04 16:07

har i så nogen gode forslag til hvad Tuftridning er, er det et andet matriale man bruger i stedet for stålhagl og hvis det er kan man så købe det nogen steder

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 18-10-04 18:51

Hej.

Støbejernkrumtap?, skal det ikke være "sænksmedet"
den kan jo hærdes på de vitale punkter (bliver det ved fremstillingen)
Derefter slebet ned på de mål den skal have på bæreflader (hoved/plegllejer)

Tuftridning/stålhagl, er nok en anden metode for finpudsning (nilsg).
En god ballance/vejning skal man også tænke på
/steen b.

NB.
Efter min mening bør krumtappen kun bearbedes hvis omdr. er over 8500/9000
Men så kommer stempelhastighed også til at spille ind, sÅÅÅÅ.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 500 point
Dato : 21-10-04 07:22

Hov hov! Nu må jeg lige korrigere! Den såkaldte "hagl-bestråling" er en "shot-peening".
Det der sker i materialet er, at der introduceres en masse trykkkræfter/spændinger i overfladen, som nedsætter muligheden for revnedannelser. Bombardementet af overfladen med de bitte små stålkugler svarer lidt til smeden der stod og bankede og bankede på stålet i et væk - altså smedede det. At man samtidigt får en pæn overfladefinish, gør porerne mindre og på denne måde også opnår en bedre korrosionsbestandighed, det er blot yderligere fordele

Da min gamle lærebog ikke kan lægges ind her på Kandu, så ledte jeg og fandt dette link: http://www.mrtrally.com.au/performance/testing-shot.htm

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-10-04 07:30

hov - fik lige ramt SEND INDLÆG knappen

Tuftriding - ern en saltbads nitridering - altså en indsætningshærdning. Materialet hærdes ca. 0,1 til 0,3mm ind i overfladen. Også her opnås trykkræfter og god slidbestandighed i overfladen. Derved mindskes risikoen for revnedannelser og korrosion.

Altså, i begge tilfælde bevares materialets sejhed (fordi det stadig er "blødt" i midten), og overfladen hærdes.

Det er sådan det hænger sammen.

mvh Berpox

Godkendelse af svar
Fra : hejhejdikal

Dato : 22-10-04 15:51

Tak for svaret berpox.